Ελληνικά

το δάσος 1ο τμήμα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΑΠΡΙΛΗΣ-ΜΑΗΣ

ΘΕΜΑ : ΤΟ ΔΑΣΟΣ

Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά Τίτλος: Το αισθητικό δάσος Στενής -ΝΑTURA

Βασική επιδίωξη του προτεινόμενου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που συνδέονται με αυτό και η ανάληψη δράσης για την προστασία του. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ζητήματα των απορριμμάτων στο δάσος καθώς και των δασικών πυρκαγιών. Επίκεντρο του προγράμματος είναι η επίσκεψη σε ένα δάσος και η υλοποίηση δραστηριοτήτων στο πεδίο.

Α) δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν

Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα  (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα). Ψηφιακή μάθηση ,Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα). Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα) Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές

 1ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα

«Περπατώ περπατώ εις το δάσος όταν ο λύκος δεν είναι εδώ» ομαδικό παιχνίδι και κατασκευή μάσκας λύκου για το παιχνίδι μας

-που ζει άραγε ο λύκος ? τα παιδιά είπαν ότι ζει στο δάσος. 

-υπάρχουν άραγε λύκοι στο δάσος της Στενής?

-υπάρχουν λύκοι , είπαν τα παιδιά.

Τι είναι το δάσος ? τι γνωρίζετε για το δάσος της Στενής ? 
συζήτηση, καταγραφή  σχετικά με το τι πιστεύουν τα παιδιά για το δάσος ώστε κατά την διάρκεια του προγράμματος να εντοπίσουμε αν ισχύουν αυτά που είπαν μέσα από την έρευνα και την διδασκαλία, και ποιες νέες γνώσεις  με την λήξη του προγράμματος αυτού.

-τι γνωρίζω για το δάσος του τόπου μου- τι θέλω να μάθω 

ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ

Ζωγραφίζω όπως φαντάζομαι το δάσος του τόπου μου και γράφω όπως μπορώ την λέξη ΔΑΣΟΣ

2η δραστηριότητα

Δάσος-οικοσύστημα διασαφήνιση εννοιών )-τι σημαίνει ο Όρος NATURA

Υπολογιστής – χάρτης εντοπισμός του τοπικού δάσους

Με το bee-bot στο δάσος Στενής 

Μιλήσαμε για τον όρο οικοσύστημα . Επικεντρωθήκαμε στο οικοσύστημα του δάσους της Στενής το οποίο  είναι ιδiαίτερο , ξεχωριστό και μοναδικό. Τον όρο NATURA, το δάσος μας ως προστατευμένη περιοχή με σπάνιο οικοσύστημα. Η βλάστηση τόσο του όρους Δίρφυς όσο και του δάσους είναι ιδιαίτερη με έλάτα, βελανιδιές, καστανιές και πεύκα. Στα ρέματα φυτρώνουν τεράστια πλατάνια, σφενδάμια και λεύκες..

Μιλήσαμε για το είδος των φυτών στο δάσος μας, πόες, θάμνοι , δέντρα και τη διαφορά τους σε σχέση με το βλαστό και το χρόνο ζωής τους. Εδώ χρειάζεται επίσκεψη στο δάσος για να μπορέσουν να τα ξεχωρίσουν. Οι πόες έχουν μαλακό πράσινο  βλαστό, ζουν συνήθως ένα χρόνο όπως είναι τα κρινάκια , το χαμομήλι , οι πανσέδες, οι παπαρούνες. Για ευκολότερη κατανόηση ονομάσαμε τις πόες άγρια λουλουδάκια και χαμηλά φυτά σαν λουλουδάκια όπως το χαμομήλι. οι θάμνοι ζουν πολλά χρόνια έχουν πολλούς σκληρούς βλαστούς . τα δέντρα ζουν συνήθως πολλά χρόνια έχουν πολύ σκληρό βλαστό και λέγεται κορμός.

Στο δάσος της Στενής υπάρχουν πολλά σπάνια λουλούδια ξεχωρίζουν η φριτιλάρια της Εύβοιας, το τσάι της Εύβοιας, η σιλήνη, οι βιόλες, η ασπέρουλα και η ρίγανη. Άλλα ενδιαφέροντα φυτά είναι η παιώνια, ο κρίνος, οι καμπανούλες, το λυχναράκι και ο ελέβορος.

 Όλη η περιοχή είναι σημαντική για τα πουλιά, για πολλά αρπακτικά και πουλιά του δάσους.

 Στο βουνό και στα δάση του ζούνε φιδαετοί, γερακίνες, κιρκινέζια, πετρίτες, χρυσογέρακα, μπούφοι, γκιώνηδες, κουκουβάγιες, κοράκια, πέρδικες, μπεκάτσες, τρυγόνια και τσίχλες.

Στα ψηλά  σημεία του βουνού και κοντά στο ποτάμι μπορεί κανείς να βρει  σαλαμάνδρες.

Υπάρχουν φρίνοι,  χελώνες, δεντρογαλιές, σαΐτες, σαπίτες, σπιτόφιδα και οχιές.

 Από τα θηλαστικά συναντά κανείς αλεπούδες, ασβούς, σκαντζόχοιρους, κουνάβια, νυφίτσες και λαγούς.

Από τον όρο του οικοσυστήματος αναφερθήκαμε επίσης την τροφική αλυσίδα και πως η εξαφάνιση ενός είδους φυτού ή ζώου  έχει συνέπειες για τα υπόλοιπα ζώα.

Βρήκαμε στο χάρτη της Ελλάδας την περιοχή του δάσους , την ζωγραφίσαμε , γράψαμε όπως μπορούμε αισθητικό δάσος Στενής 

Σε μακέτα χάρτη της Ελλάδας εντοπίσαμε το δάσος Στενής και μετακινήσαμε το μελισσάκι ρομποτάκι μας στην επιφάνεια του πραγματοποιώντας διάφορες διαδρομές.

3η δραστηριότητα

Χρησιμότητα του δάσους

Τα παιδιά συζητούν και μαθαίνουν για την αξία του δάσους , Ζωγραφίζουν, αφηγούνται. Οι ζωγραφιές τους γίνονται ηλεκτρονικό βιβλίο στο storyjumber και βίντεο αφήγησης στο youtube

Για το βιβλίο των παιδιών κλικ στον σύνδεσμο https://www.storyjumper.com/book/read/129932572

Το βίντεο αφήγησης

οι ζωγραφιές των παιδιών για την αξία του δάσους

Πείραμα η αναπνοή του φυτού 

Σκεπάσαμε μία γλάστρα με σακουλάκι, την αφήσαμε τρεις μέρες   και υποθέσαμε τι θα συμβεί.

Tην 3η μέρα

κάναμε τις παρατηρήσεις μας ..πόσο πολύ νερό είχε μαζευτεί στην σακούλα!

Υπήρχαν σταγονίδια νερού σε όλη τη σακούλα , όταν την ανοίξαμε τα φύλλα ήταν μούσκεμα σαν να είχε πέσει βροχή μέσα στη σακούλα...

2ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα γνωρίζω τα ζώα του δάσους Στενής , ζωγραφίζω τα ζώα του δάσους, μέσα από μια αυτοσχέδια Πασχαλινή  ιστορία 

 Τα παιδιά, αφού  παρατήρησαν τις εικόνες σε καρτέλες των ζώων που ζουν στο δάσος της Στενής, δημιούργησαν μια δική τους μικρή ιστορία. τα παιδιά έδωσαν το δικό τους τίτλο ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΤΑ ΖΩΑΚΙΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΣΤΕΝΗΣ .
Πρωταγωνιστές τα ζώα του δάσους , ο λαγός με τα σοκολατένια Πασχαλινά του αυγά και τη λαμπάδα, δώρο για κάθε ζωάκι. Τα ζώα αναρωτιούνται ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΣΧΑ? Τα παιδιά δίνουν τις δικές τους απαντήσεις.

Οδηγούν  τον λαγό του Πάσχα να βρει όλα τα ζωάκια του δάσους και να τους μοιράσει πασχαλινά σοκολατένια αυγά

Ζωγραφίσαμε κάποιο ζωάκι του δάσους μας, κολλήσαμε την καρτέλα του ζώου αυτού στην ζωγραφιά μας, το αυγό και τη λαμπάδα του που πήρε δώρο από τον λαγό και γράψαμε όπως μπορούμε το όνομα του ζώου

Δημιουργία παιχνιδιών στην e- me condent 

2η δραστηριότητα –τα σπάνια πουλιά του δάσους Στενής, Δημιουργία Πασχαλινού παραμυθιού με τα σπάνια πουλιά του αισθητικού  δάσους Στενής και της Δίρφυς

Το παραμύθι των παιδιών με αφήγηση από την ομάδα στο παρακάτω βίντεο (φωτογραφίες από το διαδίκτυο )

Δημιουργία παρουσίασης και παιχνιδιών στην e-me condet για γνωριμία με τα πουλιά του δάσους Στενής 

3η δραστηριότητα – τα δέντρα, φυτά του δάσους Στενής , δέντρο του δάσους με πουλιά ,χειροτεχνία

Τα παιδιά γνώρισαν τα δέντρα και τα σπάνια φυτά του Αισθητικού δάσους Στενής

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ GENIALLY 

ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Και έφτιαξαν χειροτεχνία δέντρο του δάσους με πουλιά

3ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα – ρύπανση του δάσους, μέτρα πρόληψης  της ρύπανσης  του δάσους και των υδάτων του ποταμού . Συσχέτιση  ανθρώπινων δραστηριοτήτων και καταστροφής  του δασικού οικοσυστήματος.

 Τα παιδιά συζήτησαν για την ρύπανση του δάσους, πρότειναν  μέτρα πρόληψης  της ρύπανσης  του δάσους και  του ποταμού . Προβληματίστηκαν για τις ανθρώπινες δραστηριότητες που σχετίζονται με την ρύπανση του δάσους

Δημιουργία ομαδικής αφίσας κολλάζ και γραφής μηνυμάτων για την  προστασία του δάσους από την ρύπανση

Στο παρακάτω βίντεο τα παιδιά μας μιλούν για την προστασία του δάσους

 

2η δραστηριότητα – κίνδυνοι για το δάσος και το οικοσύστημα – πυρκαγιές.

Τα παιδιά γνώρισαν τους κινδύνους πυρκαγιών στο δάσος και τις συνέπειες μιας πυρκαγιάς για τα ζώα του δάσους, μέσα από το παραμύθι της Αριάδνης Ευαγγελοπούλου "Το δάσος της Αγάπης ". Ακρόαση ιστορίας, . Συζήτηση, προβληματισμός, έκφραση συναισθημάτων, χαρακτηρισμός ηρώων, εξεύρεση λύσεων.

Τα παιδιά δραματοποίησης το παραμύθι, το αναδιηγήθηκαν και το ζωγράφισαν.

Οι ζωγραφιές των παιδιών 

Βίντεο αφήγηση του παραμυθιού από τα παιδιά

3η δραστηριότητα-το δέντρο της Αγάπης

Τα παιδιά με ρολό κουζίνας που χρωματίζουν με τέμπερα και πινέλο ,  και αφρώδες χαρτί  δημιουργούν το δικό τους  δέντρο της αγάπης.

4ο Εργαστήρι - Ιστορίες του δάσους 

1η δραστηριότητα- 1η ιστορία- Το δέντρο που έδινε 

Τα παιδιά γνωρίζουν το παραμύθι , το δραματοποιούν και γράφουν τον τίτλο

Στο παρακάτω σύνδεσμο  στο VIMEO το βίντεο των παιδιών με φωτο από την δραματοποίηση και ηχογράφηση της αφήγησης

2η δραστηριότητα –2η ιστορία - Ο κόσμος καίγεται 

Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε την ιστορία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙΓΕΤΑΙ. Τα παιδιά γνώρισαν το σήμα του Πυροσβεστικού σώματος Ελλάδας και τον τηλεφωνικό  αριθμό 199 έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση πυρκαγιάς. Ζωγράφισαν ένα πυροσβεστικό όχημα , έγραψαν το μήνυμα, Μην υποτιμάς τη φωτιά. Κάλεσε αμέσως 199. Έφτιαξαν καπέλα πυροσβέστη , κόβοντας στεφάνια στο περίγραμμα της κεφαλής τους και κολλώντας στο στεφάνι τους το σήμα του Πυροσβεστικού σώματος Ελλάδας

Tα Πυροσβεστικά καπελάκια  με το σήμα του ΠΣΕ (ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ)

3η δραστηριότητα- 3η ιστορία-Ένα ποίημα του Γιώργη Κρόκου - Συμφωνία με ένα δέντρο

Τα παιδιά γνώρισαν το ποίημα και το ζωγράφισαν . Στο παρακάτω βίντεο η απαγγελία του ποιήματος από τα παιδιά

οι ζωγραφιές των παιδιών

5ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα – Δημιουργία αφίσας, η γη το μέλλον μας

2η δραστηριότητα – Στεφανάκι δέντρου για τις δραματοποιήσεις μας

Τα παιδιά με κολλάζ και ζωγραφική έφτιαξαν στεφανάκι με δέντρο

3η δραστηριότητα- ποίημα για τα δέντρα

Καημένα δέντρα, φίλοι μας

στολίδι εσείς της γης μας

προστάτες, ευεργέτες μας

σωτήρες της ζωής μας,

Σαν και σας ποιος μπόρεσε

τη γη να ομορφύνει?

Ποιος είναι αυτός που απλόχερα

χωρίς να παίρνει δίνει;

Απαγγελία του ποιήματος από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο

 

6ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα – Tα μυστικά ενός δέντρου που ξεριζώθηκε από το χιόνι και την θύελλα

Τα παιδιά αγκαλιάζουν ένα δέντρο στην αυλή του σχολείου που έχει πέσει από την κακοκαιρία. Το ευχαριστούν για όσα πρόσφερε στην αυλή του σχολείου, σκιά, φωλιές για τα πουλιά, μοιράζονται τα συναισθήματα που νιώθουν και το αποχαιρετούν . Με την φαντασία τους ακούν το μυστικό του δέντρου… ΑΝ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΕΙΧΕ ΦΩΝΗ… Τα παιδιά φωτογραφίζονται , οι φωτογραφίες τους εκτυπώνονται, τα παιδιά κόβουν τη φωτογραφία τους και την κολλούν στο έργο τους . Τα παιδιά σε Α4 χαρτί σχεδιάζουν το περίγραμμα του χεριού τους και το ζωγραφίζουν με καφέ τέμπερα .  Με μπατονέτες ζωγραφίζουν το φύλλωμα του δέντρου .Γράφουν όπως μπορούν το μυστικό που τους είπε το δέντρο και το κολλούν στο  έργο τους

2η δραστηριότητα – δημιουργία αφίσας  για την προστασία του δάσους από τις πυρκαγιές

Τα παιδιά με τέμπερα και πινέλο χρωματίζουν τον φόντο της ατομικής τους αφίσας. Με καφέ ή μαύρο γκοφρέ σε λεπτές λωρίδες τις οποίες στριφογυρίζουν δημιουργούν τον κορμό και τα κλαδιά του δέντρου. Πάνω στα κλαδιά σχηματίζουν με πράσινο γκοφρέ τα φυλλώματα του δέντρου. Κόβουν από πατρόν τις φλόγες από  κόκκινο,  πορτοκαλί  και κίτρινο χαρτόνι και τις κολλούν στο έργο τους. Γράφουν το μήνυμα ΣΩΣΕ ΜΕ , σε μικρά χαρτάκια και το κολλούν στο έργο τους

3η δραστηριότητα- Δημιουργία αφίσας "Τα χέρια να δώσουμε το δάσος να σώσουμε "

Τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα της παλάμης, ζωγράφισαν κι έκοψαν τις παλάμες τους. Δημιούργησαν αναμειγνύοντας μπλε και άσπρο χρώμα το φόντο της αφίσας, σχεδίασαν στο κέντρο της αφίσας τον πλανήτη μας ζωγραφίζοντας τα δέντρα , κόλλησαν τις παλάμες τους κι έγραψαν το μήνυμα της αφίσας "Τα χέρια να δώσουμε το δάσος να σώσουμε "

7ο εργαστήρι

1η δραστηριότητα –Ανασύνθεση , παρουσίαση , αναστοχασμός των δραστηριοτήτων που παρουσιάστηκαν στο πρόγραμμα, προτάσεις βελτίωσης του προγράμματος

2η δραστηριότητα –Αξιολόγηση δραστηριοτήτων  του προγράμματος σε φόρμα google

3η δραστηριότητα- κλείσιμο του προγράμματος με ένα τραγούδι για το δάσος