ΘΕΜΑ : ΤΟ ΝΕΡΟ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΕ GENIALLY και στο CANVA KLIK EΔΩ
Δεξιότητες: δεξιότητες επιστημονικής σκέψης ( όπως παρατήρηση, ταξινόμηση, μέτρηση, επικοινωνία, υποβολή ερωτημάτων, αναγνώριση παραγόντων, ερμηνεία παρατήρησης, πρόβλεψη, υπόθεση, ερμηνεία δεδομένων, εξαγωγή συμπερασμάτων, διατύπωση λειτουργικού ορισμού, έλεγχος μεταβλητών, διερεύνηση, μοντελοποίηση)
1ο εργαστήρι
1η δραστηριότητα - Ανίχνευση γνώσεων για το νερό - Τι γνωρίζουν τα παιδιά για το νερό
Εισαγωγική συζήτηση , διερεύνηση γνώσεων για το νερό.
Εννοιολογικός χάρτης
τα παιδιά ζωγραφίζουν που υπάρχει νερό
Στο παρακάτω βίντεο τα παιδιά αναφέρουν όσα ήδη γνωρίζουν γνωρίζουν για το νερό
2η δραστηριότητα - πόσο πολύ είναι το νερό ?
Ακρόαση παραμυθιού ο ήλιος και το νερό .Τα παιδιά ζωγραφίζουν το παραμύθι
Αναδιηγήσεις του παραμυθιού στα παρακάτω δύο βίντεο
3η δραστηριότητα - το ποτάμι του χωριού μου - δημιουργία αφίσας και δύο ποιήματα για το ποτάμι
Τα παιδιά μιλούν για το ποτάμι της Στενής και δημιουργούν ομαδικό έργο ζωγραφικής
Γνωρίσαμε το ποίημα Από που είσαι ποταμάκι του Ζαχαρία Παπαντωνίου (βίντεο απαγγελία από τα παιδιά)
Ποίημα ο ποταμός, απαγγελία από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο
2ο εργαστήρι
Ο κύκλος του νερού
Με αφορμή το χιόνι στην αυλή του σχολείου πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες για τον κύκλο του νερού
Το χιόνι γίνεται νερό, το νερό πάγος κι ο πάγος νερό. Το είδαμε με τα μάτια μας στην αυλή του σχολείου
1η δραστηριότητα - Ακρόαση παραμυθιού - ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει
Τα παιδιά συζητούν για τον κύκλο του νερού μέσα από το παραμύθι , ζωγραφίζουν και αφηγούνται το παραμύθι στο παρακάτω βίντεο
2η δραστηριότητα - ένα ποίημα για το Χιονάνθρωπο - χιονάνθρωπος εικαστικά (ζωγραφική)
Απαγγελία ποιήματος για τον κύκλο του νερού - ο χιονάνθρωπος από τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο (φωτογραφίες από το χιονισμένο σχολείο μας )
Χιονάνθρωπος ζωγραφική με τέμπερες (σε τσάντες από ανακυκλώσιμο χαρτί )
3η δραστηριότητα- εικαστικά - ο κύκλος του νερού
κολλάζ και ζωγραφική
μετά από λίγο είδαμε τον ατμό που είχε συγκεντρωθεί στα τοιχώματα της λεκάνης σαν να είχε ιδρώσει και μετά σχηματίστηκαν μικρές σταγονίτσες νερού. όταν οι σταγόνες μεγάλωσαν τότε άρχισαν να κυλούν σαν βροχή στα τοιχώματα της λεκανίτσας. Σκεφτήκαμε να βάλουμε ένα ποτήρι μήπως μαζέψουμε λίγη βροχούλα.
Συνεχίσαμε την δραστηριότητα χρησιμοποιώντας πλαστικές σακούλες στις οποίες βάλαμε νεράκι, τις κλείσαμε καλά
Το σακουλάκι μας έγινε συννεφάκι .Το κλείσαμε καλά ( αεροστεγές σακουλάκι με κούμπωμα ) .
Τι θα γίνει αν βάλουμε μέσα στο συννεφάκι μας ένα μολύβι ?
Τα παιδιά είπαν θα σκάσει, θα χυθεί το νερό , δύο παιδάκια είπαν δε θα χυθεί το νερό.
Πειραματιστήκαμε και παρατηρήσαμε πως από αυτό το συννεφάκι δε πέφτει το νεράκι .
Φυσικά κάποια στιγμή παρατηρήσαμε πως όταν βάζαμε στο πλάι το μολυβάκι μπορούσε να χυθεί λίγο νεράκι. Γιατί άραγε να συμβαίνει αυτό ? Γιατί δε χύνεται το νερό αφού τρυπήσαμε τη σακούλα ?
Κατόπιν τα παιδιά ζωγράφισαν κι έγραψαν όπως μπορούσαν το πείραμα
Τα παιδιά για να βοηθήσουν τον τριγονωψαρούλη έπρεπε να ρίξουν αντικείμενα από την βαρκούλα στο νερό. Επιλέξαμε αντικείμενα της τάξης και τα παιδιά έκαναν υποθέσεις αν βυθίζονται ή αν επιπλέεουν .
Κατόπιν κατέγραψαν σε χαρτί τα αποτελέσματα των παρατηρήσεων τους όπως μπορούσαν αφού πρώτα έπαιξαν με τα αντικείμενα ρίχνοντας αυτά στο νερό .
Προβλέψεις
πείραμα - το αυγό στο νερό και στο αλατόνερο . Τι θα συμβεί αν βάλουμε το αυγό στο νερό ? στο αλατόνερο ? Είχαμε δύο αυγά ένα βρασμένο κι ένα ωμό. Τα στριφογυρίσαμε. Παρατηρήσαμε ότι Το βραστό αυγό περιστρέφεται για πολύ περισσότερο (και γρηγορότερα) από το ωμό αυγό.
-Δημιουργώντας αυλάκι και φράγμα στην αυλή
Καταγραφή αποτελεσμάτων
Τι θα συμβεί άραγε αν βάλουμε το σέλινο στο μελάνι? Οι υποθέσεις των παιδιών;- Θα φυτρώσει, θα βγάλει ρίζες, θα βαφτεί με χρώμα όλο το φυτό ..
Τα παιδιά παρουσιάζουν το πείραμα και τα αποτελέσματα του στο παρακάτω βίντεο
3η δραστηριότητα - πειράματα με νερό
1ο πείραμα: τρύπια καλαμάκια
2ο πείραμα: πιο δυνατός από το νερό
3ο πείραμα - το χαρτί δε βρέχεται
Βάλαμε ως τη μέση νερό σε μια λεκανίτσα και το χρωματίσαμε. Βάλαμε ένα κομμάτι χαρτί κουζίνας σε ένα πλαστικό ποτηράκι με νερό . Αναποδογυρίζουμε το ποτήρι στο πλάι και το βάζουμε στο λεκανάκι . Τι νομίζεται θα συμβεί ? θα βραχεί ή όχι το χαρτί ? Αναποδογυρίζουμε κάθετα το ποτήρι και το βάζουμε στο λεκανάκι . Τι νομίζεται θα συμβεί ? θα βραχεί ή όχι το χαρτί ?
Υποθέσεις πειραματισμοί, συμπεράσματα
Έχετε δει ποτίστρα πουλιών ? πως λειτουργεί η ποτίστρα ? προβληματισμός, υποθέσεις, πείραμα
Τοποθετήσαμε ένα μπουκαλάκι νερού γεμάτο νερό και το αναποδογυρίσαμε κάθετα μέσα σε λεκάνη με νερό ώστε το στόμιο του μπουκαλιού να είναι μέσα στη λεκανίτσα. Είπαμε τις παρατηρήσεις μας και ανασηκώσαμε λίγο το μπουκάλι ώστε το στόμιο , δηλαδή το άνοιγμα του μπουκαλιού να βγει λόγο πάνω από το νερό, όχι όμως έξω από τη λεκάνη. Τι παρατηρείται ? Τι συμβαίνει όταν το στόμιο του μπουκαλιού βρίσκεται πάλι μέσα στο νερό ?Αν υποθέσουμε ότι ένα πουλί έπινε νερό από τη λεκάνη τι θα συνέβαινε? Πόσο νερό νομίζεις ότι θα χρειαζόταν να πιεί για να αδειάσει η λεκάνη ?
5ο πείραμα - το νερό ανεβαίνει στο ποτήρι
Το πείραμα με τα παιδιά στο παρακάτω βίντεο
Οι ζωγραφιές των παιδιών