Εργονομία

Ο υπολογιστής μας βοηθάει σε όλο και περισσότερες δραστηριότητες της καθημερινής μας ζωής. Πολλοί άνθρωποι αφιερώνουν αρκετές ώρες κάθε μέρα μπροστά στον υπολογιστή, για να ολοκληρώσουν μια εργασία τους ή για να ψυχαγωγηθούν.

  1. Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει η πολύωρη χρήση του υπολογιστή στην υγεία μας;
  2. Πώς πρέπει να διαμορφώσουμε το περιβάλλον εργασίας μας, ώστε να γίνει αυτή πιο ευχάριστη και ξεκούραστη;
  3. Πώς θα μπορούσαμε να ρυθμίσουμε κατάλληλα την οθόνη μας, ώστε να γίνει ευκολότερη η εργασία μας στον υπολογιστή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε τα παρακάτω βίντεο που παρουσιάζουν συνηθισμένα λάθη που κάνουμε μπροστά στον υπολογιστή και προτάσεις για τη διόρθωση και τη σωστή χρήση των συσκευών:

Σχετικές εικόνες

Εργονομικές συμβουλές γραφείου | Peak Physio | Κέντρο Φυσικοθεραπείας ΘεσσαλονίκηΕργονομία στο γραφείο με τον σωστό τρόπο!Δραστηριότητες

  • Βάλτε το Γιαννάκη να καθίσει σωστά στην καρέκλα κάνοντας κλικ ΕΔΩ.
  • Φτιάξε το παζλ για την εργονομία υπολογιστή ΕΔΩ.
  • Γράψτε ένα σύντομο κείμενο σχετικά με την εργονομία:
    - ανοίξτε το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου (Microsoft Word ή Libre Writer ή Google Έγγραφα)
    - συντάξτε ένα σύντομο κείμενο που να περιλαμβάνει:
       + με τι ασχολείται η εργονομία.
       + μία εικόνα σχετική με την εργονομία.
       + 10 κανόνες εργονομικής χρήσης των υπολογιστών.
       + πηγές από τις οποίες αντλήσατε πληροφορίες.
    - Αποθηκεύστε το κείμενο, βάζοντας ως όνομα αρχείου το ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ-ΤΜΗΜΑ-ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ.
    - Ανεβάστε την εργασία σας στον τοίχο της κυψέλης της τάξης σας.
    - Δείτε ένα παράδειγμα κειμένου ΕΔΩ.
    - Μην ξεχάσετε να ρίξετε μια ματιά στους κανόνες και τα μυστικά της επεξεργασίας κειμένου.
  • Δημιουργείστε μία παρουσίαση σχετικά με την εργονομία:
    - ανοίξτε το πρόγραμμα παρουσιάσεων (Microsoft Powerpoint ή Libre Impress ή Google Παρουσιάσεις)
    - ετοιμάστε μια παρουσίαση που να περιλαμβάνει:
       + μία αρχική σελίδα (τίτλος της παρουσίασης, το όνομα σας).
       + μία σελίδα περιεχομένων (σαν τους πίνακες περιεχομένων των βιβλίων).
       + 4-5 διαφάνειες που να παρουσιάζουν κανόνες εργονομίας.
       + μία σελίδα που να κλείνει την παρουσίαση ευχαριστώντας το κοινό.
    - Αποθηκεύστε την παρουσίαση, βάζοντας ως όνομα αρχείου το ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ-ΤΜΗΜΑ-ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ.
    - Ανεβάστε την εργασία σας στον τοίχο της κυψέλης της τάξης σας.
    - Δείτε ένα παράδειγμα παρουσίασης:

- Μην ξεχάσετε να ρίξετε μια ματιά στις οδηγίες για μία επιτυχημένη παρουσίαση:

  • Λύστε το Quiz που αφορά την εργονομία ΕΔΩ.
  • Παίξε και κέρδισε Εργονομία ΕΔΩ.
  • Δημιουργήστε τη δική σας αφίσα σχετικά με την εργονομία μέσα από την διαδικτυακή εφαρμογή postermywall ΕΔΩ.  Είναι ένα δωρεάν διαδικτυακό εργαλείο δημιουργίας ψηφιακών αφισών, πόστερ, ημερολογίων και καρτών. Η εφαρμογή είναι ιδιαίτερα απλή στη χρήση της. Παρέχει αρκετά έτοιμα πρότυπα ομαδοποιημένα ανά κατηγορία και θεματολογία, περιέχει πολλά δωρεάν εφέ, πλαίσια εικόνων, clip arts, stock photos και γραμματοσειρές και σας δίνει και τη δυνατότητα λήψης της δημιουργίας σας τοπικά στον υπολογιστή σας. Οδηγίες χρήσης της εφαρμογής μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο:
  • Παίξτε θέατρο με τους συμμαθητές ή/και την οικογένεια σας. Για παράδειγμα, σταθείτε μπροστά στον υπολογιστή με τον λάθος τρόπο και ζητήστε από τους άλλους να διορθώσουν τη στάση σας.

Πηγές:

  • Μελετούμε την Εργονομία..., https://okiriostonipologiston.blogspot.com/2018/09/blog-post_17.html
  • Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή, http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/761
  • Εργονομία, http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2759/Pliroforiki_A-B-G-Gymnasiou_html-empl/indexA_1_3.html
  • Εργονομία, https://dimpapp.gr/

 

 

 

 

Γνωριμία με το Λογισμικό (Software) του Υπολογιστή

Όταν ανοίγουμε τον υπολογιστή, ένα σύνολο από διάφορα τμήματα του Υλικού (Hardware) συνεργάζονται μεταξύ τους, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει. Παρατηρούμε τα φωτάκια της Κεντρικής Μονάδας να αναβοσβήνουν, ακούμε το σκληρό δίσκο να κάνει θόρυβο, η οθόνη αρχίζει να ανταποκρίνεται και μας εμφανίζει την επιφάνεια εργασίας, ενώ το ποντίκι και το πληκτρολόγιο μετά από λίγο είναι έτοιμα να λειτουργήσουν.

  1. Πώς μπορούν όλα αυτά τα εξαρτήματα να εκτελούν συγκεκριμένες εργασίες με το πάτημα ενός κουμπιού;
  2. Πώς δημιουργείται στην οθόνη του υπολογιστή μας ένα περιβάλλον με εικόνες και χρώματα, που μας επιτρέπει να δουλέψουμε;
  3. Πώς συνεργάζονται τα εξαρτήματα του υπολογιστή μεταξύ τους, για να επεξεργαστούν τα δεδομένα που εισάγουμε στον υπολογιστή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε τα παρακάτω βίντεο:

Δραστηριότητες

  1. Μεταβείτε στο λογισμικό υποστήριξης πληροφορικής Γυμνασίου  > Αναχωρήσεις Α' Γυμνασίου > 1η ενότητα «Γνωρίζω τον Υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα» > «Το Λογισμικό του Υπολογιστή - Προστασία λογισμικού και δεδομένων» > κλικ στον αριθμό 1 της βαλίτσας >  μετά τον αριθμό 3
  2. Παίξε το λογισμικό του υπολογιστή ΕΔΩ.

 

Ψηφιακός κόσμος και Υπολογιστής

Συχνά λέγεται ότι ζούμε στην ψηφιακή εποχή. Πολλές από τις συσκευές που χρησιμοποιούμε στο σπίτι μας είναι ψηφιακές, όπως για παράδειγμα: η συσκευή αναπαραγωγής δίσκων DVD, τα ψηφιακά θερμόμετρα, τα ψηφιακά ρολόγια, κ.λπ.

  1. Τι εννοούμε με τον όρο «ψηφιακός»;
  2. Πότε μια συσκευή είναι ψηφιακή;
  3. Γιατί ο υπολογιστής χαρακτηρίζεται ως ψηφιακή μηχανή;
  4. Τι σημαίνει ότι τα δεδομένα μας αποθηκεύονται σε ψηφιακή μορφή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, όπως και τις αρχές στις οποίες έχει βασιστεί η κατασκευή του υπολογιστή μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε τα παρακάτω βίντεο:

Υπολογιστές και διακόπτες
Οι πρώτοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές κατασκευάστηκαν στα μέσα του 20ου αιώνα και έφεραν πραγματική επανάσταση στην τεχνολογία. Σήμερα μοιάζουν παράξενοι. Δεν είχαν youtube, internet αλλά ούτε πληκτρολόγιο! Για να γράψεις έναν αριθμό έπρεπε να χρησιμοποιήσεις διακόπτες. Να γιατί ακόμα και σήμερα οι υπολογιστές χρησιμοποιούν το δυαδικό σύστημα. ​Κάνε κλικ στην εικόνα για να παίξεις.

Picture

Παίζω με το δυαδικό σύστημα
Το δυαδικό σύστημα είναι η παγκόσμια γλώσσα των υπολογιστών. Μάθε να τη μιλάς με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο: παίζοντας!

Picture

Αγορές στη Ρομποτοπία
Στην εξωτική ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑ κάτοικοι και επισκέπτες αντί για ευρώ χρησιμοποιούν τα bits, το νόμισμα της ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑΣ. Κυκλοφορεί σε χαρτονομίσματα των 1, 2, 4, 8, 16 και 32 bits. Προσοχή όμως, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί το ίδιο νόμισμα 2η φορά!
Θα τα καταφέρεις να αγοράσεις  παιχνίδια στο παιχνιδάδικο της ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑΣ;

Picture

Δραστηριότητες

  1. Μεταβείτε στο λογισμικό υποστήριξης πληροφορικής Γυμνασίου  > Αναχωρήσεις Β' Γυμνασίου > 1η ενότητα «Γνωρίζω τον Υπολογιστή σαν ενιαίο σύστημα» > «Αναπαράσταση της πληροφορίας στον Υπολογιστή» > κλικ στον αριθμό 1 της βαλίτσας > μετά τον αριθμό 2 > μετά τον αριθμό 3
  2. Μάθε πως γίνεται η αναπαράσταση των χαρακτήρων στον Υπολογιστή Κωδικοποίηση χαρακτήρων στο Δυαδικό Σύστημα.

Ασκήσεις

  1. Μόλις μελετήσετε όλα τα προηγούμενα και το Φύλλο Πληροφοριών ΕΔΩ, ανοίξτε και απαντήστε στις δραστηριότητες του Φύλλου Εργασίας ΕΔΩ.

Ο Υπολογιστής ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ και ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ

Οι υπολογιστές αποτελούνται από διάφορα μέρη. Με μια πρώτη ματιά μπορούμε εύκολα να ξεχωρίσουμε τις περιφερειακές συσκευές ενός υπολογιστή, όπως το πληκτρολόγιο και το ποντίκι. Στο εσωτερικό, όμως, της Κεντρικής Μονάδας κρύβονται τα σημαντικότερα εξαρτήματά του.

1. Τι θα βλέπαμε άραγε στο εσωτερικό του, αν ανοίγαμε το κουτί του υπολογιστή;
2. Από ποια βασικά μέρη αποτελείται εσωτερικά ο υπολογιστής;
3. Πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τη χρησιμότητα των εσωτερικών μερών του υπολογιστή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και ΕΔΩ και να δείτε τα παρακάτω βίντεο:

Δραστηριότητες

  1. Μόλις μελετήσετε όλα τα προηγούμενα, ανοίξτε και απαντήστε στις δραστηριότητες του Φύλλου Εργασίας ΕΔΩ.
  2. Ξεχώρισε τις περιφερειακές Μονάδες Εισόδου – Εξόδου
  3. Σύνδεσε τις Περιφερειακές Συσκευές στις κατάλληλες θύρες του υπολογιστή
  4. Το εσωτερικό του Υπολογιστή
  5. Συσκευές εισόδου και παραγόμενα ψηφιακά αρχεία δεδομένων
  6. Μονάδες αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων
  7. Η Κεντρική Μονάδα ενός Προσωπικού Υπολογιστή

 

Βασικές έννοιες της Πληροφορικής

Στις μέρες μας καθημερινά ακούμε να γίνεται λόγος για Νέες Τεχνολογίες, για τη Λεωφόρο των Πληροφοριών και για μια νέα επιστήμη την Πληροφορική.
Συχνά η κοινωνία μας χαρακτηρίζεται ως Κοινωνία της Πληροφορίας.

  1. Τι είναι οι πληροφορίες στις οποίες βασιζόμαστε, για να παίρνουμε αποφάσεις ή για να οργανώνουμε καλύτερα τις δραστηριότητές μας;
  2. Τι μελετά η επιστήμη της Πληροφορικής;
  3. Γιατί ο υπολογιστής χαρακτηρίζεται ως ψηφιακή μηχανή;
  4. Τι σχέση έχει ο υπολογιστής με όλα όσα αναφέραμε;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε το παρακάτω βίντεο:

Δραστηριότητες

  1. Μεταβείτε στο λογισμικό υποστήριξης πληροφορικής Γυμνασίου  > Αναχωρήσεις Α' Γυμνασίου > 1η ενότητα «Γνωρίζω τον Υπολογιστή σαν ενιαίο σύστημα» > «Βασικές Έννοιες Πληροφορικής» > κλικ στον αριθμό 3 της βαλίτσας
  2. Παίξε και κέρδισε Βασικές έννοιες Πληροφορικής ΕΔΩ.

Η Μεγάλη απόφαση του @Παπάκη

Η μεγάλη απόφαση του @Παπάκη» – Εκπαιδευτικό παραμύθι της Lindsay Buck

Διαβάστε στα παιδιά σας το νέο μας εκπαιδευτικό βιβλίο για μικρά παιδιά “Η Μεγάλη απόφαση του @Παπάκη”. Πραγματεύεται τα συναισθήματα των παιδιών στο διαδίκτυο και πόσο εύκολα μπορεί κάτι το οποίο εμείς θεωρούμε αστείο τελικά να πληγώσει τους φίλους μας.

Μπορείτε να το διαβάσετε ηλεκτρονικά από ΕΔΩ και να το κατεβάσετε το από ΕΔΩ.

Την αγγλική έκδοση του @Παπάκη από το Childnet International μπορείτε να τη βρείτε ΕΔΩ.

Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη

Ο διάσημος φίλος του @Παπάκη» – Εκπαιδευτικό παραμύθι της Lindsay Buck

Διαβάστε στα παιδιά σας το νέο μας εκπαιδευτικό βιβλίο για μικρά παιδιά “Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη”. Πραγματεύεται τις διαδικτυακές φιλίες αλλά και κανόνες ότι δεν πρέπει να μιλάμε με κανέναν άγνωστο ούτε στον πραγματικό κόσμο αλλά ούτε και στο διαδίκτυο.

Μπορείτε να το διαβάσετε ηλεκτρονικά από εδώ και να το κατεβάσετε το από εδώ.

Την αγγλική έκδοση του @Παπάκη από το Childnet International μπορείτε να τη βρείτε εδώ.

Χριστούγεννα

Χριστουγεννιάτικα Παιχνίδια

Από το Santa Tracker (πηγή: https://santatracker.google.com/) 

  • Ξυρίζουμε τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Δημιουργούμε Ξωτικά ΕΔΩ
  • Χρωματίζουμε Χριστουγεννιάτικες μπάλες ΕΔΩ 
  • Αναζητώντας τον Άγιο Βασίλη ΕΔΩ
  • Ταίριαξε χριστουγεννιάτικα στολίδια ΕΔΩ
  • Ζωγραφίζουμε Χριστούγεννα ΕΔΩ

Από άλλες πηγές

  • Χρωματίστε τις εικόνες ΕΔΩ.
  • Σπάσε την αλυσίδα με τις μπάλες ΕΔΩ.
  • Πετάξτε με το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη ΕΔΩ
  • Βρες τα κρυμμένα δώρα ΕΔΩ 
  • Εντοπίστε τα Χριστουγεννιάτικα μοτίβα ΕΔΩ
  • Διακόσμησε το σπίτι με χριστουγεννιάτικα φωτάκια ΕΔΩ
  • Σούπερ Άγιος Βασίλης ΕΔΩ
  • Στόλισε ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο σαλόνι ΕΔΩ
  • Στολίζουμε και δεύτερο Χριστουγεννιάτικο δέντρο ΕΔΩ
  • Φτιάξε ένα μπισκοτόσπιτο ΕΔΩ
  • Στόλισε χριστουγεννιάτικο δέντρο στο δάσος ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα ταιριάσματα ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικο Κρυπτόλεξο ΕΔΩ
  • Μια ιστοσελίδα γεμάτη με Χριστουγεννιάτικα παιχνίδια ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα e-books

  • Οι βρόμικες κάλτσες του Άγιους Βασίλη ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικα Σκεψεδάκια ΕΔΩ
  • Θα έρθει άραγε φέτος ο Άγιος Βασίλης; της Αναστασίας Γκούγκα  ΕΔΩ
Ευχαριστώ πολύ τον συνάδελφο Πληροφορικό Philippo Koutsaka

Ρομποτάκι “Lightbot”

Κάντε κλικ στην εικόνα για να παίξετε με το ρομποτάκι LightBot, δίνοντας τις κατάλληλες εντολές.

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (11-14 ετών)

(1) Ακολουθούμε κανόνες

Το διαδίκτυο (internet) είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς σας. Το χρησιμοποιείτε για να μιλάτε και να παίζετε με τους φίλους σας διαδικτυακά. Υπάρχουν όμως και κάποιοι κίνδυνοι που χρειάζεται να γνωρίζετε για να παραμείνετε ασφαλής. Για να έχετε λοιπόν ασφαλή και ευχάριστη πλοήγηση στο διαδίκτυο, ακολουθούμε τους παρακάτω κανόνες:

  1. Χρησιμοποιούμε μέσα κοινωνικής δικτύωσης που είναι κατάλληλα για την ηλικία μας
  2. Επικοινωνούμε μέσω chat ή/και βιντεοκλήσεων με ανθρώπους που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε
  3. Προσέχουμε ποιους δεχόμαστε σαν διαδικτυακούς φίλους στα social media και στα διαδικτυακά παιχνίδια που παίζουμε
  4. Δε δεχόμαστε αιτήματα από αγνώστους ή φίλους φίλων που όμως δεν ξέρουμε
  5. Δε στέλνουμε προσωπικές στιγμές και πληροφορίες γιατί δεν γνωρίζουμε ποιοι θα τις χρησιμοποιήσουν και με ποιον τρόπο
  6. Εάν κάποιος διαδικτυακός φίλος μας προτείνει να συναντηθούμε, το συζητάμε πρώτα με τους γονείς μας
  7. Θυμηθείτε ότι στο διαδίκτυο δεν είμαστε ανώνυμοι καθώς κάθε μας ενέργεια αφήνει ηλεκτρονικά ίχνη και ό,τι ανεβάζουμε δε διαγράφεται
  8. Χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο για να επικοινωνήσουμε με τους φίλους μας, να μάθουμε και να παίξουμε. Όπως φερόμαστε στην καθημερινότητά μας με σεβασμό και ειλικρίνεια για να έχουμε υγιής σχέσεις, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο φερόμαστε και στο διαδίκτυο
  9. Προσέχουμε τι διαβάζουμε στο διαδίκτυο ένα βίντεο, ένα άρθρο, ένα blog ή ένα σχόλιο δεν είναι πάντα αληθινό. Επαληθεύουμε αυτό που είδαμε και διαβάσαμε με τους γονείς μας ή ενήλικες που εμπιστευόμαστε

(2) Συμβουλές πλοήγησης

Παιδιά, κατά την πλοήγηση σας στους χώρους του Διαδικτύου είναι καλό να έχετε υπόψη σας τα παρακάτω:

  1. Το Διαδίκτυο είναι κυρίως μια κοινωνία ανθρώπων και κρύβει τους ίδιους κινδύνους που κρύβει κάθε κοινωνία, ιδιαίτερα όταν ο τρόπος επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους μπορεί να γίνει άμεσα και με διάφορους τρόπους.
  2. Οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντα έγκυρες.
  3. Η κοινοποίηση των προσωπικών στοιχείων σας ή του γονέα (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, φωτογραφία, κωδικοί πρόσβασης, αριθμός πιστωτικών καρτών, e-mail κ.λπ.) είναι καλό να αποφεύγεται.
  4. Η τοποθέτηση του υπολογιστή (εάν είναι δυνατόν) σε κοινόχρηστο χώρο και όχι αποκλειστικά στο παιδικό δωμάτιο ενθαρρύνει τη χρήση του Διαδικτύου σε οικογενειακό περιβάλλον και βοηθά στην επίβλεψη των ιστοσελίδων τις οποίες επισκέπτεστε.
  5. Η καλή επικοινωνία μεταξύ σας (γονείς-παιδιά) είναι απαραίτητη, ώστε να ενθαρρύνεστε να μιλάτε για αυτούς με τους οποίους επικοινωνείτε, ανταλλάσσετε μηνύματα και να ενημερώνετε εάν ποτέ γίνετε θύματα απειλών, εκφοβισμού ή παρενόχλησης οποιασδήποτε μορφής.
  6. Η χρήση του υπολογιστή ως μέσου απασχόλησης χωρίς την παρουσία ενηλίκου είναι καλό να αποφεύγεται. Ο υπολογιστής δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως ηλεκτρονική babysitter!!!
  7. Η δημιουργία ενός συνόλου από κανόνες χρήσης του υπολογιστών πρέπει να γίνεται αποδεκτή από όλους και η ανάρτηση τους σε εμφανές σημείο δίπλα στον υπολογιστή βοηθάει ώστε να προστατευτούν όλοι οι χρήστες.
  8. Στη διεύθυνση www.safeline.gr, βρίσκεται ίσως η μοναδική ελληνική ανοικτή γραμμή για καταγγελία παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο. Μη διστάσετε να τη χρησιμοποιήσετε.

(3) Ασφαλής αναζήτηση πληροφοριών

Η τεράστια δεξαμενή πληροφοριών και εργαλείων του Διαδικτύου είναι διάσπαρτη σε δισεκατομμύρια ιστοσελίδες που πρακτικά είναι αδύνατον να ερευνηθούν από εσάς χωρίς τη βοήθεια εξειδικευμένων προγραμμάτων, όπως οι μηχανές αναζήτησης. Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα, τις λεγόμενες αράχνες (spiders), τα οποία «χτενίζουν» τις ιστοσελίδες αναζητώντας τα κείμενα και τις διευθύνσεις τους. Τα κείμενα και οι διευθύνσεις τους συγκεντρώνονται και καταγράφονται. Με άλλα προγράμματα συγκεντρώνονται πληροφορίες από τα κείμενα, το είδος των οποίων ποικίλει από μηχανή σε μηχανή, και αποθηκεύονται σε βάσεις δεδομένων, ώστε να είναι εύκολο να ανακτηθούν.

Όταν ξεκινάει μια αναζήτηση, με την χρήση πολλών λέξεων-κλειδιά, ερευνάται πρώτα η βάση δεδομένων και στη συνέχεια συγκεντρώνονται όλες οι διευθύνσεις που περιέχουν αυτές τις λέξεις. Τα αποτελέσματα αναζήτησης, έτσι όπως εμφανίζονται στον χρήστη, συνήθως περιέχουν (1) την διεύθυνση της ιστοσελίδας, (2) ένα δείγμα του κειμένου μέσα στο οποίο υπάρχουν οι λέξεις που αναζητήθηκαν, (3) μια σύντομη περιγραφή και (4) την κατηγορία στην οποία έχει καταγραφεί η ιστοσελίδα στην συγκεκριμένη μηχανή αναζήτησης.

Ο τρόπος σωστής αναζήτησης μέσα από τις μηχανές αναζήτησης, τους θεματικούς καταλόγους και τις μεταμηχανές αναζήτησης είναι από τις πλέον βασικές δεξιότητες που πρέπει να διαθέτετε, τόσο για να μη χαθείτε στις λεωφόρους των πληροφοριών του Διαδικτύου, όσο και για να βρίσκετε ταχύτερα τις πληροφορίες που αναζητάτε. Είναι επομένως βασικός στόχος της εκπαίδευσης των νέων ανθρώπων, πολιτών της κοινωνίας της πληροφορίας. Λέγεται ότι ένας δωδεκάχρονος μαθητής μπορεί να συγκεντρώσει σήμερα σε πολύ μικρό χρόνο τόσες πληροφορίες, όσες θα συγκέντρωνε ένας ερευνητής του μεσαίωνα σε όλη του την ζωή.

(4) Βασικοί κανόνες σωστής αναζήτησης

Υπάρχουν 3 βασικοί κανόνες οι οποίοι καθορίζουν έναν συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς του χρήστη και βοηθούν στη σωστή αναζήτηση, έτσι ώστε να αποφεύγεται η προσπέλαση σε ακατάλληλο υλικό ή να ελαχιστοποιούνται οι συνέπειες όταν αυτό έχει συμβεί. Κάθε κανόνας αναφέρεται σε γνώση και δεξιότητες:

Διάβασε, σκέψου και μετά κάνε κλικ
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι, όταν ψάχνετε στο Διαδίκτυο για μια αποδεκτή λέξη, τα αποτελέσματα μπορεί να σας οδηγήσουν σε εντελώς ακατάλληλες ιστοσελίδες.
Συχνά κάνετε κλικ στα αποτελέσματα της αναζήτησης χωρίς να διαβάσετε την περιγραφή. Αυτή η συμπεριφορά κρύβει κινδύνους. Πρέπει να ξέρετε ότι, πριν κάνετε κλικ σε ένα από τα αποτελέσματα της αναζήτησης, πρέπει να διαβάσετε προσεκτικά την περιγραφή του αποτελέσματος. Αν η περιγραφή αυτή δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που αναζητάτε ή αν δεν είστε σίγουροι που θα σας οδηγήσει ο υπερσύνδεσμος (link), τότε δεν πρέπει να κάνετε κλικ.

Πληκτρολόγησε, έλεγξε και μετά κάνε κλικ
Μερικές φορές χρησιμοποιούνται διευθύνσεις του Διαδικτύου οι οποίες είναι μοιάζουν νόμιμες και χρήσιμες, ελπίζοντας να ξεγελάσουν ανθρώπους και να επισκεφτούν ακατάλληλες ιστοσελίδες.
Οι χρήστες συχνά πληκτρολογούν μια διεύθυνση και μετά κάνουν κλικ για να την επισκεφτούν, χωρίς να ελέγξουν αν πληκτρολογήθηκε σωστά. Θα πρέπει να αποκτήσετε την καλή συνήθεια να πληκτρολογείτε τη διεύθυνση, ύστερα να ελέγχετε για να σιγουρευτείτε αν την γράψατε σωστά, και μετά να κάνετε κλικ.
Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι δεν είναι σωστό να προσπαθείτε να μαντέψετε μια διεύθυνση. Αν δεν την γνωρίζετε με ακρίβεια, χρησιμοποιείστε μια μηχανή αναζήτησης.

Κλείσε και συζήτησε
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι, παρά τις προσπάθειες σας, μπορεί να βρεθείτε σε λάθος ιστοσελίδα. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μερικές φορές αυτών των ειδών οι δικτυακοί τόποι χρησιμοποιούν αυτό που λέμε ποντικοπαγίδα. Δηλαδή απενεργοποιούν το κουμπί «πίσω», ανοίγουν πολλαπλά παράθυρα ή χρησιμοποιούν άλλες τεχνικές για να «παγιδεύσουν» τους χρήστες στον χώρο τους. Αν βρεθείτε σε έναν τέτοιο χώρο, η πρώτη σας αντίδραση είναι το σοκ, γιατί δε θα μπορείτε να φύγετε από εκεί. Αν δεν το γνωρίζετε μπορεί να φοβηθείτε ή να νιώσετε περιέργεια. Για να αποφύγουμε τα χειρότερα, οφείλουμε να σας πληροφορήσουμε και να σας προετοιμάσουμε για το τι πρέπει να κάνετε αν βρεθείτε σε λάθος δικτυακό τόπο. Να ξέρετε ότι θα πρέπει να κλείσετε αμέσως τον φυλλομετρητή (browser). Και αν δεν μπορείτε να το κάνετε, να κλείσετε τον υπολογιστή και να το αναφέρετε αμέσως σε κάποιον μεγαλύτερο. Το αρχείο με τα cookies του φυλλομετρητή (browser), που έχει προσπελάσει ακατάλληλη ιστοσελίδα, θα πρέπει να ελεγχθεί για να βεβαιωθεί ότι δεν έχουν τοποθετηθεί ανεπιθύμητα cookies στον υπολογιστή σας.

(5) Βασικοί κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς

  • Ακολουθώ τους ίδιους κανόνες καλής συμπεριφοράς, που έχω μάθει στη καθημερινή ζωή.
  • Αποφεύγω άσχημες εκφράσεις και χαρακτηρισμούς (π.χ., υβριστικά σχόλια). Μπορείτε να εκφράσετε την άποψη ή και τη διαφωνία σας με αυτό που λέει κάποιος, πάντα μέσα στα πλαίσια της σωστής επικοινωνίας.
  • Σκέφτομαι, πριν γράψω κάτι, αν θα φέρω σε δύσκολη θέση ή θα πληγώσω με το ύφος και το περιεχόμενο του μηνύματός μου.
  • Σέβομαι τις απόψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων, που βρίσκονται διαδικτυακά συνδεδεμένοι μαζί μου. Να θυμάστε, πάντοτε, ότι στο Διαδίκτυο συμπεριφέρομαι στους άλλους/ες, όπως θέλω να μου συμπεριφέρονται και αυτοί/ές.
  • Διατηρώ πάντοτε την ψυχραιμία μου, ιδίως όταν κάποιος/α με προσβάλει (ή νομίζω ότι με έχει προσβάλει). Προσπαθήστε να κατανοήσετε τους/τις άλλους/ες ή να τους/τις βοηθήσετε να καταλάβουν τι λανθασμένο έχει συμβεί με τη συμπεριφορά τους. Όπου χρειάζεται, αναφέρετε τις σχετικές συμπεριφορές σε ένα ενήλικα που εμπιστεύεστε (π.χ., γονέα ή εκπαιδευτικό).
  • Σέβομαι την ιδιωτικότητα των άλλων χρηστών. Είναι σημαντικό να μην προωθώ τις πληροφορίες που μου στέλνονται, χωρίς να έχω πάρει την άδεια του ατόμου, που τις έχει στείλει. Το ίδιο ισχύει και για τη δημοσίευση ή την αποστολή φωτογραφιών ή βίντεο που περιλαμβάνουν άλλα άτομα.
  • Να σκέφτομαι ποιοι μπορούν να δουν ότι έχω μοιραστεί στο Διαδίκτυο. Φροντίζω να κρατάω όσο το δυνατόν περισσότερα από τα προσωπικά μου δεδομένα και στοιχεία προστατευμένα και να μην μοιράζομαι περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να με φέρει σε δύσκολη θέση.
  • Να θυμάμαι να ελέγχω τα αιτήματα φιλίας και τις προσκλήσεις για συμμετοχή σε ομάδες επικοινωνίας. Το Διαδίκτυο είναι ένα εξαιρετικό μέρος, για να μοιραστώ περιεχόμενο και να συνομιλήσω με φίλους/ες, αλλά ας μην ξεχνώ ότι θα πρέπει να ελέγχω πιθανά νέα αιτήματα προτού τα αποδεχτώ. Ελέγχω εάν είναι από κάποιον/α που γνωρίζω ή αναμένω να λάβω ένα αίτημα. Εάν δεν είναι από άτομο που γνωρίζω ή αναγνωρίζω, τότε είναι καλύτερα να απορρίψω το σχετικό αίτημα.
  • Να ελέγχω το περιεχόμενο που κοινοποιώ, κατά πόσο είναι πραγματικό. Είναι πολύ εύκολο, μέσω του Διαδικτύου, να διανεμηθούν ψευδείς ή παραποιημένες πληροφορίες και ενημέρωση.

(6) Cyberbulling - Διαδικτυακός εκφοβισμός

Αποτέλεσμα εικόνας για cyberbullying

 

… αν κάποιος λέει ή κάνει πράγματα μέσω του διαδικτύου που σε φοβίζουν, σε τρομάζουν, σε προσβάλλουν και αυτό επαναλαμβάνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα …

 

 

 

 Περιλαμβάνει:

  • Διάδοση άσχημων-προσβλητικών φημών μέσω διαδικτύου.
  • Αποστολή μηνυμάτων (sms, email) που σε προσβάλλουν.
  • Ανάρτηση φωτογραφιών σου, με σκοπό να σε κοροϊδέψει.

 Να θυμάσαι….

  • Πάντα να σέβεσαι τους άλλους – να είσαι προσεκτικός τι λες στο Διαδίκτυο και τι φωτογραφίες στέλνεις γιατί κάποιος μπορεί να πληγωθεί από αυτό.
  • Εάν αντιληφθείς ότι κάποιος εκφοβίζει κάποιον άλλο στο Διαδίκτυο ανέφερε τον εκφοβισμό στους γονείς σου.
  • Μην απαντάς σε περίπτωση που κάποιος σου συμπεριφερθεί άσχημα στο Διαδίκτυο. Κάτι τέτοιο μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα!
  • Σε περιπτώσεις που ένας διαδικτυακός “φίλος” σου φέρεται άσχημα μπορείς εύκολα να τον «αποκλείσεις» (block).
  • Εάν αυτός που σε εκφοβίζει είναι γνωστός σου, είναι σημαντικό να ενημερωθούν οι γονείς του για τη συμπεριφορά του με σκοπό να σταματήσει.
  • Σε κάθε περίπτωση πρέπει να μιλήσεις αμέσως στους γονείς σου ή στους δασκάλους σου ή να καλέσεις στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. 
  • Μη φοβηθείς  Δεν είσαι μόνος!

Σε περίπτωση που κάποιος σε εκφοβίσει-προσβάλλει στο:
Facebook
www.facebook.com/help/263149623790594/ (Αναφορά περιεχομένου)
www.facebook.com/help/168009843260943 (Μπλοκάρισμα)
Youtube
https://support.google.com/youtube/answer/2802027 (Αναφορά ακατάλληλου περιεχομένου)

 

Βίντεο