Ελληνικά

Ψηφιδωτά

Με τον όρο ψηφιδωτό ή μωσαϊκό εννοούμε μια επιφάνεια (που μπορεί να είναι δάπεδο, τοίχος ή οροφή) η οποία καλύπτεται από ένα στρώμα κονιάματος, δηλ. ένα είδος λάσπης που λειτουργεί ως συγκολλητικό υλικό πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένες οι ψηφίδες.

Οι ψηφίδες είναι μικρού μεγέθους πέτρες. Μπορεί να προέρχονται από φυσικά υλικά, π.χ. διάφορα πετρώματα (π.χ. γρανίτη, πορφυρίτη κ.ά.) ή φίλντισι ή κοράλλι ή ημιπολύτιμοι λίθοι ή κόκαλο κ.α. ή από κατασκευασμένα υλικά π.χ. κεραμίδι, υαλόμαζα κ.ά.

Ο όρος ψηφιδωτό προέρχεται από τη λέξη ψηφίδες ενώ ο όρος μωσαϊκό είναι μεταγενέστερος. Εμφανίζεται για πρώτη φορά στη ρωμαϊκή εποχή και είναι πολύ πιθανό η ετυμολογία του να συνδέεται με τις Μούσες και πιο συγκεκριμένα από μία ιερή σπηλιά η οποία ήταν αφιερωμένη στις Μούσες και ήταν διακοσμημένη με ψηφιδωτά. Έτσι από τον όρο Μούσες, βγαίνει ο όρος μουσαϊκό και τελικά μωσαϊκό. Στα βυζαντινά χρόνια συναντάμε τους όρους μουσείονμουσίωμα, μουσείωσις, μουσαϊκόν ή έργον μεμουσωμένον.

Μήπως οι σύγχρονες ψηφιακές εικόνες είναι ένα είδος ψηφιδωτού; Σκέψου τα pixels....

Αφιέρωμα στην 28η Οκτωβρίου: Τσάρλι Τσάπλιν, Ο Μεγάλος Δικτάτορας

«Υπάρχουν μονάχα δύο σκηνοθέτες στον κόσμο. Και ο άλλος είναι ο Τσάρλι Τσάπλιν»
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Επίκαιρος όσο ποτέ ο μεγαλύτερος κωμικός όλων των εποχών σκηνοθετεί μια εύστοχη και πικρή (παρόλα τα χρόνια που περάσαν) αντιπολεμική σάτιρα .
Ο Τσάρλι Τσάπλιν, υποδύεται έναν διπλό ρόλο σ' αυτήν την πικρή κωμωδία: τον αρχηγό ενός φασιστικού κράτους ένα πρόσωπο που ξεκάθαρα αναφέρεται στο Αδόλφο Χίτλερ και έναν αθώο εβραίο κουρέα υπήκοο αυτού του κράτους.

Η υπόθεση

Στον Αʼ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένας  εβραίος κουρέας (Τσάρλι Τσάπλιν) τραυματίζεται πολεμώντας για το  φανταστικό έθνος της Τομανία και μένει χρόνια σε ένα νοσοκομείο βετεράνων. Όταν  επιστρέφει σπίτι, πολλά έχουν αλλάξει: Ο Αντενόιντ Χίνκελ (επίσης, ο Τσάπλιν)  έχει αποκτήσει απόλυτη δύναμη και έχει μετατρέψει την Τομανία σε μια  αντισημιτική μηχανή πολέμου. Ενώ υπερασπίζεται το κουρείο του από μια επίθεση,  ο κουρέας συναντά την όμορφη Χάνα (Πολέτ Γκοντάρ) και γίνεται ακούσια ο ήρωας  του κινήματος αντίστασης που αναπτύσσεται στο γκέτο. Στο μεταξύ, ο Χίνκελ  σχεδιάζει να κατακτήσει το γειτονικό έθνος του Ότσερλιχ και να γίνει Παγκόσμιος  Αυτοκράτορας. Λόγω της ομοιότητάς τους, οι δυνάμεις της Τομανίας μπερδεύουν τον  κουρέα με τον τυραννικό Χίνκελ, γεγονός που οδηγεί τον εβραίο κουρέα να  απονείμει δικαιοσύνη απευθύνοντας στους πολίτες μία από τις πιο συγκινητικές  ομιλίες που έχουν αποτυπωθεί σε φιλμ.

Η συγκλονιστική ανθρωπιστική ομιλία του Τσάρλι Τσάπλιν, στον επίλογο της ταινίας (λέγεται ότι η εισβολή στη Γαλλία τον έσπρωξε να αλλάξει την ταινία και να συμπεριλάβει σ’ αυτήν την περίφημη ομιλία του τέλους):

https://www.youtube.com/watch?v=NlxEy6Dzkoc&ab_channel=zeitgeistgreece

Η σκηνή που ο Τσάπλιν χορεύει μπαλέτο με την υδρόγειο θεωρείται σήμερα μια από τις σημαντικότερες στιγμές της κινηματογραφικής ιστορίας.

Η ταινία ήταν υποψήφια για 5 Όσκαρ (καλύτερης σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου, μουσικής, Β’ και φυσικά Α’ ανδρικού ρόλου).

Μαθηματικά 26/10: Πολλαπλασιασμός (μέρος γ’)

Σήμερα στα μαθηματικά μελετήσαμε ακόμη έναν τρόπο για να πολλαπλασιάζουμε με το νου, όπως στο παράδειγμα:

32x65 = (30+2) x (60+5)= (30x60) + (30x5) + (2x60) + (2x5)= 1.800 + 150 + 120 + 10= 2.080

Έγιναν: Τ.Ε. ασκ. 3 σελ. 27 και παραδείγματα στο τετράδιο

🏠Σπίτι: ασκήσεις πολλαπλασιασμού

Γλώσσα 26/10: 28η Οκτωβρίου- Επιχειρηματολογία

Το σχολείο γιορτάζει την ελευθερία και τη δημοκρατία

Στο σημερινό μας μάθημα μιλήσαμε για την Επέτειο του «ΟΧΙ» και για τις συνθήκες που επικρατούσαν στον πόλεμο αυτό.

Βιβλίο Γλώσσας: σελ. 44-45 και φτιάξαμε πρωτοσέλιδο

Έκτακτο Ανακοινωθέν

Τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου; Σχολικό Ντοκιμαντέρ για την 28η Οκτωβρίου και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο

Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με την επιχειρηματολογία! (Μου αρέσει πολύ η επιχειρηματολογία.....σας προειδοποιώ!)

Αν και εκφράζουμε συχνά τη γνώμη μας (θετική ή αρνητική) για κάποιο θέμα, δεν το κάνουμε πάντοτε με τον σωστό τρόπο. Πολλές φορές προσπαθούμε να πείσουμε τους άλλους για την άποψή μας χωρίς να έχουμε ένα απαραίτητο «εφόδιο»: επιχειρήματα!

Ιστορία 26/10: 6. Μια νέα πρωτεύουσα, η Κωνσταντινούπολη

Στο σημερινό μας μάθημα μελετήσαμε τους λόγους που οδήγησαν τον Κωνσταντίνο να μεταφέρει την πρωτεύουσα από τη Ρώμη, καθώς και τους λόγους που τον οδήγησαν να επιλέξει την τοποθεσία του Βυζαντίου.

Στη συνέχεια καταγράψαμε τους λόγους επιλογής του Βυζαντίου ως η τοποθεσία της νέας πρωτεύουσας:

  • ήταν στο σημείο που ενώνονταν η Ευρώπη με την Ασία και ο Εύξεινος Πόντος με το Αιγαίο.

  • εκεί κατέληγαν όλοι οι μεγάλοι εμπορικοί δρόμοι και άρχιζαν άλλοι, που οδηγούσαν στην Ανατολή (π.χ. Εγνατία Οδός).

  • ο Κεράτιος κόλπος σχημάτιζε φυσικό λιμάνι κατάλληλο για την εμπορική κίνηση της πόλης.

  • μπορούσε εύκολα να οχυρωθεί.

  • βρισκόταν κοντά στις πλουσιότερες περιοχές που τροφοδοτούσαν όλη την αυτοκρατορία με αρώματα, μπαχαρικά, μετάξι και κοσμήματα.

  • Υπήρχε ομοιογένεια στους πληθυσμούς της ανατολής μιας και οι κάτοικοι ήταν ελληνόφωνοι-μιλούσαν ελληνικά- και είχαν ασπαστεί το χριστιανισμό.

Διαβάσαμε ένα απόσπασμα από την πηγή 4 σελ. 28......

.... και είδαμε το παρακάτω βίντεο σχετικά με τη μεταφορά της πρωτεύουσας:

🏡Σπίτι:

  • Μελετώ το μάθημα σελ. 23-25 και δίνω ιδιαίτερη έμφαση σε όσα γράψαμε στο τετράδιο ιστορίας.
  • Τ.Ε. σελ. 9 ασκ. 4 (η απάντηση να δοθεί στο τετράδιο της ιστορίας, χρησιμοποιώντας το Burger της επιχειρηματολογίας-βλέπε γλώσσα)

Φυσική 25/10: 2. Μελετάμε τα διαλύματα

Σήμερα αρχίσαμε να μελετάμε συγκεκριμένα τα ομογενή μίγματα= διαλύματα και από ποιους παράγοντες εξαρτάται αν διαλυθούν. Βιβλίο σελ. 34-35.

Διάλυμα = διαλύτης + διαλυμένες ουσίες

Μαθηματικά 25/10: Προβλήματα με πολλαπλασιασμό

Στο σημερινό μας μάθημα θυμηθήκαμε πότε και πώς χρησιμοποιείται η πράξη του πολλαπλασιασμού: Ξέρω το ένα και ψάχνω τα πολλά!

Στο τετράδιο των προβλημάτων λύσαμε το παρακάτω πρόβλημα: Ένα φορτηγό μεταφέρει 75 κιβώτια με νερά. Σε κάθε κιβώτιο υπάρχουν 12 εξ΄άδες νερών. Πόσα μπουκάλια νερού μεταφέρει συνολικά;

Στη συνέχεια παίξαμε ένα παιχνίδι: κάθε ομάδα έφτιαξε τα δικά της προβλήματα και στη συνέχεια οι υπόλοιπες προσπάθησαν να τα λύσουν. Δημιουργ΄ήθηκαν τα εξής προβλήματα:

  1. Ένα κινέζικο μαγαζί έφτιαξε 15 noodles, 176 sushi και 52 μερίδες ρύζι. Ένα άλλο μαγαζί που λέγεται chopsticks τα έφτιαξε όλα 12 φορές περισσότερο. Πόσα sushi, noodles και μερίδες ρύζι έχει το δεύτερο μαγαζί;
  2. Σε μια τάξη υπάρχουν 71 παιδιά που το καθένα έχει 30 βιβλία και 10 τετράδια. Πόσα βιβλία και πόσα τετράδια μαζί έχουν όλα τα παιδιά;
  3. Ο Χρήστος είχε πάρτι και αγόρασε μια πίτσα για  τον κάθε φίλο του. Είχε 27 φίλους. Κάθε πίτσα κόστιζε 12 ευρώ. Πόσο πλήρωσε συνολικά;
  4. Ο Παύλος έχει 4.056.106 καρφιά και τα έχει σε κουτιά. Την επόμενη βδομάδα διπλασίασε τα καρφιά. Αν τα έβαλε σε κουτάκια των 2, πόσα κουτιά έχει;
  5. Η Βαλέρια έχει 100.00 ακόλουθους στο Tiktok και την επόμενη μέρα είχε τους οχταπλάσιους. Πόσους ακόλουθους είχε την επόμενη μέρα συνολικά;
  6. Ο κ. Νίκος είναι συλλέκτης καρτών για 47 χρόνια. Αγόρασε 423 πακέτα καρτών, το καθένα περιείχε 35 κάρτες και κόστιζε 75 ευρώ. Πόσες κάρτες έχει αγοράσει;
  7. Η Μαρία είχε 35 ευρώ και ο αδερφός της ο Βασίλης είχε τα τριπλάσια. Πόσα χρήματα έχει ο Βασίλης;

🏡Σπίτι: Τ.Ε. σελ. 27-28 προβλήματα 1-2-3

 

Εικαστικά 24/10: Ναι ή Όχι;

Σήμερα στα Εικαστικά κάναμε ένα αφιέρωμα στην Επέτειο του ΟΧΙ με έναν διαφορετικό τρόπο..... με την Τέχνη του Ναι και του Όχι!

Ολόκληρη η ζωή μας κινείται ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο λέξεις, Ναι ή Όχι, λέξεις που καθορίζουν την καθημερινότητά μας πολύ περισσότερο από όσο συνήθως συνειδητοποιούμε. Κι όμως, συχνά δεν τολμάμε να τις ξεστομίσουμε.

Σήμερα, όμως, μουτζουρώσαμε, μουτζουρωθήκαμε, μπερδευτήκαμε, βάλαμε μπόλικη φαντασία, φανταστήκαμε, συλλογιστήκαμε και αποφασίσαμε αν τελικά η απάντησή μας είναι Ναι ή Όχι.

Ιστορία 24/10: 5. Μεγάλες αλλαγές στη Διοίκηση της Αυτοκρατορίας (μέρος β’)

Ο Κωνσταντίνος και ο Λικίνιος υπογράφουν το διάταγμα της ανεξιθρησκίας. Λίγο καιρό αργότερα συγκρούονται μεταξύ τους και ο Κωνσταντίνος ως μονοκράτορας πλέον παίρνει μέτρα για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα διοίκησης της αυτοκρατορίας.

https://www.youtube.com/watch?v=yT23eWqOQpA&ab_channel=GorillaGrodd1979

🏡Σπίτι:

  • Διαβάζω το μάθημα σελ. 21-22
  • Στο τετράδιο της Ιστορίας απαντώ στην παρακάτω ερώτηση: "Για ποιους λόγους ήταν σημαντικό το Διάταγμα της Ανεξιθρησκείας;"

Μαθηματικά 24/10: Επιμεριστική ιδιότητα

Σήμερα είδαμε πώς μπορούμε να κάνουμε πολλαπλασιασμούς με το νου, χρησιμοποιώντας την τακτική του "διαίρει και βασίλευε" ή αλλιώς επιμεριστική ιδιότητα.

π.χ. 42 x 21= (42x20) + (42x1) = 840 + 42 = 882

Σπίτι: στο τετράδιο μαθηματικών λύνω τα παρακάτω:

  1. Κάνω τις πράξεις με το νου.

35 x 1.000=            46 x 20 =                 905 x 300 =

728 x 100=            153 x 200=              580 x 40=

386 x 10.000=        372 x 30=                402 x 500=

2. Βρίσκω τα γινόμενα με επιμεριστική ιδιότητα.

35 x 72=

86 x 21=

47 x 13=

55 x 25=