Ελληνικά

Μαθηματικά 24/5: Κύκλος και στοιχεία κύκλου

Στο σημερινό μας μάθημα μελετήσαμε ποια είναι τα βασικά στοιχεία ενός κύκλου και πώς να σχεδιάζουμε κύκλους:

Κύκλος είναι το επίπεδο γεωμετρικό σχήμα του οποίου τα σημεία απέχουν όλα εξίσου από ένα σημείο, το κέντρο του κύκλου

Τα βασικά στοιχεία του κύκλου

Ακτίνα : Κάθε ευθύγραμμο τμήμα που αρχίζει από το κέντρο του κύκλου και καταλήγει σε κάποιο σημείο της περιφέρειάς του λέγεται ακτίνα. Όλες οι ακτίνες του ίδιου κύκλου είναι ίσες μεταξύ τους ΚΑΙ είναι άπειρες.

Διάμετρος : Είναι το ευθύγραμμο τμήμα που περνάει από το κέντρο του κύκλου και ενώνει δύο σημεία της περιφέρειας του κύκλου.  Η διάμετρος ενός κύκλου είναι διπλάσια της ακτίνας και αντίστοιχα η ακτίνα είναι το μισό της διαμέτρου.

Πώς σχεδιάζουμε έναν κύκλο ;

Για να σχεδιάσουμε έναν κύκλο χρησιμοποιούμε τον διαβήτη. Στερεώνουμε την ακίδα του διαβήτη σ ένα σημείο και με το άλλο σκέλος του που έχει το μολύβι γράφουμε τον κύκλο. Το σημείο στο οποίο στερεώσαμε τον διαβήτη είναι το κέντρο του κύκλου(Ο).

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 55 και ασκήσεις στο τετράδιο μαθηματικών.

🏡Σπίτι: ασκήσεις στο τετράδιο

  1. Η διάμετρος μιας κυκλικής πλατείας είναι 15 μέτρα. Πόση είναι η απόσταση από το κέντρο της πλατείας μέχρι της περιφέρειά της.
  2. Με κέντρο τα σημεία Μ,Κ,Λ να σχεδιάσεις τρεις κύκλους με ακτίνες 2,4 εκ. , 3 εκ. και 1,5 εκ.
  3. Να σχεδιάσεις έναν κύκλο με κέντρο το σημείο Α και που έχει διάμετρο  5 εκ.
  4. Κάνω τις παρακάτω πράξεις:

ΚΠΑ 23/5: Αγώνες Επιχειρηματολογίας/Ρητορικοί Αγώνες

Η γενική μορφή του Αγώνα Επιχειρηματολογίας:

♦     Το debate αποτελεί έναν αγώνα επιχειρηματολογίας πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Οι διάφορες ομάδες που συμμετέχουν στον αγώνα έχουν ως κύριο στόχο να αποδείξουν με τη χρήση πειστικών επιχειρημάτων πως η θέση τους είναι η σωστή.

♦    Βασικό «όπλο» των ομάδων είναι τα επιχειρήματα και οι αντικρούσεις. Τα επιχειρήματα είναι προτάσεις/συμπεράσματα τα οποία έχουν προκύψει λογικά από κάποιες προκείμενες και ενισχύουν τη θέση της ομάδας. Οι αντικρούσεις είναι αντεπιχειρήματα, πρόκειται δηλαδή για προτάσεις που στόχο έχουν να πλήξουν τα επιχειρήματα των αντίπαλων ομάδων.

♦      Άλλα «ρητορικά τεχνάσματα» όπως επικλήσεις στην αυθεντία ή στο συναίσθημα, δεν λαμβάνονται υπόψιν και δεν ενισχύουν τη θέση της ομάδας.

♦     Το debate είναι διατυπωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να προκύπτουν πάντα δύο ακραίες θέσεις: ο Λόγος που υπερασπίζεται το θέμα, και ο Αντίλογος που το αντιπαλεύεται.

Κάθε ομιλητής λαμβάνει το βήμα για 2 λεπτά. Οι ομιλητές παίρνουν τον λόγο εναλλάξ όπως φαίνεται στο σχήμα:

Φυσικά 23/5: Άνθρωπος και ήχος- Το αφτί μας

Στο σημερινό μας μάθημα εξετάσαμε την ανατομία του ανθρώπινου αφτιού και πώς αυτό λειτουργεί.

Το πτερύγιο του αφτιού συλλέγει τα ηχητικά κύματα, τα οποία στη συνέχεια φτάνουν στο τύμπανο και το αναγκάζουν να ταλαντωθεί. Η ταλάντωση μεταδίδεται σε ορισμένα νευρικά κύτταρα, τα οποία διεγείρονται. Το ακουστικό νεύρο συνδέει τα κύτταρα αυτά με τον εγκέφαλο.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 155-157

🏡Σπίτι: Μελετώ όλα όσα γράψαμε στο Βιβλίο μας και στο τετράδιό μας κάνω τις ασκ.1-2 σελ. 157

 

Φυσικά 18/5: Απορρόφηση του ήχου

Όταν τα ηχητικά κύματα συναντήσουν στην πορεία τους μια μαλακή ή πορώδη ή τραχιά επιφάνεια, τότε ένα πολύ μεγάλο μέρος τους απορροφάται από την επιφάνεια και ένα μικρό μέρος τους αλλάζει κατεύθυνση και ανακλάται.

Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται απορρόφηση του ήχου.

🏡Σπίτι: μελετώ το μάθημα

 

Γλώσσα 18/5: Προθέσεις και το ρήμα άγω

Σήμερα μελετήσαμε το ρήμα άγω και πώς γίνεται σε όλους τους χρόνους:

Στη συνέχεια θυμηθήκαμε μια ακόμη κατηγορία, αυτή τη φορά από τα άκλιτα μέρη του λόγους, τις προθέσεις!

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 53-55 και στο τετράδιο γλώσσας κάναμε χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: παράγω και εισάγω

Τι είδους τηλεθεατής είσαι;

🏡Σπίτι:

  • Τ.Ε. σελ. 40-41 ασκ. 6-7
  • Μαθαίνω τις προθέσεις και στο Τ.Ε. σελ. 41 κυκλώνω στο κειμενάκι τις προθέσεις.
  • Στο τετράδιο γλώσσας κάνω χρονική αντικατάσταση στα παρακάτω ρήματα: διεξάγω, υπάγω, διασπώμαι, επικαλούμαι
  • Στο τετράδιο γραπτού λόγου: σε μία παράγραφο απαντώ στις ερωτήσεις: Τι δείχνει η εικόνα; Τι θέλει να σχολιάσει ο σκιτσογράφος; Ποια πιστεύεις ότι είναι η άποψη του σκιτσογράφου για την τηλεόραση;

 

Μαθηματικά 17/5: Γεωμετρικά και αριθμητικά μοτίβα

Σήμερα παίξαμε με τα μοτίβα!

Έγιναν: Τ.Ε. σελ. 29 ασκ.

🏡Σπίτι: 

  • επαναληπτικές ασκήσεις ε δημοτικού (γ΄μέρος)
  • Στο τετράδιο προβλημάτων: Ένα τετραώροφο σπίτι έχει συνολικό ύψος 15,85 μέτρα. Η πιλοτή έχει ύψος 2,5 μέτρα, ο πρώτος όροφος έχει ύψος 3,20 μέτρα, ο δεύτερος όροφος έχει ύψος 2,75 μέτρα και ο τρίτος όροφος έχει ύψος 3,80 μέτρα. Πόσο ύψος έχει ο τέταρτος όροφος ;

Ιστορία: 34. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος γίνεται αυτοκράτορας στην Πόλη. Όλοι τον δέχονται με ανακούφιση και στηρίζουν τις ελπίδες τους σ’ αυτόν. Κι εκείνος κάνει ό,τι είναι δυνατό για τη διαφύλαξη και τη σωτηρία της.

🏡Σπίτι:

  • Μελετώ το μάθημα σελ. 104-105
  • Τ.Ε. σελ. 45 ασκ. 1 (να απαντηθεί στο τετράδιο ιστορίας)

 

Γλώσσα 17/5: Λόγιοι σχηματισμοί ρημάτων σε –ούμαι και -ώμαι

Σήμερα μελετήσαμε τα ρήματα σε -ούμαι και -ώμαι και τον τρόπο κλίσης τους στον Ενεστώτα και στον Παρατατικό.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 51-52

🏡Σπίτι: στο τετράδιο γλώσσας

  1. Κλίνω στον Ενεστώτα και στον Παρατατικό τα ρήματα: στερούμαι, δικαιούμαι, εξαρτώμαι, διερωτώμαι.
  2. Μετατρέπω τις προτάσεις στον Παρατατικό:
  • Εξαρτώνται οικονομικά από τους γονείς τους.
  • Εγγυόμαστε την ασφάλειά σας.
  • Οι κατηγορούμενοι απολογούνται για τις πράξεις τους.
  • Αθλούμαι καθημερινά.
  • Θεωρείται η καλύτερη μαθήτρια.

Φυσικά 16/5: Ανάκλαση του ήχου

Όταν τα ηχητικά κύματα συναντήσουν στην πορεία τους μια λεία και σκληρή επιφάνεια, αλλάζουν κατεύθυνση. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται ανάκλαση του ήχου. Όσο πιο λεία και στιλπνή είναι η επιφάνεια, τόσο πιο έντονο είναι το φαινόμενο της ανάκλασης. Στο φαινόμενο της ανάκλασης του ήχου οφείλονται η ηχώ και η αντήχηση.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 150-151 και ολοκληρώσαμε σελ. 149

🏡Σπίτι: 

  • Μελετώ όσα γράψαμε στο βιβλίο.
  • σελ. 149 ασκ.2 και σελ. 152 ασκ. 3

Μαθηματικά 16/5: Οι αρνητικοί αριθμοί (μέρος β’)

Σήμερα συνεχίσαμε να εξασκούμαστε στους αρνητικούς αριθμούς.

Έγιναν: Τ.Ε. σελ. 27 και σελ. 34

🏡Σπίτι: 

  • επαναληπτικές ασκήσεις ε δημοτικού (β΄μέρος)
  • Στο τετράδιο προβλημάτων: Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας μας αγόρασε φέτος τρεις φορές πετρέλαιο. Την πρώτη φορά αγόρασε 2,840 τόνους, τη δεύτερη φορά αγόρασε 1,250 τόνους περισσότερους από την πρώτη φορά και την τρίτη φορά αγόρασε 0,850 τόνους λιγότερο από τη δεύτερη φορά. Πόσο πετρέλαιο αγόρασε συνολικά φέτος;