3 A1. Δημιουργώ με τον κειμενογράφο Ε΄- Στ’ τάξη

edit

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή:
να δημιουργεί και να διαμορφώνει κατάλληλα κείμενα με τον κειμενογράφο
να μορφοποιεί ένα κείμενο με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά
να εισάγει και να επεξεργάζεται εικόνες, έτοιμα σχήματα και αντικείμενα χρησιμοποιώντας το
σχεδιαστικό εργαλείο του κειμενογράφου
να εισάγει και να επεξεργάζεται απλούς πίνακες σε ένα έγγραφο
να αναρτά και να επεξεργάζεται κείμενα σε διαδικτυακές εφαρμογές Web 2.0 (ψηφιακή πλατφόρμα τάξης, Ιστολόγια)
να αναπτύσσει ολοκληρωμένα και με τεχνική αρτιότητα τις σχετικές εργασίες που αναλαμβάνει

Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή:
Nα δημιουργεί και να μορφοποιεί κείμενα με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Nα εισάγει πίνακες, εικόνες, έτοιμα σχήματα και αντικείμενα στα έγγραφα που δημιουργεί.
Να αναρτά και να επεξεργάζεται κείμενα σε διαδικτυακές εφαρμογές Web 2.0 (ψηφιακή πλατφόρμα τάξης, ιστολόγιο,wiki).

Βασικά θέματα

Μορφοποίηση κειμένου
Εισαγωγή αντικειμένων
Δημιουργία και επεξεργασία πινάκων
Δημιουργία κειμένου σε συνεργατικό περιβάλλον (Web 2.0)

Δημιουργία και διαμόρφωση κειμένου σε συνεργατικά διαδικτυακά περιβάλλοντα
Ιστολόγια
Wiki

Ενδεικτικές δραστηριότητες

Οι μαθητές/τριες ασκούνται στην επεξεργασία κειμένου ατομικά και σε ομάδες εργασίας. Με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν κατάλληλες εργασίες και σχέδια έρευνας (μικρής διάρκειας) που απαιτούν τη δημιουργία εγγράφων διαφόρων μορφών.
Με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού, και ανάλογα με το βαθμό εξοικείωσης των μαθητών, υλοποιούνται
δραστηριότητες συνεργατικής επεξεργασίας κειμένων σε διαδικτυακές εφαρμογές Web 2.0 (π.χ. ψηφιακή πλατφόρμα ή ιστολόγιο τάξης). Προτείνεται η υλοποίηση διαθεματικών εργασιών που συνδέουν περισσότερα του ενός μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών (γλώσσα, ιστορία, φυσικές επιστήμες, περιβάλλον, μαθηματικά, κοινωνικές επιστήμες κ.λπ.).

Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:
έκθεση εντυπώσεων από εκπαιδευτική εκδήλωση ή δραστηριότητα
δημιουργική γραφή (Γλώσσα)
δημιουργία σταυρόλεξου
δημιουργία ερωτηματολογίου
το ωρολόγιο πρόγραμμα της τάξης (με εικόνες)
λεξικό όρων (π.χ. Γλώσσα, ΤΠΕ, Φυσικές Επιστήμες)
συνεργατική επεξεργασία κειμένου σε εφαρμογή Web 2.0.

Κειμενογράφος Ιστού
Εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου, η οποία εκτελείται μέσα από περιβάλλον φυλλομετρητή και έχει ως στόχο την εισαγωγή των μαθητών στην επεξεργασία κειμένου. Οι μαθητές πειραματίζονται, διερευνούν και εξασκούνται με στόχο την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης δραστηριότητας επεξεργασίας κειμένου και την εξοικείωση με τις βασικές επιλογές του διαδικτυακού κειμενογράφου.
Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης. Στη συνέχεια, καλεί τους μαθητές να υλοποιήσουν την εργασία σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.

Ηλεκτρονικά Παραμύθια
Εκπαιδευτικό σενάριο που στοχεύει στη συνεργατική δημιουργία ιστοριών με βάση μία προκαθορισμένη δομή. Οι μαθητές δημιουργούν σε ένα περιβάλλον παρουσίασης ένα παραμύθι, χρησιμοποιώντας στοιχεία, εικόνες και ήχους από το διαδίκτυο.

Κατασκευάζω σταυρόλεξα με τον κειμενογράφο
Διαδραστικό βιντεομάθημα δημιουργίας σταυρόλεξου με τον κειμενογράφο, το οποίο έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τις επιλογές δημιουργίας και μορφοποίησης πινάκων. Οι μαθητές πειραματίζονται, διερευνούν και εξασκούνται με στόχο την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης δραστηριότητας επεξεργασίας πινάκων στον κειμενογράφο. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης. Στη συνέχεια, καλεί τους μαθητές να υλοποιήσουν την εργασία σε περιβάλλον λογισμικού επεξεργασίας κειμένου.

Ενδεικτικός διδακτικός χρόνος: 3 ώρες

 

Οι μαθητές/τριες εργάζονται ατομικά και σε ομάδες εργασίας και υλοποιούν, με την καθοδήγηση του/της
εκπαιδευτικού, κατάλληλες εργασίες και σχέδια έρευνας (μικρής διάρκειας) που αφορούν στη δημιουργία εγγράφων διαφόρων τύπων και μορφών. Ανάλογα με το βαθμό εξοικείωσης των μαθητών, επιχειρείται η συνεργατική επεξεργασία κειμένων σε διαδικτυακές εφαρμογές Web 2.0 (ψηφιακή πλατφόρμα τάξης, ιστολόγιο της τάξης, wiki). Τα θέματα δραστηριοτήτων θα πρέπει να διαμορφώνονται σε συνεργασία με άλλα
μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών (γλώσσα, ιστορία, φυσικές επιστήμες, περιβάλλον, κοινωνικές επιστήμες κ.λπ.).

Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:
δημιουργική γραφή (Γλώσσα)
έκθεση εντυπώσεων από εκπαιδευτική εκδήλωση ή δραστηριότητα
δημιουργία ερωτηματολογίου
έκθεση αποτελεσμάτων μαθητικής έρευνας
δημιουργία και εμπλουτισμός λήμματος στη Βικιπαίδεια (π.χ. τοπική ιστορία, πολιτισμός, τέχνες, περιβάλλον)
ανάπτυξη ενός γραπτού τεκμηρίου (π.χ. έκθεση, εργασία, ιστορία, μυθιστόρημα) μέσα από πλατφόρμα συνεργατικής συγγραφής

 

Εκπαιδευτικό υλικό
Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου (π.χ. Open Office)
Μηχανές Αναζήτησης
Ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες Wikipedia
Ηλεκτρονικά λεξικά και σώματα κειμένων
Εκπαιδευτικές πύλες
Εφαρμογές Web 2.0
Ψηφιακή πλατφόρμα τάξης
Ιστολόγια
Wiki
Υπηρεσία Συνεργατικών Σχολικών Εγγράφων http://grafis.sch.gr/

Βιντεομαθήματα στο Φωτόδεντρο