«Είναι θαύμα που η φαντασία των μαθητών επιβιώνει από τα κλισέ της επίσημης εκπαίδευσης»
Άλμπερτ Αϊνστάιν
Η αξία της κριτικής σκέψης
• Προσφέρει ηθική ικανοποίηση, ενθάρρυνση για ενεργό συμμετοχή σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δράσης, αφού το άτομο καταφέρνει να ανταποκρίνεται με τη σκέψη του στα δεδομένα της εποχής του.
• Αναπτύσσει την αυτοκριτική, τον αυτοελέγχο και την αυτοβελτίωση, τα οποία οδηγούν στην εσωτερική πληρότητα και την ολοκλήρωση της προσωπικότητας.
• Στον κοινωνικό τομέα, συμβάλλει στην εξυγίανση της κοινωνίας και στην εξασφάλιση ήπιου κλίματος, όπου ευνοείται η συνεργασία και η άμιλλα.
• Ασκεί έλεγχο στην ποιότητα των μηνυμάτων που μεταδίδουν τα Μ.Μ.Ε., με συνέπεια να αποσοβείται ο κίνδυνος της παραπληροφόρησης και της μαζικοποίησης.
• Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την υπεύθυνη δράση τόσο των πολιτικών όσο και των πολιτών.
• Στο χώρο της τέχνης είναι αναγκαία, γιατί η άκριτη αποδοχή ή απόρριψη των προϊόντων της τέχνης οδηγεί στην υποβάθμιση του πολιτιστικού επιπέδου ή στην αποστασιοποίηση μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού.
Εκπαίδευση και κριτική σκέψη
Η κριτική σκέψη δεν προωθείται ικανοποιητικά από το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα για τους εξής λόγους:
• Εκπαίδευση με βάση ένα διδακτικό εγχειρίδιο (καθεστώς μοναδικού βιβλίου), δε γίνεται παραπομπή σε άλλες πηγές, διασταύρωση πηγών, δίνονται τυποποιημένες πληροφορίες.
• Διδάσκοντες που αποθαρρύνουν το διάλογο και τη διατύπωση αμφιβολιών. Οι μαθητές δέχονται παθητικά τις γνώσεις, τις αναπαράγουν μηχανικά.
• Το σχολείο λειτουργεί ως προθάλαμος για την εισαγωγή των νέων στα ανώτερα και ανώτατα ιδρύματα, έχει χάσει τον αυτόνομο εκπαιδευτικό του ρόλο. Αδιαφορία για τα υπόλοιπα γνωστικά αντικείμενα.
Σχολείο παιδείας και ανθρωπισμού
• Την απαλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στις δύο πρώτες βαθμίδες από τον γνωσιοκεντρικό προσανατολισμό και την αναμόρφωσή του με σκοπό την ολόπλευρη καλλιέργεια των μαθητών.