Καλλιτεχνικά ρεύματα

Τεχνοτροπία

(= τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λογοτεχνήματος που το κατατάσσουν σε μια ομάδα συγγενικών έργων της ίδιας ή άλλης εποχής)

ΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ ·         Προήλθε από τη μελέτη και μίμηση αρχαίων προτύπων

·         Υψηλά νοήματα

·         Τάση προς εξιδανίκευση

·         Ισορροπία μορφής και περιεχομένου

·         Εκφραστική ακρίβεια, λιτότητα και σαφήνεια

·         Ανδρέας Κάλβος,

·         Διον. Σολωμός (δέχτηκε και ρομαντικές επιρροές)

ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ·         Εμφανίστηκε τον 18ου αιώνα ως αντίδραση στον Κλασικισμό

·         Αγαπημένα θέματα: η φύση, ο έρωτα, η μυθολογία, η θρησκεία, ο ηρωισμός, η περιπέτεια, το παράδοξο, το υπερφυσικό

·         Χρήση καθαρεύουσας

·         Χαλαρή έκφραση

·         Ύφος επιτηδευμένο

·         Παναγιώτης και Αλέξανδρος Σούτσος,

·          Αχιλλέας Παράσχοςλ,

·         Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής

ΠΑΡΝΑΣΣΙΣΜΟΣ ·         Εμφανίστηκε ως άρνηση του Ρομαντισμού

·         Αφορά μόνο στην ποίηση

·         Τελειότητα της μορφής, επεξεργασία του στίχου

·         Ηχητικός πλούτος, ρυθμός, συμμετρία, ομοιοκαταληξία

·         Επιμονή στην ακριβολογία

·         Πλαστικότητα των εικόνων

·         Απρόσωπη έκφραση

·         Χαρακτηριστικό είδος το σονέτο

·         Απουσία ζωής και ανθρώπινης τρυφερότητας

·         Κωστής Παλαμάς,

·         Γεώργιος Δροσίνης

·         , Νικόλαος Καμπάς,

·          Άγγελος Σικελιανός,

·          Ιωάννης Γρυπάρης,

·         Λορέντζος Μαβίλης

ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ·         Τεχνοτροπία της πεζογραφίας (δεύτερο μισό οτυ 19ου)

·         Πιστή απόδοση της πραγματικότητας

·         Καταγραφή των γεγονότων με αληθοφάνεια και πειστικότητα

·         Κοινές εμπειρίες, κοινά θέματα

·         Αντικειμενική καταγραφή χωρίς σχολιασμό

·         Ηθογραφία (καταγραφή της ζωής στην ελληνική ύπαιθρο)

·         Ήρωες απλοί καθημερινοί άνθρωποι

·         Γλώσσα δημοτική αλλά και καθαρεύουσα με έντονα ιδιωματικά στοιχεία

·         Κώστας Κρυστάλλης

·         Γιώργος Βλαχογιάννης

·         Ιωάννης Κονδυλάκης

·         Γεώργιος Βιζυηνός

·         Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ ·         Εξέλιξη του ρεαλισμού, τέλη 19ου αιώνα

·         Επιλογή προκλητικών θεμάτων

·         Λεπτομερειακή αναπαράσταση της πραγματικότητας

·         Παρουσίαση της σκληρής και αρνητικής όψης της πραγματικότητας

·         Ήρωες καταπιεσμένοι και αδικημένοι της κοινωνίας

·         Άνθρωποι δέσμιοι των εξωτερικών δυνάμεων, των εσωτερικών παρορμήσεων

·         Ανδρέας Καρκαβίτσας

·         Κωνσταντίνος Θεοτόκης

·         Κωνσταντίνος Χατζόπουλος

·         Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

·         Δημοσθένης Βουτυράς

·         Μ. Καραγάτσης

ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ·         Ως αντίδραση στον Ρομαντισμό και τον Παρνασσισμό

·         Τέλεια αρμονία του στίχου μέσα από το μέτρο, την ομοιοκαταληξία και την επιλογή της κατάλληλης λέξης.

·         «Τέχνη για την τέχνη» (αισθητισμός)

·         Μουσικότητα και υποβλητικότητα

·         Τα αντικείμενα του εξωτερικού χώρου γίνονται σύμβολα των εσωτερικών καταστάσεων

·         Θολές εικόνες και νοήματα, ρέμβη και μελαγχολία

·         Απελευθέρωση του στίχου

·         Μήτσος Παπανικολάου

·         Κωνσταντίνος Χατζόπουλος

·         Γιάννης Καμπύσης

·         Τάκης Παπατσώνης

·         Τέλλος Άγρας

ΝΕΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ·         Εμφανίστηκε στην Ελλάδα την πρώτη δεκαετία του Μεσοπολέμου

·         Δυσκολία προσαρμογής στην κοινωνική πραγματικότητα

·         Διάθεση παραίτησης, απαισιοδοξία

·         Ανία, ψυχικός κάματος

·         Χαμηλόφωνος εξομολογητικός τόνος

·         Αίσθημα ανικανοποίητου

·         Απογοήτευση, τάση φυγής, νοσταλγία

·         Κώστας Καρυωτάκης

·         Μαρία Πολυδούρη

·         Κώστας Ουράνης

·         Ναπολέων Λαπαθιώτης

·         Τέλλος Άγρας

·         Ρώμος Φιλύρας

·         Τάκης Παπατσώνης

ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ·         Εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου

·         Γενικότερο καλλιτεχνικό κίνημα

·         Υπέρβαση του πραγματικού κόσμου

·         Καταγραφή ονειρικών καταστάσεων, υποσυνείδητων ενεργειών

·         Ζωηρές λεκτικές εντυπώσεις

·         Τολμηρή σύζευξη εννοιών

·         Ασχημάτιστες ή ελλιπεις εικόνες

·         Ελεύθερος στίχος

·         Ανδρέας Εμπειρίκος

·         Νίκος Εγγονόπουλος

·         Επιδράσεις δέχτηκαν οι: Οδυσσέας Ελύτης, Νίκος Γκάτσος

ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ·         Εμφανίζεται στην ποίηση και την πεζογραφια τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα

·         Κατάργηση των λογικών σχέσεων, κατακερματισμός του χώρου και του χρόνου

·         Ασυνέχεια, διακοπή, έλλειψη συνοχής

·         Κλίμα διάλυσης και αμφισβήτησης

·         Πρώτο γραμματικό πρόσωπο, εσωτερικός μονόλογος και ροή της συνείδησης

·         Ελεύθερος στίχος

·         Πεζολογία, χρήση καθημερινών μη λυρικών εκφράσεων

·         Συνειρμικές συνδέσεις

·         Στοιχεία παραλόγου

·         Λόγος λιτός, ελλειπτικός, υπαινικτικός πολύσημος

·         Δραματικότητα, υποχώρηση του λυρισμού

·         Γιώργος Σεφέρης

·         Οδυσσέας Ελύτης

·         Νικηφόρος Βρετάκος

·         Στέλιος Ξεφλούδας

·         Αλκιβιάδης Γιαννόπουλος

·         Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης