ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΣΤΡΟΠΩΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΙ ΕΥΘΥΝΗ - ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ: ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Στόχος: Τα παιδιά μαθαίνουν να γνωρίζουν την αξία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Έγινε συζήτηση σχετικά με το ζήτημα της παιδικής εργασίας σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο και μιλήσαμε για την παιδική εκμετάλλευση.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1) : ΠΑΡΑΜΥΘΙ «ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΜΕ ΤΑ ΣΠΙΡΤΑ»
Έγινε αφήγηση του παραμυθιού και έπειτα συζητήσαμε για τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν. Τα παιδιά αποτύπωσαν στο χαρτί το κοριτσάκι με τα σπίρτα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2) Δραματοποίηση- ηχογράφηση του παραμυθιού «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα»
Τα παιδιά ύστερα από την αφήγηση του παραμυθιού ανέφεραν μερικά στιγμιότυπα από τις εικόνες και τις σκέψεις που τους δημιουργήθηκαν από το «Κοριτσάκι με τα σπίρτα».
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3)
Φωτογραφικό υλικό από παιδιά που εργάζονται, σκέψεις και συναισθήματα. Ποίημα για την παιδική εργασία.
Είδαμε φωτογραφίες παιδιών που εργάζονται ανά τον κόσμο. Τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις και τα συναισθήματα τους
Μιλήσαμε για την παιδική εκμετάλλευση. Διαβάσαμε ένα ποίημα του Νικηφόρου Βρεττάκου με τίτλο «Το παιδί με τα σπίρτα».
Νικηφόρος Βρεττάκος - Το παιδί με τα σπίρτα
Το παιδί της μεγάλωσε. Έκλεισε σήμερα
τα έξι του χρόνια. Το χτένισε όμορφα.
Δε θα ’χει πια ανάγκη. Περνά και το βλέπει.
Στη γωνιά της πλατείας στέκει σαν άντρας.
Απ’ τα πέντε κουτιά τα σπίρτα έχει κιόλας
πουλήσει τα τέσσερα. — Παίζει ο χειμώνας
στα δέκα του δάχτυλα. Έγινε νύχτα.
Κοιτάζει η μητέρα του δεξιά της, ζερβά της,
απάνω και κάτω. Σκοτάδι:
«Ας μπορούσεν ανάβοντας το παιδί μου ένα
σπίρτο
να φωτίσει τον κόσμο».
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 2ο
ΤΙΤΛΟΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ – ΠΑΙΔΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Στόχος: Επικεντρωθήκαμε στην παιδική εκμετάλλευση η οποία προκαλείται μέσω της παιδικής εργασίας. Κατανοήσαμε τον ορισμό της παιδικής εκμετάλλευσης και γνωρίσαμε τα παιδικά δικαιώματα αλλά και την καταπάτηση τους.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1) ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ « Ο ΒΑΝΚΑΣ»
Τα παιδιά μέσω διαδικτύου παρακολούθησαν το παραμύθι ο Βάνκας του Τσέχωφ
Δραστηριότητα 2) Συζήτηση για τα παιδικά δικαιώματα και η καταπάτηση τους
Με τα παιδιά συζητήσαμε για τα παιδικά δικαιώματα και το γεγονός ότι όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως πρέπει να μεγαλώνουν σε ένα υγιές οικογενειακό περιβάλλον με αγάπη και ασφάλεια.
Δραστηριότητα 3 ) Δημιουργία δέντρου σε χαρτόνι με αποτυπώματα παλάμης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και η καταγραφή τους σε χαρτόνι
Τα παιδιά δημιούργησαν ένα δέντρο από πολύχρωμες παλάμες και καταγράψαμε τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις καθημερινές μας ελευθερίες. Επίσης, καταγράψαμε σε χαρτόνι τα δικαιώματα των παιδιών. Καθώς παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
https://www.youtube.com/watch?v=NqiO8QpUjP8
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ
ΤΙΤΛΟΣ: ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Στόχος: Η πρώτη γνωριμία με τις φιλανθρωπικές οργανώσεις και η σημασία του έργου τους
Δραστηριότητα 1 ) Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Η «Κιβωτός του Κόσμου», είναι Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Ειδικής Μέριμνας και Προστασίας Μητέρας και Παιδιού, που δραστηριοποιείται πάνω στη μέριμνα παιδιών που ζούσαν σε συνθήκες παραμέλησης και εγκατάλειψης, χωρίς ιατρική φροντίδα, τα περισσότερα από μονογονεϊκές οικογένειες, και πολλά χωρίς γονείς. Μιλήσαμε για την Κιβωτό του κόσμου και το θεάρεστο έργο που παρέχεται σε φτωχές οικογένειες και σε παιδιά που έχουν ανάγκη από βοήθεια, όχι μόνο για την κάλυψη βασικών αγαθών όπως φαγητό και ασφάλεια, αλλά και ψυχολογική υποστήριξη. Επικοινωνήσαμε μέσω τηλεδιάσκεψης με την Κιβωτό όπου υπεύθυνοι της οργάνωσης ενημέρωσαν τα παιδιά μας για το έργο που επιτελούν.
Δραστηριότητα 2) ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΛΕΠΑΠ
Η Ελληνική Εταιρία Προστασίας και Αποκατάστασης Αναπήρων Προσώπων (ΕΛΕΠΑΠ) είναι φιλανθρωπικό σωματείο ειδικώς αναγνωρισμένο από το κράτος - ιδρύθηκε από ιδιώτες το 1937,είναι το πρώτο ιδιωτικό ίδρυμα για την περίθαλψη, την θεραπεία, την εκπαίδευση την αποκατάσταση παιδιών με κινητικές αναπηρίες. Η ΕΛΕΠΑΠ κατέχει αποτελεσματικές θέσεις στα προβλήματα των παιδιών με κινητική αναπηρία.
Με τα παιδιά μιλήσαμε για το έργο της ΕΛΕΠΑΠ και για την διαφορετικότητα και την αναπηρία, καθώς και για το γεγονός ότι όλοι αξίζουμε να έχουμε ίσες ευκαιρίες στη ζωή χωρίς κανένα παιδί να στερείται την απόλαυση βασικών αναγκών όπως είναι το σχολείο και το παιχνίδι.
Δραστηριότητα 3) Δημιουργία αφίσας με τις φιλανθρωπικές οργανώσεις – κολάζ
Συλλέξαμε φωτογραφικό υλικό από τις φιλανθρωπικές οργανώσεις που μιλήσαμε και κολλήσαμε σε χαρτόνι λογότυπα των οργανώσεων καθώς και φωτογραφίες με κάποιες στιγμές μέσα στην ημέρα τους. Επίσης, με τα παιδιά αγοράσαμε προϊόντα από τα καταστήματα του χωριού και τα αποστείλαμε στην Κιβωτό του Κόσμου.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 4ο
ΤΙΤΛΟΣ: Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΣΤΟΧΟΣ: Τα παιδιά μαθαίνουν για τη Σύμβαση των παιδικών δικαιωμάτων και για τις βασικές ελευθερίες που κανένα παιδί δεν πρέπει να στερείται
Δραστηριότητα 1) Αφήγηση παραμυθιού «Η ζωή στη λουλουδούπολη» και παρακολούθηση βίντεο μέσω διαδικτύου
Αφηγηθήκαμε ένα παραμύθι με πρωταγωνιστές την Δικαιωματούλα και την Αντιδικαιωματούλα . Η Αντιδικαιωματούλα έκλεψε τα δικαιώματα των παιδιών τα φυλάκισε σε ένα μακρινό κάστρο , αλλά τα παιδιά μαζί με τη Δικαιωματούλα ελευθέρωσαν τα δικαιώματα των παιδιών για να είναι χαρούμενα.
Δραστηριότητα 2) Συζήτηση για τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού – Ζωγραφιά- Φύλλο Εργασίας
Συζητήσαμε με τα παιδιά για τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού και ότι αφορά παγκοσμίως όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως.
Τα παιδιά αποτύπωσαν τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν στο χαρτί και κάναμε ένα φύλλο εργασίας για τα Παιδικά Δικαιώματα.
για τα Παιδικά Δικαιώματα.
Φύλλο εργασίας για τα Δικαιώματα του Παιδιού
Δραστηριότητα 3) Η αλφαβήτα των Παιδικών Δικαιωμάτων και online παιχνίδια κατανόησης των Δικαιωμάτων
Παίξαμε online παιχνίδια για τα Δικαιώματα του παιδιού, τα οποία αποσκοπούν στην γνωριμία και την κατανόηση των Δικαιωμάτων. Επίσης μάθαμε την αλφαβήτα των Δικαιωμάτων σε συνδυασμό με εικόνες.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 5ο
ΤΙΤΛΟΣ: Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Στόχος: Να συνειδητοποιήσουν την διαφορετικότητά τους, να μάθουν να σέβονται και να αποδέχονται την ιδιαιτερότητα του άλλου είτε αφορά διαφορές στη σωματική ή την πνευματική του κατάσταση, το φύλο, τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία ή τη γλώσσα.
Να συνειδητοποιήσουν πως η διαφορετικότητα του άλλου δεν αποτελεί εμπόδιο, να διώξουν από την ψυχή τους αρνητικά συναισθήματα, όπως φόβος, επιθετικότητα και να αντιληφθούν πως όλοι οι άνθρωποι έχουν θέση σ’ αυτόν τον κόσμο, που οφείλουμε να τον κάνουμε καλύτερο ξορκίζοντας κάθε είδους ρατσισμό.
Δραστηριότητα 1) Αφήγηση παραμυθιού «Ο Μαχντί και ο χαρταετός όλου του κόσμου», συζήτηση , έκφραση ιδεών, απόψεων, συναισθημάτων
Δραστηριότητα 2) Τραγούδια για την Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων
«Μία νέα αρχή»
https://www.youtube.com/watch?v=rMGD-_Lg4Zk
« Αν όλα τα παιδιά της Γης»
https://www.youtube.com/watch?v=F4IC9jP2WFY
Δραστηριότητα 3) Κατασκευή με χαρτόνι τον χαρταετό όλου του κόσμου
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ: Ένα δικό μας παραμύθι
Δραστηριότητα 1) Δημιουργία ιστορίας
Τα παιδιά σε συνεργασία με άλλα σχολεία δημιουργούν ένα δικό τους παραμύθι με θέμα τα δικαιώματα του παιδιού.
Τα Νηπιαγωγεία συνεργασίας με τη σειρά συγγραφής της ιστορίας :2ο Νηπιαγωγείο Σκύρου, Νηπιαγωγείο Άνω Στενής, Νηπιαγωγείο Στροπώνων, Νηπιαγωγείο Φύλλων,1ο Νηπιαγωγείο Ζεφυρίου, 2ο Νηπιαγωγείο Ν. Φαλήρου, 1o Nηπιαγωγείο Νέας Περάμου,1ο Νηπιαγωγείο Δροσιάς, 1ο Νηπιαγωγείο Νέας Λαμψάκου,8ο Νηπιαγωγείου Κορίνθου, 29ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας, 6ο Νηπιαγωγείο Ζακύνθου, 1ο Νηπιαγωγείο Προσοτσάνης Δράμας,1ο Νηπιαγωγείο Θεσπρωτικού, Νηπιαγωγείο Μίστρου.
Στον παρακάτω σύνδεσμο η συγγραφή της ιστορίας από τα παιδιά των συνεργαζόμενων Νηπιαγωγείων
http://meetingwords.com/zBQ953fR5H
Οι ζωγραφιές των παιδιών του Νηπιαγωγείου μας:
Δραστηριότητα 2 ) Με την ολοκλήρωση της ιστορίας από όλα τα σχολεία, γίνεται ακρόαση αυτής και συζήτηση
Δραστηριότητα 3) Αφήγηση της ολοκληρωμένης ιστορίας από τα παιδιά, δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου και βίντεο
7ο Εργαστήρι
Αξιολόγηση του προγράμματος από τα παιδιά
Δραστηριότητα 1 )Συζήτηση για τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν όλη τη διάρκεια του προγράμματος, συναισθήματα, εντυπώσεις , προτάσεις βελτίωσης.
Δραστηριότητα 2) Τα παιδιά αξιολογούν τις δραστηριότητες του προγράμματος σε φόρμa google
Δραστηριότητα 3) Ανάλυση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης που έκαναν τα παιδιά