Φυσικά 14/2: Φωτογραφική μηχανή-Επαναληπτικές ασκήσεις

Η φωτογραφία από τη στιγμή που ανακαλύφθηκε από το Γάλλο Νιεπς το 1816 αποτέλεσε μια γοητευτική εμπειρία για τον άνθρωπο, γιατί του έδινε την ευκαιρία να κρατήσει για πάντα «ζωντανές» τις αναμνήσεις του από τα αγαπημένα του πρόσωπα!

Έγιναν: φως επαναληπτικό

🏡Σπίτι: Βιβλίο σελ. 158 ασκ. 1-2

Γλώσσα 14/2: Περιπέτεια με την τηλεόραση- Ανθολόγιο

Σήμερα κάναμε από το Ανθολόγιο ένα κείμενο του Τζιάνι Ροντάρι με τίτλο "Περιπέτεια με την τηλεόραση" (σελ.60)

🏡Σπίτι: Σχολιάζω την παρακάτω εικόνα: σχέδια παιδιών τηλεόραση

Γλώσσα 13/2: Επαναληπτικές ασκήσεις ενότητες 8-9

Τη Δευτέρα 19/2 θα γράψουμε επαναληπτικό στις ενότητες 7-9. Τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα των ενοτήτων είναι τα εξής:

  • ονοματικές και ρηματικές φράσεις
  • επίθετα σε -ης -ης -ες
  • απλές/επαυξημένες/ελλειπτικές/σύνθετες προτάσεις
  • σχήματα λόγου
  • εγκλίσεις ρημάτων
  • βουλητικές και τελικές προτάσεις

Σήμερα κάναμε εξάσκηση με τις παρακάτω ασκήσεις: επαναληπτικό 7-9

🏡Σπίτι: οι υπόλοιπες ασκήσεις της φωτοτυπίας. Αύριο  φέρνω το Ανθολόγιο!

 

Ιστορία 13/2: Γ9. Η εκστρατεία του Δράμαλη – Δερβενάκια

Οι αρχικές επιτυχίες των Ελλήνων επαναστατών θορύβησαν την Υψηλή Πύλη. Την άνοιξη του 1822 στάλθηκε στη Στερεά Ελλάδα, επικεφαλής πολυάριθμης στρατιωτικής δύναμης, ο Δράμαλης με σκοπό να καταστείλει την Επανάσταση. Παγιδεύτηκε όμως και γνώρισε βαριά ήττα στα Δερβενάκια, στις 26 Ιουλίου του 1822.
Έγιναν: Βιβλίο σελ. 106-109

🏡Σπίτι: Μελετώ σελ. 106-109

Μαθηματικά 13/2: Πρόσθεση και αφαίρεση κλασμάτων (μέρος α’)

Καλημέρα! Σήμερα αφιερώσαμε αρκετή ωρίτσα στα κλάσματα. Μελετήσαμε πώς κάνουμε πρόσθεση και αφαίρεση κλασμάτων.

Πρόσθεση ομώνυμων κλασμάτων

Πρόσθεση και αφαίρεση μεικτών αριθμών

ΠΡΟΣΘΕΣΗ & ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΕΤΕΡΩΝΥΜΩΝ ΚΛΑΣΜΑΤΩΝ

Έγιναν: τετράδιο μαθηματικών και ασκήσεις

🏡Σπίτι: πράξεις στο τετράδιο μαθηματικών και Τ.Ε. σελ. 15 πρόβλημα 1

Εργαστήριο Δεξιοτήτων 12/2: Η ιστορία της σοκολάτας

Η ιστορία της σοκολάτας στην Ευρώπη ξεκινάει με την ανακάλυψη της Αμερικής. Μέχρι τότε οι Ευρωπαίοι δεν ήξεραν τίποτα για το συναρπαστικό αυτό προϊόν. Οι πρώτες πληροφορίες που έχουμε για την καλλιέργεια κακαόδεντρων είναι από την εποχή του πολιτισμού των Μάγια κάπου στο 600 μ.Χ.

Στην εποχή των Αζτέκων το είδος ήταν σπάνιο και άξιζε όσο και το χρυσάφι. Οι καρποί προσφέρονταν συνήθως στους Θεούς και τους βασιλιάδες και χρησίμευαν ακόμα ως μέσο εμπορικών συναλλαγών, ως χρήμα. H σοκολάτα όμως δεν ήταν τότε γνωστή με τη σημερινή στερεά μορφή της. Οι Αζτέκοι χρησιμοποιούσαν τους καρπούς του κακάο - αφού πρώτα τους έτριβαν μεταξύ τους και τους έκαναν σκόνη - για την παρασκευή ενός ροφήματος που το ονόμαζαν "Choclatl". Το ρόφημα αυτό, στο οποίο πρόσθεταν και άλλα μπαχαρικά, το έπιναν ζεστό και θεωρούσαν ότι ήταν χωνευτικό, δυναμωτικό και το καλύτερο φάρμακο της εποχής εκείνης, που μπορούσε να γιατρέψει κάθε αρρώστια.

O πρώτος Ευρωπαίος που Θεωρείται ότι ανακάλυψε και έφερε το κακάο στην Ευρώπη είναι o Hernando Cortez, o οποίος το 1519 προσάραξε με το στόλο του στη χερσόνησο Γιουκατάν. Εκεί τον υποδέχτηκε ο βασιλιάς των Αζτέκων, Μοντεζούμα, που του πρόσφερε χρυσάφι, πολύτιμους λίθους και ένα καλάθι γεμάτο με κόκκους κακάο. Κατά την επιστροφή του στην Ισπανία έφερε μαζί του τους πρώτους καρπούς του κακάο και τα απαραίτητα σύνεργα για την προετοιμασία του ροφήματος "Choclatl". Το νέο αυτό ρόφημα κατέκτησε αμέσως τη Βασιλική Αυλή της Ισπανίας και απέκτησε σύντομα πιστούς φίλους μεταξύ της Ισπανικής αριστοκρατίας. Στα επόμενα χρόνια το ρόφημα έγινε μόδα της εποχής, που απλώθηκε σιγά - σιγά σε όλη την Ευρώπη.

Για πρώτη φορά σοκολάτα σε στερεά μορφή παρασκεύασε το παραδοσιακό μαγαζί του Λονδίνου "Ο Μύλος του Καφέ", που το 1674 παρουσίασε σοκολατένια ραβδάκια "αλά ισπανικά" και ένα γλύκισμα σοκολάτας σε συμπαγή μορφή.

 

Φυσικά 12/2: Παθήσεις και προστασία ματιού

Σήμερα μελετήσαμε τις πιο γνωστές παθήσεις του ματιού.

Μυωπία: Στη μυωπία οι ακτίνες του φωτός δεν συγκεντρώνονται στον αμφιβληστροειδή, όπως είναι το φυσιολογικό, αλλά σε κάποιο σημείο μπροστά από αυτόν. Για αυτόν το λόγο ο μύωπας δεν μπορεί να δει καθαρά τα αντικείμενα που βρίσκονται μακριά και κλείνει ελαφριά τα μάτια—αυτό φαίνεται και από την ετυμολογία της λέξης (μύω+οψ, που σημαίνει κλείνω τα μάτια). Για τη θεραπεία της προτείνονται αποκλείνοντες φακοί ή θεραπεία με λέιζερ.

Πρεσβυωπία: Όταν το είδωλο εστιάζεται πιο πίσω από τον αμφιβληστροειδή, έχουμε πρεσβυωπία. Στην πρεσβυωπία δεν μπορεί να δει καθαρά τα κοντινά αντικείμενα ενώ βλέπει καλά τα μακρινά. Το πρόβλημα διορθώνεται με συγκλίνοντες φακούς, οι οποίοι βοηθούν να εστιάζεται το είδωλο λίγο πιο κοντά, ώστε να ακουμπά πάνω στον αμφιβληστροειδή.

Στραβισμός: είναι η πάθηση κατά την οποία οι άξονες της όρασης των 2 ματιών δεν είναι παράλληλοι μεταξύ τους με αποτέλεσμα τα μάτια να μην μπορούν να συνεργαστούν σαν ομάδα. Κάθε μάτι διαθέτει 6 εξωτερικούς μυς (εξωφθάλμιοι) οι οποίοι ρυθμίζουν την κινητικότητά του και συνεργάζονται αρμονικά με τους μυς του άλλου ματιού με εντολή που δέχονται μέσω νεύρων από τον εγκέφαλο ώστε οι άξονες της όρασης να διατηρούνται ευθυγραμμισμένοι. Κάθε διαταραχή των μυών ή των νεύρων ή των κέντρων αυτών που βρίσκονται στον εγκέφαλο μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση στραβισμού.

Άλλες παθήσεις είναι η υπερμετρωπία, ο αστιγματισμός, ο καταρράκτης κ.λπ.

Πάτα στην εικόνα για να δεις το βίντεο:

Προστασία των ματιών

Έγιναν: Τετράδιο φυσικής

🏡Σπίτι: Μελετώ- κάνω επανάληψη τα βασικά σημεία της ενότητας αυτής

 

Γλώσσα 12/2: Το μηχάνημα

Σήμερα διαβάσαμε ένα κείμενο του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο "Το μηχάνημα".

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 54-56 και ομαδική δραστηριότητα στην τάξη. Επίσης, κάναμε πάλι εξάσκηση στις βουλητικές προτάσεις με ασκήσεις στο τετράδιο γλώσσας.

🏡Σπίτι: το μηχάνημα ασκήσεις

Μαθηματικά 12/2: Σύγκριση κλασμάτων (μέρος β’)

Σήμερα μελετήσαμε πώς συγκρίνουμε ετερώνυμα κλάσματα.

Για να συγκρίνω δύο κλάσματα πρέπει να είναι ομώνυμα. Γι' αυτό ακολουθώ τα εξής βήματα:

  • Βρίσκω ένα Κοινό Πολλαπλάσιο των παρονομαστών ή καλύτερα το Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο (Ε.Κ.Π.).
  • Γράφω στο καπελάκι, πάνω από τον αριθμητή του κλάσματος, τον αριθμό εκείνο που, αν τον πολλαπλασιάσω με τον παρονομαστή, μου δίνει το Ε.Κ.Π.
  • Πολλαπλασιάζω και τους δύο όρους του κλάσματος (αριθμητή και παρονομαστή) με τον αριθμό που είναι στο "καπελάκι".
  • Τα ισοδύναμα κλάσματα που προκύπτουν έχουν τον ίδιο παρονομαστή, δηλαδή είναι ομώνυμα, άρα μπορώ να τα συγκρίνω.

Έγιναν: ασκήσεις στο τετράδιο μαθηματικών.

🏡Σπίτι: Τ.Ε. σελ. 13 ασκ. 2-3-4-πρόβλημα 1-πρόβλημα 2

Υπέρμαχοι της Ειρήνης: Ουανγκάρι Μούτα Μαατάι

Πόσο δύσκολο είναι να μάχεσαι ενάντια στην ίδια τη χώρα, ενάντια στην ίδια σου την οικογένεια, να υπερασπίζεις το φύλο σου, τους αδύναμους, τα δάση και τη δημοκρατία; Η Ουανγκάρι Μούτα Μαατάϊ (Wangari Muta Maathai) γνώριζε από δυσκολίες, πόνο και αγώνες. Είναι η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Νόμπελ στην Αφρική, η πρώτη γυναίκα που έγινε καθηγήτρια πανεπιστημίου στην Κένυα. Πολέμησε για τη διάσωση των δασών του πλανήτη, για τα δικαιώματα των γυναικών, για τη δημοκρατία και την ελεύθερη διεξαγωγή εκλογών.

Γεννημένη (1940) στη δασώδη περιοχή της Κένυας, η Ουανγκάρι Μούτα Μαατάι, έμαθε από μικρή ηλικία να αγαπά τη φύση. Ανήκε στη μεγαλύτερη σε μέγεθος φυλή, την Kikuyu. Την περίοδο εκείνη, η Κένυα βρισκόταν υπό τον έλεγχο των Βρετανών. Αν και οι γυναίκες ήταν σε υποδεέστερη θέση σε σχέση με τους άνδρες, στη χώρα της, είχε την τύχη να πάει σε Καθολικό σχολείο, όπου βαπτίστηκε με το όνομα Μαρία Ζοζεφίνα. Φιλομαθής και εργατική, η Μαατάι, ήταν πάντα ανάμεσα στους καλύτερους μαθητές. Μετά την αποφοίτηση της, οι ευνοϊκές πολιτικές συγκυρίες τη βοήθησαν να συνεχίσει τις σπουδές της στη Δύση στο αντικείμενο της Βιολογίας, στο οποίο απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο. Όσο βρισκόταν στο εξωτερικό η Μαατάι είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί σε ότι αφορούσε τη μόλυνση του περιβάλλοντος και την οικολογία.

Η Μαατάι επέστρεψε στην πατρίδα της, όντας επιτυχημένη επιστήμονας, για να προσφέρει τις υπηρεσίες της. Απέκτησε θέση στο πανεπιστήμιο του Ναϊρόμπι ως καθηγήτρια ζωολογίας. Εκεί διαπιστώνει, πως τα όνειρά της δεν χωρούσαν σε μια κοινωνία όπου επικρατούσε ο νόμος του δυνατού, τα οικονομικά συμφέροντα, η αδιαφορία και η αδικία. Οι συνάδελφοί της δεν την αποδέχονται και χάνει τη θέση της. Αναζητά εργασία και ο Γερμανός καθηγητής Χόφμαν, της προσφέρει θέση στο κτηνιατρικό τμήμα της Ιατρικής Πανεπιστημιακής Σχολής και της συμπαραστέκεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθώς, εκτός της ανδροκρατούμενης ακαδημαϊκής κοινότητας, θα αρχίσει να δέχεται και τα βέλη του πολιτικού κατεστημένου. Ο καθηγητής Χόφμαν, την προτρέπει να συνεχίσει τις σπουδές της στη Γερμανία και, το 1971, η Μαατάι είναι η πρώτη γυναίκα στην Ανατολική Αφρική που κατέχει διδακτορικό δίπλωμα. Παράλληλα με τις σπουδές της παντρεύεται τον Μουάνγκι Ματάι, αποκτά το πρώτο της παιδί ενώ ο σύζυγός της αποφασίζει να πολιτευτεί.