Η νέα πρωτεύουσα χτίστηκε σε έξι χρόνια. Οχυρώθηκε από στεριά και θάλασσα και στολίστηκε με κτίσματα και έργα τέχνης. Ο Κωνσταντίνος φιλοδοξούσε να γίνει ισάξια και καλύτερη από τη Ρώμη. Τι λες; Τα κατάφερε;
Στη συνέχεια μελετήσαμε τα Επίθετα και τη χρήση τους: Βλέπε Γραμματική σελ. και Βιβλίο σελ. 51
🏡Σπίτι: Στο τετράδιο γλώσσας
Χρησιμοποιώντας τα επίθετα της σελ. 51, περιγράφω σε μία παράγραφο τον χαρακτήρα ενός κοντινού μου ζώου. Δε ξεχνώ να αιτιολογώ τον κάθε χαρακτηρισμό (αιτιολογική πρόταση).
Στο παρακάτω κείμενο βρίσκω και υπογραμμίζω τα επίθετα.
Σήμερα ολοκληρώσαμε τη μελέτη των διαλυμάτων, κάνοντας τα υπόλοιπα πειράματα στις σελ. 35-37.
Τελικά ανακαλύψαμε ότι η ποσότητα μιας ουσίας που μπορούμε να διαλύσουμε σ'ένα διαλύτη εξαρτάται:
από την ποσότητα του διαλύτη
από την θερμοκρασία του διαλύτη
από το είδος της διαλυμένης ουσίας
από το είδος του διαλύτη
Την επόμενη Τρίτη 8/11 έχουμε επαναληπτικ΄ό στο κεφάλαιο 2: Μίγματα. Μελετώ όλα όσα γράψαμε στο Βιβλίο και στο τετράδιο φυσικής (θεωρία, πειράματα, συμπεράσματα, ασκήσεις).
Με τον όρο ψηφιδωτό ή μωσαϊκό εννοούμε μια επιφάνεια (που μπορεί να είναι δάπεδο, τοίχος ή οροφή) η οποία καλύπτεται από ένα στρώμα κονιάματος, δηλ. ένα είδος λάσπης που λειτουργεί ως συγκολλητικό υλικό πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένες οι ψηφίδες.
Οι ψηφίδες είναι μικρού μεγέθους πέτρες. Μπορεί να προέρχονται από φυσικά υλικά, π.χ. διάφορα πετρώματα (π.χ. γρανίτη, πορφυρίτη κ.ά.) ή φίλντισι ή κοράλλι ή ημιπολύτιμοι λίθοι ή κόκαλο κ.α. ή από κατασκευασμένα υλικά π.χ. κεραμίδι, υαλόμαζα κ.ά.
Ο όρος ψηφιδωτό προέρχεται από τη λέξη ψηφίδες ενώ ο όρος μωσαϊκό είναι μεταγενέστερος. Εμφανίζεται για πρώτη φορά στη ρωμαϊκή εποχή και είναι πολύ πιθανό η ετυμολογία του να συνδέεται με τις Μούσες και πιο συγκεκριμένα από μία ιερή σπηλιά η οποία ήταν αφιερωμένη στις Μούσες και ήταν διακοσμημένη με ψηφιδωτά. Έτσι από τον όρο Μούσες, βγαίνει ο όρος μουσαϊκό και τελικά μωσαϊκό. Στα βυζαντινά χρόνια συναντάμε τους όρους μουσείον, μουσίωμα, μουσείωσις, μουσαϊκόν ή έργον μεμουσωμένον.
Μήπως οι σύγχρονες ψηφιακές εικόνες είναι ένα είδος ψηφιδωτού; Σκέψου τα pixels....
«Υπάρχουν μονάχα δύο σκηνοθέτες στον κόσμο. Και ο άλλος είναι ο Τσάρλι Τσάπλιν»
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Επίκαιρος όσο ποτέ ο μεγαλύτερος κωμικός όλων των εποχών σκηνοθετεί μια εύστοχη και πικρή (παρόλα τα χρόνια που περάσαν) αντιπολεμική σάτιρα .
Ο Τσάρλι Τσάπλιν, υποδύεται έναν διπλό ρόλο σ' αυτήν την πικρή κωμωδία: τον αρχηγό ενός φασιστικού κράτους ένα πρόσωπο που ξεκάθαρα αναφέρεται στο Αδόλφο Χίτλερ και έναν αθώο εβραίο κουρέα υπήκοο αυτού του κράτους.
Η υπόθεση
Στον Αʼ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένας εβραίος κουρέας (Τσάρλι Τσάπλιν) τραυματίζεται πολεμώντας για το φανταστικό έθνος της Τομανία και μένει χρόνια σε ένα νοσοκομείο βετεράνων. Όταν επιστρέφει σπίτι, πολλά έχουν αλλάξει: Ο Αντενόιντ Χίνκελ (επίσης, ο Τσάπλιν) έχει αποκτήσει απόλυτη δύναμη και έχει μετατρέψει την Τομανία σε μια αντισημιτική μηχανή πολέμου. Ενώ υπερασπίζεται το κουρείο του από μια επίθεση, ο κουρέας συναντά την όμορφη Χάνα (Πολέτ Γκοντάρ) και γίνεται ακούσια ο ήρωας του κινήματος αντίστασης που αναπτύσσεται στο γκέτο. Στο μεταξύ, ο Χίνκελ σχεδιάζει να κατακτήσει το γειτονικό έθνος του Ότσερλιχ και να γίνει Παγκόσμιος Αυτοκράτορας. Λόγω της ομοιότητάς τους, οι δυνάμεις της Τομανίας μπερδεύουν τον κουρέα με τον τυραννικό Χίνκελ, γεγονός που οδηγεί τον εβραίο κουρέα να απονείμει δικαιοσύνη απευθύνοντας στους πολίτες μία από τις πιο συγκινητικές ομιλίες που έχουν αποτυπωθεί σε φιλμ.
Η συγκλονιστική ανθρωπιστική ομιλία του Τσάρλι Τσάπλιν, στον επίλογο της ταινίας (λέγεται ότι η εισβολή στη Γαλλία τον έσπρωξε να αλλάξει την ταινία και να συμπεριλάβει σ’ αυτήν την περίφημη ομιλία του τέλους):
Το σχολείο γιορτάζει την ελευθερία και τη δημοκρατία
Στο σημερινό μας μάθημα μιλήσαμε για την Επέτειο του «ΟΧΙ» και για τις συνθήκες που επικρατούσαν στον πόλεμο αυτό.
Βιβλίο Γλώσσας: σελ. 44-45 και φτιάξαμε πρωτοσέλιδο
Έκτακτο Ανακοινωθέν
Τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου; Σχολικό Ντοκιμαντέρ για την 28η Οκτωβρίου και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο
Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με την επιχειρηματολογία! (Μου αρέσει πολύ η επιχειρηματολογία.....σας προειδοποιώ!)
Αν και εκφράζουμε συχνά τη γνώμη μας (θετική ή αρνητική) για κάποιο θέμα, δεν το κάνουμε πάντοτε με τον σωστό τρόπο. Πολλές φορές προσπαθούμε να πείσουμε τους άλλους για την άποψή μας χωρίς να έχουμε ένα απαραίτητο «εφόδιο»: επιχειρήματα!
Στο σημερινό μας μάθημα μελετήσαμε τους λόγους που οδήγησαν τον Κωνσταντίνο να μεταφέρει την πρωτεύουσα από τη Ρώμη, καθώς και τους λόγους που τον οδήγησαν να επιλέξει την τοποθεσία του Βυζαντίου.