Πηγή: ΑΡΧΕΙΑ ΙΕΠ
1. Αλγοριθμική και προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων
1.1 Αλγοριθμική.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
εντοπίζουν προβλήματα αποφάσεων
διαφοροποιούν την επίλυση ενός προβλήματος ανάλογα με τα πιθανά ενδεχόμενα
περιγράφουν με γραφικό τρόπο τα βήματα απλών αλγορίθμων
διατυπώνουν απλές λογικές εκφράσεις και ελέγχουν αν είναι αληθείς ή ψευδείς
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
παρουσιάζουν προβλήματα αποφάσεων από την καθημερινή ζωή, διακρίνουν τις εναλλακτικές αποφάσεις
και τις συνδέουν με τα κριτήρια για την επιλογή τους
διατυπώνουν συνθήκες (π.χ. Εάν … τότε, Εάν … τότε … διαφορετικά) ως προτάσεις με υποθετικό λόγο
αναπαριστούν γραφικά (π.χ. με σχήματα και βέλη) τα βήματα και τη ροή αλγορίθμων
αναπαριστούν με εικόνες, λέξεις (π.χ. Αν) και σύμβολα (π.χ. ) λογικές εκφράσεις
επαληθεύουν την ορθότητα λογικών εκφράσεων με κιναισθητικά παιχνίδια (π.χ. κίνηση και ομαδοποίηση στον χώρο με βάση λογική συνθήκη ενδυμασίας) ή με παιχνίδια τύπου «Μάντεψε ποιος»
1.2 Προγραμματισμός και προγραμματιστικά περιβάλλοντα.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
αναγνωρίζουν ότι ο αλγόριθμος μετατρέπεται ως πρόγραμμα σε ποικίλα προγραμματιστικά περιβάλλοντα
δημιουργούν πρόγραμμα με χρήση δομής επιλογής
εφαρμόζουν τη στρατηγική της δοκιμής και πλάνης για τη διόρθωση του προγράμματός τους
θεωρούν την ύπαρξη λαθών και τη διαδικασία της διόρθωσής τους ως στοιχείο της κατασκευής ενός
προγράμματος
εκτελούν, τροποποιούν, αποθηκεύουν ένα πρόγραμμα σε περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού με
πολλαπλές οντότητες
αποσυνθέτουν ένα πρόγραμμα σε διακριτά τμήματα και εξηγούν τι κάνει το καθένα
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
αξιοποιούν περιβάλλοντα οπτικού προγραμματισμού για να:
α) αποσυνθέσουν ένα πρόγραμμα σε επιμέρους μέρη
β) δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει δομή επιλογής, αλληλεπίδραση χαρακτήρων
γ) εντοπίσουν και διορθώσουν λάθη σε προγράμματα που τους δίνονται
συζητούν για τα διαφορετικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα που έχουν χρησιμοποιήσει και εντοπίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους
1.3 Επίλυση προβλημάτων με προγραμματιστικά εργαλεία (ρομποτική και αυτοματισμοί).
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
προγραμματίζουν μια απλή ρομποτική κατασκευή σε περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού με σκοπό την κίνησή της στον χώρο
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
εφαρμόζουν μία δραστηριότητα που έχει ήδη πραγματοποιηθεί σε επίπεδο αλγορίθμου για παιχνίδια καθοδήγησης με ρομπότ (εφόσον υπάρχει ο απαραίτητος εξοπλισμός) ή σε περιβάλλον προσομοίωσης
2. Υπολογιστικά συστήματα, Ψηφιακές συσκευές, Δίκτυα
2.1 Υπολογιστικά συστήματα και ψηφιακές συσκευές.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
εξηγούν ότι το bit και το Byte αποτελούν τις στοιχειώδεις μονάδες μέτρησης δεδομένων
αναγνωρίζουν την ψηφιακή αναπαράσταση (ασπρόμαυρων ή έγχρωμων) εικόνων
περιγράφουν τον ρόλο των περιφερειακών μονάδων και της περιφερειακής μνήμης
περιγράφουν τον ρόλο του επεξεργαστή, της κεντρικής μνήμης
αναγνωρίζουν τις θύρες σε μια κεντρική μονάδα, καθώς και τους αντίστοιχους προσαρμογείς στις
περιφερειακές μονάδες
αναγνωρίζουν ότι οι ψηφιακές συσκευές αποτελούνται από υλικό και λογισμικό και ότι το λογισμικό κατευθύνει το υλικό και αντίστροφα
επιλέγουν κατάλληλες εφαρμογές λογισμικού για την υλοποίηση συγκεκριμένου στόχου
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
χρησιμοποιούν μαθησιακά αντικείμενα για να γνωρίσουν την έννοια του bit, καθώς και του Byte και τα πολλαπλάσιά του
εφαρμόζουν απλές μεθόδους κωδικοποίησης εικόνων (έγχρωμων και ασπρόμαυρων) σε ψηφιακή
μορφή
χρησιμοποιούν προσομοιώσεις αλλά και φυσικές αναπαραστάσεις για να γνωρίσουν τα βασικά μέρη των υπολογιστικών συστημάτων (κεντρική μονάδα και περιφερειακές συσκευές), τις θύρες συνδεσμολογίας, και
μελετούν τις περιγραφές τους
περιγράφουν τον ρόλο και τη λειτουργία του λογισμικού στο υπολογιστικό σύστημα και ενεργοποιούν τις
κατάλληλες εφαρμογές για την επεξεργασία που επιθυμούν να κάνουν
2.2 Δίκτυα υπολογιστών και το Διαδίκτυο.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
αναγνωρίζουν ότι η δικτύωση υπολογιστικών συσκευών επιτυγχάνεται με φυσικά μέσα ή ασύρματα με αξιοποίηση διαφόρων τεχνολογιών (όπως wi-fi, bluetooth, 5G κ.λπ.)
συνδέουν/αποσυνδέουν συσκευές σε δίκτυο ενσύρματα και ασύρματα
απαριθμούν τα οφέλη που προκύπτουν από τη διασύνδεση ποικίλων ψηφιακών συσκευών σε ένα δίκτυο υπολογιστών
επιλέγουν κατάλληλα συνθηματικά στους λογαριασμούς χρήστη που δημιουργούν
αναγνωρίζουν τη σημασία του λογισμικού προστασίας από τους ιούς
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
συζητούν και περιγράφουν εφαρμογές και τρόπους διασύνδεσης ψηφιακών συσκευών και αποτυπώνουν
τις σκέψεις τους σε εννοιολογικό χάρτη. Επιχειρηματολογούν για τα οφέλη της δικτύωσης και συζητούν για τις μελλοντικές εφαρμογές (όπως το Διαδίκτυο των Πραγμάτων)
συζητούν και προβληματίζονται για τα συνθηματικά που επιλέγουν στους λογαριασμούς χρήστη που διαθέτουν και τα χαρακτηριστικά τους. Συζητούν για τους περιορισμούς που θέτουν οι πάροχοι λογαριασμών και επιλέγουν ασφαλή συνθηματικά
ενημερώνονται για ζητήματα ασφαλείας σχετικά με τους ιούς των υπολογιστών, με παραδείγματα από την
καθημερινότητα και ιστορικές αναφορές. Συζητούν για τις επιπτώσεις και τα λογισμικά προστασίας από τους ιούς
Δεδομένα και Ανάλυση δεδομένων
3.1 Συλλογή και διαχείριση δεδομένων.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
διακρίνουν τις μονάδες μέτρησης και αποθήκευσης των αρχείων στις υπολογιστικές συσκευές
διακρίνουν διαφορετικά είδη αρχείων με βάση το εικονίδιό τους
προσανατολίζονται στη δενδρική δομή του αποθηκευτικού μέσου και διαχειρίζονται αρχεία και φακέλους
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
χρησιμοποιούν την εφαρμογή εξερεύνησης αρχείων για να διακρίνουν διαφορετικά είδη αρχείων και να εντοπίζουν πληροφορίες όπως το μέγεθός τους. Πλοηγούνται στους διαφορετικούς φακέλους ώστε να προβάλλουν το περιεχόμενό τους (υποφακέλους και αρχεία)
περιγράφουν τις μονάδες μέτρησης των αρχείων και τα πολλαπλάσιά τους με αναφορά σε κατηγορίες
αρχείων (τάξη μεγέθους για κατηγορίες αρχείων κειμένου, εικόνας, ήχου, βίντεο διαφορετικών μορφών)
3.2 Μοντελοποίηση, συμπερασμός και λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
καταγράφουν, οργανώνουν και μοντελοποιούν διάφορες μορφές και χρήσεις εννοιολογικών χαρτών για την
επίλυση ενός προβλήματος
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
δημιουργούν διαφορετικά είδη εννοιολογικών χαρτών (π.χ. ιεραρχικός, ιστός, οργάνωσης κ.ά.) σε συνάρτηση με αντίστοιχα προβλήματα-θέματα, όπως η αλληλουχία συμβάντων σε μια ιστορία, υλικό και
λογισμικό υπολογιστικού συστήματος, οργάνωση σχολικής εκδρομής, ομοιότητες και διαφορές των
εποχών κ.λπ.
επιλέγουν διαφορετικού τύπου εννοιολογικό χάρτη για να επιλύσουν διαφορετικού
τύπου προβλήματα
4.1 Χρήση εφαρμογών, μέσων και υπηρεσιών.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
εντοπίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός δικτυακού τόπου (διεύθυνση, ιδιοκτήτη, δομή, μενού επιλογών)
διακρίνουν μια ιστοσελίδα ως μέρος του αντίστοιχου δικτυακού τόπου
χρησιμοποιούν μια μηχανή αναζήτησης για απλή αναζήτηση πληροφοριών/ψηφιακού περιεχομένου
επιλέγουν τα πιο σχετικά από τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης
επεξεργάζονται το προφίλ χρήστη του λογαριασμού τους με καταγραφή πληροφοριών, εικόνας
δημιουργούν έναν ψηφιακό χαρακτήρα με κατάλληλα εργαλεία
δημιουργούν αναρτήσεις ιστολογίου
αναζητούν αναρτήσεις ιστολογίου ημερολογιακά
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
επισκέπτονται επιλεγμένους δικτυακούς τόπους και εντοπίζουν τα βασικά τους χαρακτηριστικά (διεύθυνση, φορέας, δομή, μενού επιλογών), αναγνωρίζουν επιμέρους ιστοσελίδες ως μέρη του αντίστοιχου δικτυακού τόπου
χρησιμοποιούν μια μηχανή αναζήτησης για απλή αναζήτηση πληροφοριών/ψηφιακού περιεχομένου, επιλέγουν τα πιο σχετικά από τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης
τροποποιούν το προφίλ χρήστη τού λογαριασμού τους με καταγραφή πληροφοριών, εικόνας,
δημιουργούν έναν ψηφιακό χαρακτήρα
δημιουργούν/ σχολιάζουν αναρτήσεις ιστολογίου
πληκτρολογούν κείμενο με ποικίλα εργαλεία (ιστολόγιο ή άλλα web2.0 εργαλεία)
συνθέτουν κινούμενα σχέδια ή βίντεο με ζωγραφιές/εικόνες που εναλλάσσονται και
διαφέρουν ελάχιστα μεταξύ τους
4.2 Μαθησιακή τεχνολογία και Τεχνολογικά βελτιωμένη εκπαίδευση.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
παραμετροποιούν τον προσωπικό τους λογαριασμό στην εκπαιδευτική πλατφόρμα και προσαρμόζουν το
περιβάλλον εργασίας
περιγράφουν τις δυνατότητεςκοινωνικής δικτύωσης μέσω εκπαιδευτικής πλατφόρμας
χρησιμοποιούν μαθησιακά αντικείμενα εκπαιδευτικών αποθετηρίων
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
συνδέονται σε εκπαιδευτική πλατφόρμα με χρήση προσωπικού λογαριασμού, διαμορφώνουν το προσωπικό περιβάλλον εργασίας, αξιοποιούν τον τοίχο εκπαιδευτικήςπλατφόρμας κ.ά.
πλοηγούνται σε εκπαιδευτικά αποθετήρια (π.χ. Φωτόδεντρο, Μικρός Αναγνώστης, Ανοιχτή
Βιβλιοθήκη κ.ά.) και χρησιμοποιούν ψηφιακό περιεχόμενο διαφόρων μορφών (κείμενο, ηχητικά αποσπάσματα, βίντεο κ.λπ.)
5. Ψηφιακές τεχνολογίες και κοινωνία
5.1 Ψηφιακή πολιτειότητα.
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
διακρίνουν τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης του Διαδικτύου σε σχέση με τη σωματική
υγεία (εργονομία, ακατάλληλες διατροφικές συνήθειες, αφυδάτωση, μείωση φυσικής δραστηριότητας,
πονοκέφαλοι, κούραση των ματιών)
συνοψίζουν τις βασικές ψυχικές επιπτώσεις λόγω υπερβολικής χρήσης του Διαδικτύου (μελαγχολία,
παραίτηση, βίαιες συμπεριφορές, εθισμός)
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
δημιουργούν συνεργατικά άρθρα μικρής έκτασης (πολυτροπικά κείμενα) σε ένα τεύχος του ηλεκτρονικού
περιοδικού ή εφημερίδας για τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης του Διαδικτύου σε σχέση με τη σωματική και ψυχική υγεία στο πλαίσιο συμμετοχής της τάξης σε μια καμπάνια ευαισθητοποίησης για την
υπερβολική χρήση του Διαδικτύου
5.2 Επίδραση της πληροφορικής και των ψηφιακών τεχνολογιών στην κοινωνία και τον πολιτισμό
Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:
αναγνωρίζουν τη σημασία κανόνων χρήσης και χρονικού περιορισμού κατά τη χρήση ψηφιακών συσκευών εν γένει
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ρόλων και με τη σειρά υποδύονται έναν ρόλο – χρήστη από το μοντέλο των
τεσσάρων συμπεριφορών εξάρτησης στο διαδίκτυο (π.χ. «ο παγιδευμένος», «ο ζογκλέρ», «αυτός που κάνει
έναν πλήρη κύκλο», «αυτός που βαριέται τα πάντα»). Οι υπόλοιποι/-ες μαθητές/-τριες κρατούν σημειώσεις και σε επίπεδο ολομέλειας συζητούν και καταλήγουν σε κανόνες (πρωτόκολλο ορθής χρήσης του Διαδικτύου)