ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΠΕ – Στ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Πηγή: ΑΡΧΕΙΑ ΙΕΠ

1.Αλγοριθμική και Προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων

1.1 Αλγοριθμική.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

διαχωρίζουν κατηγορίες  προβλημάτων που επιδέχονται αλγοριθμική επίλυση με άλλα που δεν επιλύονται αλγοριθμικά
 τεκμηριώνουν τις επιλογές που κάνουν κατά την αλγοριθμική επίλυση ενός προβλήματος
 εντάσσουν σύνθετες λογικές εκφράσεις με χρήση σταθερών τιμών και μεταβλητών στους αλγορίθμους που
σχεδιάζουν
 επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών λύσεων ενός προβλήματος και τεκμηριώνουν την επιλογή τους

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 αναλύουν προβλήματα (της καθημερινής ζωής ή επιλογής του/της εκπαιδευτικού) και απαντούν στο βασικό
ερώτημα: αν η επίλυσή τους προκύπτει από μια ακολουθία συγκεκριμένων βημάτων ή όχι (π.χ. επιλογή
προορισμού εκδρομής, παιχνίδι «Μάντεψε τον αριθμό»)
 διατυπώνουν σύνθετες λογικές εκφράσεις που συνδυάζουν περισσότερες από μία συνθήκες και
αξιοποιούν τους σχετικούς λογικούς τελεστές σύζευξης και διάζευξης. Παρουσιάζουν τις λύσεις τους στην
ολομέλεια, τις συγκρίνουν με εκείνες των συμμαθητών/- τριών τους και αιτιολογούν την καταλληλότητα της
επιλογής τους

1.2 Προγραμματισμός και προγραμματιστικά περιβάλλοντα.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

υλοποιούν προγράμματα που επιλύουν προβλήματα εφαρμόζοντας βασικές αρχές της υπολογιστικής σκέψης (αφαίρεση, γενίκευση, αποσύνθεση κ.ά.)
 χρησιμοποιούν μεταβλητές βασικών τύπων δεδομένων και τους αντίστοιχους τελεστές στα έργα τους
 υιοθετούν καλές πρακτικές στην επιλογή τύπου και ονόματος για τις μεταβλητές που χρησιμοποιούν στα έργα τους
 αναπτύσσουν προγράμματα με εμφωλευμένες δομές ελέγχου (επανάληψης και επιλογής)
 χρησιμοποιούν μηχανισμούς εισόδου και εξόδου δεδομένων στο πρόγραμμά τους
 αντιλαμβάνονται πως ο έλεγχος λαθών σε ένα πρόγραμμα πραγματοποιείται με συστηματικό και
μεθοδικό τρόπο
 σχεδιάζουν και αξιολογούν τη διεπαφή χρήστη για τα προγράμματα που υλοποιούν
 προσαρμόζουν το πρόγραμμά τους, ώστε να ανταποκρίνεται σε διαφορετικά δεδομένα εισόδου
 αξιοποιούν υποπρογράμματα με παραμέτρους για τη διαφοροποίηση του αποτελέσματος
 εφαρμόζουν με συστηματικό τρόπο τεχνικές ελέγχου και διόρθωσης σφαλμάτων στα προγράμματα που
δημιουργούν

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

υλοποιούν καθοδηγούμενο ερευνητικό σχέδιο εργασίας με σενάριο που υλοποιεί ένα απλό εκπαιδευτικό παιχνίδι, κατά το οποίο ο παίκτης επιλέγει παραμέτρους εισόδου (π.χ. επίπεδο δυσκολίας κ.λπ.). Το
πρόγραμμα αξιοποιεί υποπρογράμματα με παραμέτρους και εξελίσσεται σε διάφορα επίπεδα (πίστες).
Επιπρόσθετα, ελέγχουν τον κώδικά τους, προβλέπουν τη συμπεριφορά του διορθώνοντας λάθη και
γενικεύουν διατυπώνοντας γενικούς κανόνες για τον έλεγχο και τη διόρθωση προγραμμάτων

1.3 Επίλυση προβλημάτων με προγραμματιστικά εργαλεία (ρομποτική και αυτοματισμοί).

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

 σχεδιάζουν και διαμορφώνουν/προσαρμόζουν σύνθετες ρομποτικές κατασκευές στον φυσικό κόσμο ή σε
περιβάλλον προσομοίωσης συνδυάζοντας αισθητήρες για την εκπλήρωση συγκεκριμένων αποστολών
 προγραμματίζουν συνθέσεις εκπαιδευτικών ρομπότ που αξιοποιούν συνδυασμό αισθητήρων με στόχο τη  δημιουργική σύνδεση εικονικού και πραγματικού κόσμου

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

δημιουργούν και προγραμματίζουν απλές ρομποτικές κατασκευές χρησιμοποιώντας αυθεντικά προβλήματα ή καινοτόμες ιδέες με στόχο τη συλλογή πληροφοριών και την αξιοποίησή τους στον προγραμματισμό της
συμπεριφοράς του ρομπότ

2.Υπολογιστικά συστήματα, Ψηφιακές συσκευές, Δίκτυα

2.1 Υπολογιστικά συστήματα και ψηφιακές συσκευές.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

εξηγούν βασικά στοιχεία και χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής υπολογιστικών συσκευών
 διαχειρίζονται βασικά στοιχεία του υλικού μέσω του πίνακα ελέγχου του λειτουργικού συστήματος
 εγκαθιστούν/απεγκαθιστούν εφαρμογές σε υπολογιστική συσκευή
 επιλέγουν, αναζητούν,  εγκαθιστούν και χρησιμοποιούν διαφορετικό υλικό και εφαρμογές λογισμικού με σκοπό τη δημιουργία περιεχομένου που επιτυγχάνει προκαθορισμένους στόχους
 χειρίζονται απλές περιπτώσεις προβληματικής λειτουργίας υλικού ή λογισμικού και να τις περιγράφουν με
σωστή ορολογία

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

απαριθμούν και περιγράφουν συνοπτικά τα χαρακτηριστικά για την  αρχιτεκτονική υπολογιστικών συσκευών (π.χ. ΚΜΕ, αποθηκευτικά μέσα, μονάδες εισόδου-εξόδου κ.λπ.)
 χρησιμοποιούν τον πίνακα ελέγχου για τη διαχείριση βασικών παραμέτρων υλικού του υπολογιστικού συστήματος
 εγκαθιστούν εφαρμογές (π.χ. που έχουν εντοπίσει στο Διαδίκτυο σε αξιόπιστες πηγές λογισμικού) ή υλικό
που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν. Επιπρόσθετα, απεγκαθιστούν εφαρμογές που δε χρειάζονται
 αντιλαμβάνονται απλές περιπτώσεις που δεν αποκρίνεται υλικό ή λογισμικό και τις περιγράφουν (μη απόκριση εφαρμογής, προβλήματα συνδεσιμότητας περιφερειακών συσκευών κ.ά.)

2.2 Δίκτυα υπολογιστών και το Διαδίκτυο.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

αναγνωρίζουν ότι η διασύνδεση των συσκευών στο Διαδίκτυο επιτυγχάνεται μέσω διαφορετικών παρόχων
 διακρίνουν τα χαρακτηριστικά σύνδεσης στο Διαδίκτυο (πάροχος, ταχύτητα, μονάδες μέτρησης)
 περιγράφουν την έννοια και τη συμβολή των πρωτοκόλλων επικοινωνίας στη δικτύωση υπολογιστικών συσκευών
 περιγράφουν με απλό τρόπο τη φυσική διεύθυνση μίας συσκευής σε δίκτυο υπολογιστών (IP, MAC address)
 περιγράφουν την έννοια του Διαδικτύου των Πραγμάτων και τις μελλοντικές του εφαρμογές
 αναγνωρίζουν τις αρνητικές επιπτώσεις και τους κινδύνους από τη χρήση του Διαδικτύου και λαμβάνουν απλά μέτρα πρόληψης

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

διερευνούν και συζητούν για την έννοια του παρόχου υπηρεσιών Διαδικτύου, πλοηγούνται σε σχετικές ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο και διακρίνουν διαφορετικά επίπεδα των σχετικών υπηρεσιών  συζητούν την έννοια του πρωτοκόλλου επικοινωνίας και την αναγκαιότητα ύπαρξής του για την επικοινωνία ποικίλων
συσκευών με διαφορετική αρχιτεκτονική και τρόπους λειτουργίας (http, https, ftp). Ακόμη διερευνούν τις
ρυθμίσεις της συσκευής τους και τις διευθύνσεις της στο δίκτυο συζητώντας για το ποια είναι σταθερή και ποια μπορεί να αλλάζει
 συζητούν, αναλύουν και περιγράφουν τις επιπτώσεις σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας
του Διαδικτύου των Πραγμάτων με αφόρμηση σχετικά άρθρα και βίντεο
 συζητούν και αναζητούν πληροφορίες σχετικά με αυθεντικά περιστατικά hacking, pharming και phishing , αναλύουν τις προεκτάσεις τους  (κοινωνικές, οικονομικές κ.ά.) και προτείνουν τρόπους πρόληψης

3. Δεδομένα και Ανάλυση δεδομένων

3.1 Συλλογή και διαχείριση δεδομένων.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

 κατασκευάζουν φόρμες συλλογής δεδομένων
 συγκεντρώνουν, οργανώνουν και διαχειρίζονται δεδομένα για την επίλυση προβλημάτων

διαμορφώνουν ένα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με ένα κοινωνικό
πρόβλημα της επικαιρότητας

3.2 Μοντελοποίηση, συμπερασμός και λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

ταξινομούν τα δεδομένα μιας περιοχής κελιών με βάση συγκεκριμένα κριτήρια
 θέτουν ερωτήματα που μπορούν να απαντηθούν με κατάλληλη επεξεργασία δεδομένων
 αξιοποιούν φίλτρα στα δεδομένα τους
 αξιοποιούν τα γραφήματα ώστε να παρουσιάζουν πληροφορίες και να απαντούν σε απλά ερωτήματα

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

εντοπίζουν δεδομένα μεγάλης κλίμακας σχετικά με ένα θέμα (π.χ. δημογραφικά στοιχεία στο πέρασμα του
χρόνου), θέτουν ερευνητικά ερωτήματα και διαμορφώνουν κατάλληλα το υπολογιστικό φύλλο για να τα
απαντήσουν. Διατυπώνουν υποθέσεις-ερωτήσεις (π.χ. του τύπου «Τι θα συμβεί αν…») και τις απαντούν
εφαρμόζοντας φίλτρα ή άλλη επεξεργασία. Επεξεργάζονται δεδομένα, διατυπώνουν λύσεις και λαμβάνουν
αποφάσεις

4. Ψηφιακός γραμματισμός

4.1 Χρήση εφαρμογών, μέσων και υπηρεσιών.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

εντοπίζουν περιεχόμενο με εναλλακτικούς τρόπους
 συμμετέχουν σε ομάδα συζήτησης
 δημιουργούν νέο νήμα συζήτησης και παρακολουθούν την εξέλιξή της
 ενσωματώνουν ποικίλες μορφές ψηφιακού περιεχομένου σε αναρτήσεις ή/και αρχεία ψηφιακού περιεχομένου
 χρησιμοποιούν ετικέτες, ετικέτες δίεσης για δημοσίευση και αναζήτηση αναρτήσεων ιστολογίου κ.ά.
 αξιοποιούν σύνθετες δυνατότητες του επεξεργαστή κειμένου
 διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ εγγράφων και παρουσιάσεων

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

αναζητούν πληροφορίες με χρήση εναλλακτικών τρόπων (εικόνα, φωνή, QR code κ.ά.)
 συμμετέχουν σε ομάδες συζητήσεων απαντώντας σε μηνύματα άλλων χρηστών και
εκκινώντας νέα νήματα συζήτησης
 επεξεργάζονται ποικίλες  μορφές ψηφιακού περιεχομένου (κείμενο, πολυμέσα, συνδέσμους) και
το αναρτούν σε συζητήσεις, ιστολόγια κ.λπ., με χρήση κατάλληλων ετικετών
 χρησιμοποιούν λογισμικό επεξεργασίας κειμένου για την παράθεση πληροφοριών
(π.χ. σχεδίαση πίνακα για παράθεση πληροφοριών από το Διαδίκτυο, εισαγωγή πλαισίου κειμένου,
διαμόρφωση εικόνωνσελίδας)
 συζητούν για τις ανάγκες που καλύπτουν τα λογισμικά επεξεργασίας κειμένου και παρουσιάσεων

4.2 Μαθησιακή τεχνολογία και Τεχνολογικά βελτιωμένη εκπαίδευση.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

 χρησιμοποιούν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες των εργαλείων σύγχρονης τηλεκπαίδευσης
 αξιοποιούν εφαρμογές ασπροπίνακα ως εκπαιδευτικό εργαλείο συνεργασίας
 χρησιμοποιούν υπηρεσίες βίντεο για εκπαιδευτικά θέματα ή/και σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 συμμετέχουν σε μάθημα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης και αξιοποιούν προηγμένα εργαλεία της πλατφόρμας
(π.χ. διαμοιρασμός, επισημείωση, ασπροπίνακας)
 αναζητούν βίντεο/κανάλιηχητικό απόσπασμα, προβαίνουν σε κατάλληλη χρήση (π.χ. σχολιασμό, διαμοιρασμό, αποθήκευση σε συλλογή, εγγραφή σε κανάλι, ρυθμίσεις αναπαραγωγής, παράλειψη διαφημίσεων) ανάλογα με τις διατιθέμενες δυνατότητες
 αναρτούν εκπαιδευτικά βίντεο σε συγκεκριμένα τηλεοπτικά κανάλια ή/και με πραγματοποίηση ζωντανής
μετάδοσης

5. Ψηφιακές τεχνολογίες και Κοινωνία

5.1 Ψηφιακή πολιτειότητα.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

εντοπίζουν τις βασικές υπηρεσίες της ψηφιακής διακυβέρνησης
 αξιοποιούν απλά εργαλεία ψηφιακής διαβούλευσης
 διακρίνουν τα προσωπικά δεδομένα
 εφαρμόζουν πρακτικές προστασίας προσωπικών δεδομένων κατά τη χρήση του Διαδικτύου
 συνοψίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ)
της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

δημιουργούν ένα ενημερωτικό ψηφιακό εμπλουτισμένο βιβλίο για τις υπηρεσίες και τα εργαλεία ψηφιακής διακυβέρνησης (π.χ. έκδοση πιστοποιητικού, ηλεκτρονική ψηφοφορία, συλλογή υπογραφών) καθώς και το Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων

5.2 Επίδραση της πληροφορικής και των ψηφιακών τεχνολογιών στην κοινωνία και τον πολιτισμό.

Οι μαθητές/-τριες είναι σε θέση να:

προσδιορίζουν τις δυσλειτουργικές διαδικτυακές συμπεριφορές (συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο, διαδικτυακός εκφοβισμός κ.ά.) και τρόπους αντιμετώπισης
 αντιλαμβάνονται το  δημιουργικό Διαδίκτυο ως εναλλακτικό εργαλείο μάθησης και ψυχαγωγίας

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 συμμετέχουν σε ένα σύντομο καθοδηγούμενο ερευνητικό σχέδιο και μέσω προτάσεων δημιουργικής χρήσης της τεχνολογίας(ψηφιακά τεχνουργήματα) κατανοούν τις δυσλειτουργικές διαδικτυακές συμπεριφορές

 

ΑΠΣ 2