Διαγώνισμα στην 4η ενότητα – Παιχνίδια επανάληψης

Τα παρακάτω παιχνίδια θα μας βοηθήσουν να προετοιμαστούμε για το διαγώνισμα:
Παιχνίδι 1ο: Μαθαίνω το λεξιλόγιο: https://wordwall.net/resource/102717950
Παιχνίδι 2ο και 3ο: Μαθαίνω τις εγκλίσεις του ρήματος: https://wordwall.net/resource/102719406 και: https://wordwall.net/resource/102719641
Παχνίδι 4ο: Ξεχωρίζω τις υποθετικές από τις αποτελεσματικές προτάσεις: https://wordwall.net/resource/102719757
Γλώσσα – Ενότητα 4 – Προετοιμασία για το διαγώνισμα

Έχετε παρατηρήσει ότι πριν από κάθε διαγώνισμα στη Γλώσσα βρέχει;!!! Βγήκε ήλιος, άλλαξα την εικόνα...
Ένα παιχνίδι που θα σας βοηθήσει να μάθετε το Λεξιλόγιο: https://wordwall.net/resource/102717950
Για να είμαστε έτοιμοι για το διαγώνισμα που θα γράψουμε αύριο θα πρέπει να μπορούμε να κάνουμε τα εξής:
Α. Να απαντάμε ερωτήσεις κατανόησης
Έχουμε πει τα κόλπα:
- Διαβάζουμε προσεκτικά το κείμενο
- Διαβάζουμε προσεκτικά τις ερωτήσεις
- Από τις απαντήσεις αποκλείουμε αυτές που δεν ταιριάζουν.
Παράδειγμα:
1. Για ποιον λόγο πρέπει να στρώσουμε στη βάση της κατσαρόλας μία σειρά αμπελόφυλλα;
α) Για να ψηθούν καλύτερα
β) Για να γίνουν νοστιμότερα
γ) Για να μην ανοίξουν
δ) Για να μην κολλήσουν στην κατσαρόλα
Στο κείμενο είναι εύκολο να βρούμε την απάντηση:

Ποια είναι λοιπόν η σωστή απάντηση;
Β. Ερωτήσεις Λεξιλογίου
Ακολουθούν ερωτήσεις λεξιλογίου.
Σε αυτές χρησιμοποιούμε τα δύο κόλπα που έχουμε πει: α) κόβουμε τις λέξεις στα μέρη που τις αποτελούν (π.χ., πρόγευμα = προ + γεύμα = πριν το γεύμα. Αν γεύμα λέμε το μεσημεριανό, τι τρώμε πριν το γεύμα; πρωινό), β) ψάχνουμε τη σημασία τους μέσα στο κείμενο (π.χ., "Είναι ιδανικά όχι μόνο για γεύμα, αλλά και για ένα ελαφρύ πρόγευμα". Δηλαδή, ένα ελαφρύ πρωινό!)
Στις οικογένειες λέξεων ψάχνουμε τα μέρη της κάθε λέξης και αποκλείουμε τις επιλογές που μας δίνονται μία-μία:
π.χ., κατεψυγμένος = κατά + ψύχω = κρυώνω --> Οι επιλογές είναι: ψίχα, ψύχρα, ψωμί, ψάρι. Ποιο ταιριάζει νοηματικά με το "ψύχω"; Φυσικά η "ψύχρα".
Γ. Ερωτήσεις Γραμματικής
Εδώ τα πράγματα είναι πιο απλά, επειδή τόσο στα βιβλία όσο και στην τάξη κάνουμε πολύ περισσότερη Γραμματική.
-
Εγκλίσεις του ρήματος
Δύο πράγματα θα χρειαστεί να κάνουμε:
α) να τις αναγνωρίσουμε, που είναι εύκολο, γιατί:
1. Οριστική --> έχουν όλοι οι χρόνοι, τη χρησιμοποιούμε πολύ συχνά,
2. Υποτακτική --> σχηματίζεται με το "να" ή κάποια αντίστοιχη λέξη
3. Προστακτική --> τη χρησιμοποιούμε για να προστάξουμε.
Έτσι, στην πρόταση "Ανοίγουμε τα αμπελόφυλλα" το ρήμα είναι σε Οριστική.
Στην πρόταση "Πρέπει να ανοίξουμε τα αμπελόφυλλα" είναι σε Υποτακτική.
Στην πρόταση "Ανοίξτε τα αμπελόφυλλα" το ρήμα είναι σε Προστακτική.
β) να τις σχηματίσουμε. Εδώ η δυσκολία είναι, αν μας ζητούν να σχηματίσουμε, π.χ., τη Συνοπτική Προστακτική (ή Προστακτική Αορίστου). Γι' αυτό υπάρχουν διάφορα κόλπα:
1. Υποτακτική έχουν οι χρόνοι: Ενεστώτας, Αόριστος, Παρακείμενος
2. Προστακτική έχουν οι χρόνοι: Ενεστώτας, Αόριστος
3. Η Υποτακτική και η Προστακτική Ενεστώτα λέγονται και Εξακολουθητικές, επειδή δείχνουν πράξη που έχει διάρκεια.
4. Η Υποτακτική και η Προστακτική Αορίστου λέγονται και Συνοπτικές, επειδή δείχνουν πράξη που γίνεται για μια στιγμή (στιγμιαία).
Παράδειγμα:
Το ρήμα “ξεπλένουμε” στην Υποτακτική Αορίστου θα γίνει...
Σκέφτομαι: "ξεπλένουμε" τώρα, άρα, είναι Ενεστώτας. Στο Αόριστο θα γίνει (χθες για μια στιγμή) ξέπλυνα. Άρα, θα γίνει σχεδόν ίδιο με την προσθήκη του "να". Δηλαδή, να ξεπλύνω --> να ξεπλύνουμε
Μάλλον εύκολο!

2. Υποθετικές και Αποτελεσματικές προτάσεις
Είναι εύκολο να τις ξεχωρίσουμε.
Οι υποθετικές ξεκινούν με: αν, εάν, άμα. Η πρόταση που ξεκινά με το "αν" λέγεται υπόθεση, γιατί με αυτήν κάνουμε μία υπόθεση. Η άλλη πρόταση λέγεται απόδοση.
Οι αποτελεσματικές με: ώστε, που (= ώστε), με αποτέλεσμα να.
Άρα:
Πάνω στο πιάτο ακουμπάμε ένα βάρος, ώστε να μην «χορεύουν»
Εδώ η υπογραμμισμένη πρόταση είναι: Αποτελεσματική, επειδή ξεκινά με το "ώστε"
3. Ρήματα με εσωτερική αύξηση
Είναι όλα σύνθετα. Αποτελούνται όλα από: μία πρόθεση (αρχαιοελληνική ή σύγχρονη): από, περί, δια, επί κτλ. + ένα ρήμα που γνωρίζουμε (γράφω, μένω, θέτω.
Ιδιαιτερότητα: παίρνουν την αύξηση στην αρχή του ρήματος και μετά την πρόθεση στους παρελθοντικούς χρόνους μόνο στην Οριστική. Δηλαδή:
περιγράφω --> περιέγραφα, περιέγραψα
αναλύω --> ανέλυα, ανέλυσα
Όμως, στην Υποτακτική και την Προστακτική Αορίστου χάνουν την αύξηση. Δηλαδή:
περιέγραψα (Οριστική Αορίστου) --> να περιγράψω // περίγραψε - περιγράψτε (Δείτε πώς χάθηκε το "ε")
ανέλυσα (Οριστική Αορίστου) --> να αναλύσω // ανάλυσε - αναλύστε
Αυτά είναι όλα!
Τραγούδι (για όσους έφτασαν ως εδώ) καλοκαιρινό...:
Παρασκευή 21 Νοεμβρίου
Γλώσσα
- τετ. Εργασιών Γλώσσας: Κλίνουμε σε όλους τους χρόνους και τις εγκλίσεις το ρήμα "απολύω".
- Τη Δευτέρα θα γράψουμε διαγώνισμα. Για να είμαστε έτοιμοι, πρέπει να ξέρουμε:
- Τους χρόνους του ρήματος: πρέπει να ξέρουμε να τους βρίσκουμε και να μεταφέρουμε ένα ρήμα στους υπόλοιπους χρόνους.
- Τις εγκλίσεις του ρήματος: πρέπει να μπορούμε να τις αναγνωρίσουμε. Η Οριστική είναι η έγκλιση που έχουν όλοι οι χρόνοι. Η Υποτακτική ξεχωρίζει επειδή σχηματίζεται με το να. Υποτακτική έχουν: ο Ενεστώτας, ο Αόριστος και ο Παρακείμενος. Η Προστακτική είναι η έγκλιση στην οποία προστάζουμε/διατάζουμε. Προστακτική έχουν μόνο ο Ενεστώτας και ο Αόριστος.
- Τις υποθετικές προτάσεις
- Τις αποτελεσματικές προτάσεις
- Τα παραθετικά των επιθέτων: πρέπει να ξέρουμε πώς σχηματίζονται ο Συγκριτικός και ο Υπερθετικός βαθμός (Σχετικός και Απόλυτος). Διαβάζουμε καλά τα ανώμαλα παραθετικά.
- Τους χρόνους στους οποίους τα ρήματα παίρνουν εσωτερική αύξηση και ότι την χάνουν την εσωτερική αύξηση στην Προστακτική Αορίστου.
- Κάνουμε μία καλή επανάληψη σε όλα τα παραπάνω.
Ιστορία
- Κεφάλαιο: Οι αγώνες των Σουλιωτών
- Διαβάζουμε πολύ καλά από το βιβλίο. Αξιοποιούμε το Σχεδιάγραμμα, για να μάθουμε ό,τι μας δυσκολεύει.
- Ερωτήσεις (μαθαίνουμε να τις απαντάμε προφορικά, καλά)
1. Γιατί οι Τούρκοι δεν μπορούσαν να υποτάξουν τους Σουλιώτες;
2. Ποιος τελικά τους υπέταξε και πώς;
3. Ποιου το μέρος πήραν στη διαμάχη μεταξύ Αλή Πασά και Σουλτάνουν το 1820;
4. Πότε εγκατέλειψαν τελικά το Σούλι; - Σχεδιάγραμμα: https://files.e-me.edu.gr/s/MGX4P3Cmc9bcFQ5
- Φύλλο εργασίας με ερωτήσεις: https://files.e-me.edu.gr/s/pbWtgQewq6tCpcn
Εργαστήριο Δεξιοτήτων
- Το 4ο Εργαστήριο έχει σαν θέμα την ιστορία της πόλης μας, όταν κυβερνήτης (Πασάς) είχε οριστεί ο Αλή Πασάς. Σε αυτό θα βρούμε την απάντηση στο ερώτημα που έκαναν σήμερα διάφορα παιδιά αν ο Αλή Πασάς ήταν τελικά καλός ή κακός.
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/8CPWbADFNfWEpDp
- Το φυλλάδιο είναι για τη Δευτέρα.
Πέμπτη 20 Νοεμβρίου
Γλώσσα
- τετράδιο Εργασιών Γλώσσας: Κλίνουμε σε όλους τους χρόνους και τις εγκλίσεις το ρήμα "απολύω" (η άσκηση είναι για τη Δευτέρα)
- Φύλλο εργασίας επανάληψης στην 4η ενότητα (κάποια παιδιά το έχουν κάνει από χθες): https://files.e-me.edu.gr/s/x3gczewfQge9AAK
- Αύριο φέρνουμε μαζί μας το λογοτεχνικό βιβλίο που διαβάζουμε.
Μαθηματικά
- Κεφάλαιο: Κλάσματα ομώνυμα και ετερώνυμα
- τετ. Εργασιών: ασκήσεις 1 και 2 (τεύχος Β', σελ. 7)
Φυσική
- Κάνουμε επανάληψη στο κεφάλαιο της Μηχανικής. Την Τετάρτη θα γράψουμε διαγώνισμα.
- Παιχνίδι επανάληψης: https://view.genially.com/691cd142126fd8dbb909a209/interactive-content-millionaire-quiz Παίζουμε το παιχνίδι και σκεφτόμαστε κάθε φορά τις απαντήσεις.
Τετάρτη 19 Νοεμβρίου
Τόσο στη Γλώσσα όσο και στη Φυσική ολοκληρώνουμε σιγά-σιγά τις ενότητες και θα γράψουμε διαγωνίσματα την επόμενη εβδομάδα. Επειδή και στα δύο μαθήματα κάναμε πολύ σημαντικά πράγματα σε αυτές τις ενότητες πρέπει:
- να κάνουμε τις ασκήσεις με μεγάλη προσοχή,
- να διαβάσουμε με προσοχή τη θεωρία,
- να σκεφτούμε τι μας δυσκολεύει και τι όχι,
- να συνδυάσουμε όσα έχουμε διαβάσει με όσα έχουμε ακούσει στην τάξη ή έχουμε δει στις ασκήσεις!
Γλώσσα
- τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 8, 9, 10, 11 και 14 στις σελίδες 37-42.
- τετράδιο Εργασιών Γλώσσας: συνεχίζουμε το ρήμα "διαγράφω" στους υπόλοιπους χρόνους (Αόριστο, Μέλλοντες, Παρακείμενο και Υπερσυντέλικο) σε όλες τις εγκλίσεις. Αν δε θυμόμαστε ποιες εγκλίσεις έχει κάθε χρόνος, θα βρούμε βοήθεια στη Γραμματική.
- Φύλλο εργασίας 1: Υποθετικές και Αποτελεσματικές προτάσεις: https://files.e-me.edu.gr/s/pBjJaiojomn8wQw
- Φύλλο εργασίας 2: Επανάληψη στην ενότητα 4: https://files.e-me.edu.gr/s/x3gczewfQge9AAK Είπαμε πως αν είναι πολλά αυτά που έχουμε, κάνουμε το μισό, δηλαδή διαβάζουμε το κείμενο και απαντάμε στις πρώτες 9 ερωτήσεις.
Μαθηματικά
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Φυσική
Συνεχίσαμε την επανάληψη. Έχουμε να ολοκληρώσουμε τις ασκήσεις στο Φύλλο Εργασίας που πήραμε χθες.
Σχόλια, παρατηρήσεις και βοήθεια (για όσους τη χρειάζονται)
Βοήθεια για τη Γλώσσα
- Στην 8 πρέπει να γράψουμε μία παράγραφο με την οποία θα συγκρίνουμε το σπιτικό με το έτοιμο φαγητό που αγοράζουμε απ' έξω. Χρησιμοποιούμε επίθετα σε συγκριτικό βαθμό για τις συγκρίσεις μας. Στην 9 πρέπει να βάλουμε ενωτικό (ενώνουμε με αυτό λέξεις που διαβάζονται σαν μία: κυρα-Λένη, Αγια-Μαρίνα κτλ.), απόστροφο, διαλυτικά και υποδιαστολή (που έχει μία λέξη στα ελληνικά, η λέξη "ό,τι" όταν σημαίνει "οτιδήποτε"). Στη 10 γράφουμε τη σημασία των φράσεων, στην 11 συμπληρώνουμε τις σύνθετες λέξεις με λέξεις που έχουν σχέση με το φαγητό (π.χ., καλοφαγάς κτλ.). Στην 14 γράφουμε τις αντίθετες λέξεις από αυτές που είναι στην παρένθεση.
Βοήθεια για τη Φυσική
- Επειδή τα είδαμε στην τάξη αναλυτικά, θέλω τα παιδιά που έλειπαν να δουν το Φύλλο Εργασίας που έδωσα στα παιδιά χθες και να διαβάσουν πολύ προσεκτικά αυτή την ανάρτηση. Μη χάσετε πολύ ώρα με τα shorts που έχω προσθέσει. Προσπαθήστε να καταλάβετε τι βλέπουμε και γιατί συμβαίνει ό,τι βλέπουμε σε αυτά, στις εικόνες και στα πειράματα που έκαναν οι συμμαθητές μας.
Διαφημίσεις…
Παρακάτω θα βρείτε όλες τις διαφημίσεις που φτιάξαμε. Ξεκινάμε με τις αφίσες που μας έφτιαξαν η Ευτυχία και η Ελένη:
- Ελένη – Lofty
- Ευτυχία – Κτήμα Πέτρου
- Ελένη – Chocomi
Συνεχίζουμε με τα ραδιοφωνικά σποτ του Σταύρου, του Λέανδρου, της Μελίνας, του Σωτήρη, της Ελένης και του Λεωνίδα:
Τελειώνουμε με το τηλεοπτικό σποτ που μας έφτιαξε ο Γιάννης:
Τρίτη 18 Νοεμβρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2, 3, 4, 5, 6, 7 στις σελίδες 32 - 37. Προσέχουμε πού παίρνουν (εσωτερική) αύξηση τα ρήματα.
- τετράδιο Εργασιών Γλώσσας: κλίνουμε το ρήμα "διαγράφω" στον Ενεστώτα και τον Παρατατικό (σε όλες τις εγκλίσεις). Για τα παιδιά που έλειπαν σήμερα:

Στον Παρατατικό μην ξεχάσετε να βάλετε αύξηση (εσωτερική αύξηση).
Μαθηματικά
- Για τα παιδιά που έλειπαν: Σήμερα μιλήσαμε για τις Δυνάμεις του 10. Είδαμε ότι είναι απλό να γράψουμε έναν αριθμό με τη μορφή δύναμης:
10.000.000 = 107 -->βάλαμε 7, επειδή το 10.000.000 έχει 7 μηδενικά.
104 = 10.000
Επίσης, είδαμε ότι μπορούμε να γράψουμε τους αριθμούς που τελειώνουν σε 0 με τη μορφή δύναμης, ως εξής:
6.100.000 = 61 x 105 Δηλαδή, γράφουμε τον αριθμό και τον πολλαπλασιάζουμε με το 10 και ως δύναμη βάζουμε τα μηδενικά του αριθμού. - Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1, 2, 3 και 5 στη σελίδα 41.
Βοήθεια: στην άσκηση 5 υπάρχει η πράξη 1,2 x 104 --> Σκέφτομαι ότι η πράξη αυτή είναι: 1,2 x 10.000 =____ (Δεν το λύνω. Θυμηθείτε πώς κάνουμε πράξεις με το 10, 100 και 1000 και λύστε το)
Φυσική
- Στη Φυσική κάνουμε επανάληψη για διαγώνισμα που θα γράψουμε -μάλλον- την Πέμπτη. Το Διαγώνισμα θα είναι στην ενότητα της "Μηχανικής" που ολοκληρώσαμε. Για να προετοιμαστούμε διαβάζουμε με προσοχή το Φύλλο Εργασίας. Δε με ενδιαφέρει τόσο να μάθετε ορισμούς "απ' έξω", όσο να προσπαθήσετε να καταλάβετε με ποια έννοια της Φυσικής (ταχύτητα, δυνάμεις, τριβή, πίεση) σχετίζεται κάθε φαινόμενο που είδαμε στην ενότητα που ολοκληρώσαμε.
- Φύλλο Εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/rLZoki6PNtL3kwQ Από το Φύλλο Εργασίας έχουμε να διαβάσουμε τις δύο πρώτες σελίδες.
- Σε λίγο θα ανεβάσω και βοήθεια, για να προετοιμαστούμε σωστά για το Διαγώνισμα.
…στη μνήμη τους θα στήσουμε χορό…
Αν ο 18ος και ο 19ος αιώνας είναι οι αιώνες των επαναστάσεων (της Αμερικανικής, της Γαλλικής, της Ελληνικής), το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα είναι μία ηρωική εποχή. Οι δικοί μας ήρωες αγωνίστηκαν στα βουνά της Αλβανίας το 1940, έκαναν αντίσταση στους Γερμανούς και αγωνίστηκαν για να κατοχυρωθούν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα στο ελληνικό κράτος που φτιάχτηκε, αφού διώξαμε τους Γερμανούς.
Ο αγώνας αυτός, ο αγώνας, δηλαδή, για ένα ισχυρό, ανεξάρτητο ελληνικό κράτος (δημοκρατικό και ευνομούμενο, όπως ζητούσαν πολύ παλαιότερα ο Ρήγας και ο Κοραής), με κατοχυρωμένα τα δικαιώματα των πολιτών στην ελευθερία και την ισότητας φτάνει στο αποκορύφωμά του με την εξέγερση των φοιτητών στο Πολυτεχνείο της Αθήνας (αλλά και σε άλλες πόλεις), τον Νοέμβριο του 1973. Αυτό γιορτάζουμε στην πραγματικότητα σήμερα. Τον παντοτινό αγώνα που κάνουμε οι άνθρωποι, όταν νιώθουμε ότι χάνουμε την ελευθερία μας.
Αν θέλετε να δείτε τι συνέβη εκείνες τις 3 ημέρες στο Πολυτεχνείο, δείτε το παρακάτω βιντεάκι:
Αν θέλετε να πάτε λίγο πιο βαθιά και να μάθετε τι πριν και μετά το Πολυτεχνείο, δείτε το παρακάτω βίντεο:
Πολλά τραγούδια έχουν γραφτεί για εκείνες τις ημέρες. Από αυτά ξεχωρίζω και σας προτείνω να ακούσετε τα παρακάτω:
Το παραδοσιακό κρητικό τραγούδι "Πότε θα κάμει ξαστεριά" που τραγούδησε ο Νίκος Ξυλούρης στο Πολυτεχνείο τις μέρες εκείνες:
"Το σφαγείο" στο οποίο ο Μίκης Θεοδωράκης περιγράφει την κράτηση και τη φυλάκισή του στις φυλακές της Χούντας μαζί με τον φίλο του Ανδρέα Λεντάκη ("Χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα τον Ανδρέα" λέει ένας στίχος). Οι δύο φίλοι βρίσκονται σε διπλανά κελιά και επικοινωνούν με χτύπους στον τοίχο κάθε βράδυ ("τακ τακ εσύ τακ τακ εγώ").
"Που πάει να πει σ' αυτή τη γλώσσα τη βουβή
βαστάω γερά, κρατάω καλά""Μύρισε το σφαγείο μας θυμάρι
και το κελί μας κόκκινο ουρανό..."
Αλλά πιο πολύ απ' όλα τα τραγούδια ξεχωρίζω το "Εμείς που μείναμε..." που μιλά για εμάς που τιμάμε τη μνήμη των αγώνων των παιδιών του Πολυτεχνείου και "στη μνήμη τους θα στήσουμε χορό" και...
"...θα τρώμε το πρωί
μια φέτα από του ήλιου το καρβέλι,
ένα τσαμπί σταφύλι από τ' αμπέλι
και δίχως πια του φόβου το τριβέλι,
μπροστά θα προχωράμε στη ζωή"
Προτείνω να το βάλετε δυνατά, να δείτε τους στίχους και να το τραγουδήσετε...
Παρασκευή 14 Νοεμβρίου
Γλώσσα
- τετ. Γραπτού Λόγου: Φτιάχνουμε ένα μικρό θεατρικό στο οποίο περιγράφουμε:
α) μία σκηνή στην οποία φοιτητές κλεισμένοι στο Πολυτεχνείο ετοιμάζουν ένα μήνυμα που θα διαβαστεί στον ραδιοφωνικό σταθμό,
ή
β) μία σκηνή στην οποία μία οικογένεια ακούει τον ραδιοφωνικό σταθμό των φοιτητών του Πολυτεχνείου και αποφασίζει να τους πάει προμήθειες (τρόφιμα και φάρμακα).
Ιστορία
- Κεφάλαιο: Τα κυριότερα επαναστατικά κινήματα
- Ερωτήσεις
1) Τι γνωρίζετε για το κίνημα του Διονύσιου του Φιλόσοφου;
2) Από ποιους λαούς περιμέναν βοήθεια οι Έλληνες στα τέλη του 18ου αιώνα; Τι συνειδητοποίησαν τελικά γύρω στο 1800; - Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/gy6Ygbb2JMEZf2m
Διαβάστε το παρακάτω: Όπως έχουμε δει, τον 15ο και τον 16ο αιώνα οι συνθήκες ζωής για τους Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είναι δύσκολες. Παιδομάζωμα, εξισλαμισμοί και υψηλή φορολογία κάνουν τη ζωή των Ελλήνων της αυτοκρατορίας πολύ δύσκολη. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε τα πρώτα επαναστατικά κινήματα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τα κινήματα αυτά για πολλούς λόγους έχει το κίνημα του Διονύσιου του Φιλόσοφου. Έχει για εμάς ενδιφέρον επειδή εκτυλίχθηκε στα Γιάννενα. Επίσης, έχει ενδιαφέρον, επειδή ο Διονύσιος είναι ένας από τους πρώτους που συνειδητοποιούν ότι ο λαός αυτός που είναι υπόδουλος στους Οθωμανούς Τούρκους μιλά μία γλώσσα που είναι η γλώσσα των αρχαίων Ελλήνων. Τέλος, είναι ο πρώτος που θεωρεί ότι στα Γιάννενα μπορεί να ξεκινήσει μία επανάσταση που θα οδηγήσει στην απελευθέρωση του έθνους αυτού.
Έχετε, άραγε, δει την προτομή του στην πόλη μας; Πού βρίσκεται; Σε εκείνο το σημείο είχε κρυφτεί σε μια σπηλιά που είναι ακριβώς από πάνω και εκεί τον συνέλαβαν οι Τούρκοι. Το τέλος του ήταν μαρτυρικό. Αφού τον συνέλαβαν, οι Οθωμανοί τον βασάνισαν και τον σκότωσαν.

Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Στο 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων θα μάθουμε για τον Διονύσιο τον Φιλόσοφο και για τις γειτονιές που ζούσαν Έλληνες, Τούρκοι και Εβραίοι στην πόλη μας τον 17ο, τον 18ο και τον 19ο αιώνα. Στην παρακάτω εικόνα φαίνονται πιο καθαρά απ' ότι στη φωτοτυπία.

- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/i4J5aQd3tA8zAFE
- Το Φύλλο εργασίας πρέπει να γίνει με προσοχή. Πρέπει να διαβάσουμε τα κείμενα και να απαντήσουμε σωστά τις ερωτήσεις. Το φέρνουμε την Τρίτη στο σχολείο.
Πέμπτη 13 Νοεμβρίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: προαιρετικά το ποίημα "Οι τρεις ημέρες" (σελ. 71)
- Ανάγνωση: υποχρεωτικά το κείμενο "Εδώ Πολυτεχνείο" της Ζωρζ Σαρή (σελ. 72 - 74)
- Βλέπουμε φωτογραφίες: δείτε όλες τις φωτογραφίες που συνοδεύουν τα κείμενα της ενότητας. Προσπαθήστε να τις συνδυάσετε με το κείμενο "Εδώ Πολυτεχνείο"
- Επειδή αύριο θα μεταφερθούμε στο 1973 και θα μιλήσουμε για το Πολυτεχνείο, θέλω να ψάξετε πληροφορίες για την εξέγερση των φοιτητών στο Πολυτεχνείο στο διαδίκτυο ή αλλού.
Μαθηματικά
- Κεφάλαιο: Οι δυνάμεις
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1, 2, 3 και 4 και προβλήματα 1 και 2 στις σελίδες 39-40.
Φυσική
- Κεφάλαια: Υδροστατική πίεση και Ατμοσφαιρική πίεση. Μιλήσαμε για φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας λόγω της πίεσης. Μάθαμε ότι εκτός από το νερό και ο αέρος έχει βάρος και ότι λόγω του βάρους αυτού κολλάν οι βεντούζες σε λείες επιφάνειες ή (στο νερό) νιώθουμε μεγαλύτερη πίεση όσο πιο βαθιά βουτάμε.
Πιο ωραίο πείραμα για την ατμοσφαιρική πίεση:
και το βίντεο που είδαμε στην τάξη:





