ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΟΡΩΝ (σσ. 193-197)
ΟΡΟΙ | ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
Αναπαράσταση | ß «Κατασκευή» πραγματικότητας μέσα από το βλέμμα του συγγραφέα
ß Η αναπαράσταση γίνεται με τις επιλογές του συγγραφέα: ü λογοτεχνικό είδος ü τίτλος ü δομή ü στοιχεία της πραγματικότητας (συγκείμενο) ü συνομιλία με άλλα λογοτεχνικά κείμενα ή συγγραφείς (διακειμενικότητα) ü χαρακτήρες ü ύφος ü ερωτήματα προς αναγνωστική ανταπόκριση |
Αφηγηματικές
τεχνικές |
ß ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
ü πρωταγωνιστής (αυτοδιηγητικός), ü απλός συμμετέχων (ομοδιηγητικός) ü αμετοχος (ετεροδιηγητικός) ß ΑΦΗΓΗΣΗ: ü αναδρομική («ανάληψη») ü προδρομική («πρόληψη») ü από το μέσον (in medias res) ß ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: ü επιβράδυνση (π.χ. με περιγραφή ή σχόλια) ü επιτάχυνση (με περιλήψεις ή ελλείψεις) ü ταύτιση χρόνου ιστορίας και αφήγησης (σκηνή) ß ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ: ü επαναληπτική αφήγηση (του ίδιου γεγονότος συχνά από διαφορετική οπτική γωνία) ü θαμιστική αφήγηση (κάτι που συνέβη πολλές φορές αναφέρεται μόνο μία) ß ΕΣΤΙΑΣΗ: ü Μηδενική (παντογνώστης αφηγητής) ü Εσωτερική (ξέρει όσα και ένα πρόσωπο-ήρωας ü Εξωτερική (γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα) |
Αφηγηματικοί
τρόποι |
Αφήγηση γεγονότων και πράξεων ß Περιγραφή ß Διάλογος ß Εσωτερικός μονόλογος ß Αφηγηματικό σχόλιο (παρεμβολή σχολίων/σκέψεων του αφηγητή)
|
Εκφραστικά
μέσα (γλωσσικές επιλογές) |
Συνδέονται λειτουργικά με το νόημα και το ύφος του κειμένου: ß Λεξιλόγιο (π.χ. γλωσσικές ιδιοτυπίες, τοπικό ιδίωμα, ιδιόλεκτοι ηρώων) ß Γραμματικά χαρακτηριστικά (χρόνοι, εγκλίσεις, ρηματικά πρόσωπα) που δηλώνουν χρόνο, βαθμό βεβαιότητας ή επιθυμίας κ.ά. ß Σχήματα λόγου (π.χ. σχήμα κύκλου, ασύνδετο, υπερβατό, μεταφορά, παρομοίωση, αντίθεση κ.ά)
|
Δομή /
πλοκή |
ß Στα ποιητικά κείμενα είναι η κατασκευή και η στιχουργική (στροφικότητα, ομοιοκαταληξία/ελεύθερος στίχος, μέτρο, ρυθμός) ß Στα αφηγηματικά είναι η οργάνωση των γεγονότων (πλοκή). Βασικό για την εξέλιξη η δράση των ηρώων, οι συγκρούσεις με το περιβάλλον, τα εμπόδια και η τελική έκβαση. Ό,τι δίνει ώθηση στην εξέλιξη είναι στοιχείο πλοκής.
|
Ερμηνεία |
ß Η διαδικασία απόδοσης νοήματος στο κείμενο με τη βοήθεια της δομής και των υπόλοιπων χαρακτηριστικών του κειμένου. ß Υπάρχουν διαφορετικές ερμηνευτικές εκδοχές, διότι η ερμηνεία είναι προσωπική σύνδεση του αναγνώστη με το κείμενο. ß Η ερμηνεία πηγάζει ως αποτέλεσμα των κειμενικών στοιχείων με τα υποκειμενικά στοιχεία του αναγνώστη.
|
Ερμηνευτικό
σχόλιο |
Περιλαμβάνει την ανάπτυξη του βασικού ερωτήματος/θέματος και την ανταπόκριση του μαθητή σε αυτό. Δεν περιορίζόμαστε στο «τι λέει το κείμενο» αλλά επεκτεινόμαστε στο «τι σημαίνει για εμάς»
|
Ερώτημα/
Θέμα κειμένου
|
ß Το πιο κρίσιμο θέμα συζήτησης που θέτει το κείμενο (με βάση την άποψη του καθενός) ß Το θέμα του κειμένου προσεγγίζεται μέσω της βαθύτερης κατανόησής του
|
Κειμενικοί
Δείκτες |
Μορφικά στοιχεία του κειμένου:
o Λογοτεχνικό είδος/γένος o γλωσσικές επιλογές o αφηγηματικοί τρόποι o αφηγηματικές τεχνικές o δομή/πλοκοί o χαρακτήρες Ο συνδυασμός τους θα μας οδηγήσει στην απόδοση νοήματος στο κείμενο.
|
Λογοτεχνικό
γένος/είδος |
ß Κατηγορίες λογοτεχνικών κειμένων που μοιράζονται συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τυπολογία ή συμβάσεις.
ß Το γένος αναφέρεται στις βασικές μορφές της λογοτεχνίας (ποίηση, πεζογραφία, θέατρο) ß Τα είδη είναι υποδιαιρέσεις του γένους ανάλογα με τη δομή, την έκταση, τον σκοπό, το θέμα) ß Υπάρχουν και είδη μικτά, π.χ. δοκίμιο, βιογραφία, απομνημονεύματα
|
Μοτίβο | ß Ευδιάκριτος και στερεοτυπικά επαναλαμβανόμενος θεματικός τύπος ή φραστικός τρόπος
ß Προκύπτει από το πλήθος των λογοτεχνικών αναπαραστάσεων και διαφοροποιείται από το «θέμα»/τη «θεματική, π.χ. «η ξενιτια» είναι η θεματική, «ο γυρισμός του ξενιτεμένου» είναι το λογοτεχνικό μοτίβο.
|
Συγκείμενο |
ß Το πλαίσιο αναφοράς του κειμένου: ü ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες ü χωροχρονική τοποθέτηση ü βιογραφικά δεδομένα του συγγραφέα ü δεδομένα σχετικά με τον πολιτισμό, την κουλτούρα, τη θρησκεία, τις παραδόσεις ß Δηλώνονται με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ß Είναι βοηθητικά για να νοηματοδοτήσουμε το κείμενο
|
Χαρακτήρες/
πρόσωπα |
ß Πλασματικά πρόσωπα που συναντάμε κυρίως στα πεζογραφικά και θεατρικά έργα
ß Αναπαριστώνται με: ü τη δράση ü τα λόγια τους ü τις σχέσεις που αναπτύσσουν ü την εντύπωση που δίνουν στους άλλους ήρωες ü την περιγραφή τους ü τα σχόλια του αφηγητή για αυτούς ü την κατανόηση της ονοματοδοσίας τους (σε ειδικές περιπτώσεις ηρώων) ß Η εξέλιξη ενός χαρακτήρα στην πορεία της πλοκής βασίζεται: Ø στις επιθυμίες και τα κίνητρα της δράσης του Ø την τακτική που ακολουθεί Ø την ηθική διαδρομή του Ø τις συγκρούσεις του με άλλους ήρωες ß Ο κεντρικός χαρακτήρας μέσα από τον οποίο παρακολουθούμε την πλοκή ονομάζεται «πρωταγωνιστής» ß Στις σύγχρονες αφηγήσεις υπάρχουν πολλοί πρωταγωνιστές, τα πρόσωπα συμπληρώνουν το ένα το άλλο.
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ (βάσει λειτουργικής κατηγοριοποίησης) ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ, σελ. 165-170 |
|||
ΔΟΜΗ | ΓΛΩΣΣΑ | ΚΕΙΜΕΝΑ | |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ | · Ονομασία αντικειμένου
· Ταξινόμηση σε γένος · Παρουσίαση της εμφάνισης των ιδιοτήτων, λειτουργιών κλπ.
|
· ΡΗΜΑΤΑ: ενεστώτας, συχνά συνδετικά
(χώρος, σκοπός η ταξινόμηση χαρακτηριστικών) · ΕΠΙΘΕΤΑ: ιδιότητες (ακρίβεια) · ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ: δηλώνουν χώρο (κειμενικοί δείκτες, επιρρηματικοί προσδιορισμοί) |
· Προσωπικές περιγραφές
· Καθημερινές περιγραφές · Τεχνικές περιγραφές · Επιστημονικές αναφορές · Ορισμοί |
ΕΞΗΓΗΣΗ | · Κατηγοριοποίηση, περιγραφή
· Διαδοχή βημάτων, διαδικασιών (χρονική ή αιτιολογική σειρά) · Απόδοση του «πώς» και του «γιατί»
|
· ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ: κοινά, συνήθως αφηρημένα
(ευρύτερες κατηγορίες φαινομένων) · ΡΗΜΑΤΑ: συνήθως σε ενεστώτα, δράσης ή σκέψης · ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ: χρονικές ή αιτιολογικές σχέσεις · ΦΡΑΣΕΙΣ ΠΙΘΑΝΟΛΟΓΗΣΗΣ: η εξήγηση παίρνει τον χαρακτήρα των οδηγιών ή επιχειρηματολογίας |
· Εξηγήσεις (πώς)
· Εξηγήσεις (γιατί) · Πραγματείες · Εξηγήσεις μέσω παραδειγμάτων |
ΟΔΗΓΙΕΣ
(διαδικαστικές μη διαδικαστικές) |
· Αναφορά στο στόχο της δράσης
· Σύντομη εισαγωγή · Λίστα με τα μέσα και τα συστατικά με τη σειρά χρήσης τους · Ακολουθία βημάτων |
· Άμεσες ή έμμεσες προσφωνήσεις
· Ρήματα δράσης σε ενεστώτα, προστακτική ή προτρεπτική υποτακτική, α΄πληθυντικό (διαχρονικότητα, οικειότητα) · χρονικοί και αιτιολογικοί προσδιορισμοί · επιρρήματα (τροποποίηση, πρόσθεση πληροφοριών) · Συνδετικές φράσεις (προϋπόθεση) · Φράσεις πιθανολόγησης · Κοινά ουσιαστικά (συγκεκριμένα) |
· Διαδικασίες
· Οδηγίες · Εγχειρίδια · Συνταγές · Κατευθυντήριες οδηγίες |
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ | · Ισχυρισμός, αποδεικτέα θέση
· Επιχειρήματα, τεκμήρια |
· Σαφήνεια: κυριολεξία, αποφυγή πολυσημίας, ακρίβεια στη χρήση λεξιλογίου, ειδικοί όροι
· Ονοματοποίηση · Παθητική σύνταξη · Διαρθρωτικές λέξεις (χρόνου, αντίθεσης, αιτίου αποτελέσματος, συμπεράσματος) · Ρητορικά ερωτήματα · Επιστημονική και δεοντική τροπικότητα · Πλούσια στίξη
ΡΗΤΟΡΙΚΗ · επίκληση στο ήθος του πομπού (και με την επίκληση στην αυθεντία ή την επίθεση στο ήθος του αντιπάλου · επίκληση στο συναίσθημα · επίκληση στη λογική επιχειρήματα (επαγωγές, παραγωγές) |
· δοκίμια
· εκθέσεις · συζητήσεις / αντιπαραθέσεις · ερμηνείες · αξιολογήσεις |
ΑΦΗΓΗΣΗ | · Πληροφορίες για τους ήρωες, προσανατολισμός
· Περιπέτεια (εμφάνιση του προβλήματος, γεγονότα που ανατρέπουν την αρχική κατάσταση) · Αξιολόγηση (σχολιασμός ρητός ή έμμεσος των γεγονότων από τον αφηγητή · Λύση (τελική έκβαση) · Κατάληξη (καταληκτικές φράσεις, επιμύθιο) |
Ρήματα: παρελθοντικοί χρόνοι, ιστορικός ενεστώτας, κίνησης/δράσης αλλά και κρίσης/βούλησης
Διαρθρωτικές λέξεις: χρόνου, αιτίου αποτελέσματος, σκοπού Ρυθμός: επαναλήψεις, παρηχήσεις, κλπ. |
· Προσωπικές διηγήσεις
· Ιστορικές διηγήσεις · Ιστορίες · Μύθοι · Παραμύθια · Αφηγήσεις |
ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ:
σχόλια, συνεντεύξεις, επιστολές, ειδήσεις/νέα, άρθρα, ιστοσελίδες, επιστημονικά πειράματα, επιθεωρήσεις/αξιολογήσεις, ταξιδιωτικές εντυπώσεις |