Μαθηματικά 4/3: Η έννοια της μεταβλητής

Καινούρια ενότητα και είναι αυτό που όλοι περιμέναμε! Πριν όμως μελετήσουμε τις εξισώσεις, πρέπει να διευκρινίσουμε μια πολύ σημαντική έννοια, αυτή της μεταβλητής

Έγιναν: Τετράδιο μαθηματικών και εξάσκηση με τις εξής ασκήσεις: η έννοια της μεταβλητής

κουίζ1     κουίζ2

Σπίτι: στο τετράδιο μαθηματικών μεταβλητή ασκήσεις

Η ιστορία του άγνωστου Χ

Τον 11o μ.Χ. αιώνα, η Άλγεβρα έφτασε από τους Άραβες στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Ισπανία. Οι Ισπανοί λόγιοι που ανέλαβαν την μετάφραση από τα αραβικά έβρισκαν συχνά στα γραπτά τη λέξη shalam που σημαίνει «κάτι άγνωστο». Υπήρχε, όμως, ένα πρόβλημα. Οι ήχοι που υπάρχουν στην αραβική γλώσσα δεν μπορούν να αναπαραχθούν από τις ευρωπαϊκές. Το παχύ σίγμα (SH) με το οποίο ξεκινά αυτή η λέξη δεν μπορούσε να προφερθεί και κατ’ επέκταση να αναγραφεί στα ισπανικά. Η λύση που βρέθηκε ήταν να δανειστούν το ελληνικό γράμμα Χι (Χ) το οποίο ακουστικά ήταν το πιο κοντινό στο SH. Εφάρμοσαν, λοιπόν, τον κανόνα πως το x θα αντικαθιστά την λέξη SHalam. Όταν αργότερα η Άλγεβρα μεταφράστηκε στα Λατινικά το ελληνικό χ αντικαταστάθηκε με το λατινικό x (εξ)

 

Ιστορία 1/3: Οι γυναίκες στην Ελληνική Επανάσταση

Οι γυναίκες, παρά τους αυστηρούς κοινωνικούς περιορισμούς της εποχής, άφησαν το δικό τους «αποτύπωμα» στην Επανάσταση του 1821.

Δυστυχώς, στις περισσότερες προσωπικές μαρτυρίες και στην ιστοριογραφία του 19ου αιώνα οι αναφορές στον ρόλο των γυναικών είναι περιορισμένες, καθώς επικεντρώνονται στον πρωταγωνιστικό ρόλο των ανδρών. Ωστόσο, υπάρχουν πηγές που δίνουν μια αρκετά ξεκάθαρη εικόνα της συμβολής των γυναικών στην Επανάσταση.

Έγιναν: Μελετήσαμε τις διαφάνειες και Ανθολόγιο σελ. "Της Λένως του Μπότσαρη" και απαντήσαμε στην ερώτηση 3.

🏡Σπίτι: Κάνω επανάληψη τα κεφάλαια 11-12 και απαντώ στις ερωτήσεις:

  • Ποιος ήταν ο Ιμπραήμ και πώς κινήθηκε στην Πελοπόννησο;
  • Τι γνωρίζεις για τη μάχη στο Μανιάκι; Τι αποφάσισε η ελληνική κυβέρνηση μετά το Μανιάκι;
  • Να περιγράψεις με λίγα λόγια την α’ φάση της πολιορκίας του Μεσολογγίου.
  • Να περιγράψεις με λίγα λόγια την β’ φάση της πολιορκίας του Μεσολογγίου.

Γεωμετρία 1/3: Εμβαδόν τραπεζίου κ.ά. (μέρος β’)

Για να βρούμε το εμβαδό του, πρέπει να ξέρουμε το μήκος των δύο μη παράλληλων πλευρών του, που τις ονομάζουμε Β (βάση μεγάλη) και β (βάση μικρή) και να φέρουμε το ύψος του.

Έγιναν: ασκήσεις στο τετράδιο μαθηματικών

Σπίτι

  1. Ένα οικόπεδο έχει σχήμα τραπεζίου με μικρή βάση 22 μ., μεγάλη βάση 26 μ. και ύψος 18 μ. Το οικόπεδο πουλήθηκε 108.000 €. Πόσο κόστιζε το τετραγωνικό μέτρο;
  2. Ένα τραπέζιο έχει μεγάλη βάση 126 εκ. Η μικρή του βάση είναι το 1/3 της μεγάλης βάσης και το ύψος του είναι τα 6/7 της μικρής βάσης. Να υπολογίσεις το εμβαδό του.
  3. Ένα οικόπεδο έχει σχήμα τραπεζίου με μικρή βάση 15 μ. Η μεγάλη βάση είναι διπλάσια από τη μικρή και το ύψος είναι 5 μ. μεγαλύτερο από τη μικρή βάση. Το οικόπεδο
    πουλήθηκε προς 180 € το τετραγωνικό μέτρο. Να βρείτε:
    α) τη μεγάλη βάση και το ύψος,
    β) το εμβαδόν του οικοπέδου,
    γ) πόσα € πουλήθηκε το οικόπεδο.

 

Γεωγραφία 29/1: Η ταυτότητα και η θέση της Ευρώπης

Ήρθε η ώρα για μεγάλα ταξίδια...ξεκινάμε από την Ευρώπη. Για αρχή ας μάθουμε μερικές βασικές πληροφορίες για τη Γηραιά Ήπειρο.

Η ταυτότητα της Ευρώπης

Αφού παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο, συμπληρώσαμε το πινακάκι βασικών στοιχείων της Ευρώπης

κουίζ

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 90-92, δραστηριότητα με πινακάκι και

Σπίτι:

  • Μελετώ και μαθαίνω το πινακάκι που συμπληρώσαμε και Βιβλίο σελ. 91-92
  • Τ.Ε. σελ. 36 ασκ. 1-2-4

Γλώσσα 29/2 : Δρόμο παίρνω… δρόμο αφήνω

Σήμερα διαβάσαμε από το Βιβλίο σελ. 68-69 το "Δρόμο παίρνω....δρόμο αφήνω".

Η ποδηλασία θεωρείται ως μια από τις πιο δημοφιλείς αθλητικές δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που σε αρκετές χώρες χρησιμοποιούν ως μέσο μετακίνησης το ποδήλατο.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 69-71 ασκ. 1-2

🏡Σπίτι: 

  • Βιβλίο σελ. 2 ασκ. 5α-5β
  • Τ.Ε. σελ. 7 ασκ. 1
  • Σε μια παράγραφο (με 3-4 επιχειρήματα και τεκμήρια) γράφω τα πλεονεκτήματα της χρήσης ποδηλάτου.

Γλώσσα 27/2: Αντωνυμίες (μέρος α’)

Στη γλώσσα αρχίσαμε να θυμόμαστε όλες τις αντωνυμίες σταδιακά. Σήμερα μελετήσαμε τις προσωπικές, τις κτητικές, τις αυτοπαθείς και τις οριστικές.

Έγιναν: τετράδιο γλώσσας

🏡Σπίτι:

  • Μαθαίνω πάρα πολύ καλά τις αντωνυμίες (όσες κάναμε) και ασκήσεις
  • Ανθολόγιο σελ. 193 άσκηση 1 (να απαντηθεί στο τετράδιο Γλώσσας)
  • ορθογραφία την πρώτη στροφή από τους ελεύθερους πολιορκημένους

Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·

λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.

Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·

στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα καί κλαίει:

«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ’ έχω γω στο χέρι;

οπού συ μού ΄γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει».

Μαθηματικά 27/3: Προβλήματα με κλάσματα

Στα πλαίσια της επανάληψης για το Διαγώνισμα των κλασμάτων, σήμερα ασχοληθήκαμε με τα προβλήματα.

Έγιναν: επανάληψη

🏡Σπίτι: προετοιμάζομαι για το διαγώνισμα της πέμπτης

Ιστορία 27/2: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι- Διονύσιος Σολωμός

Σήμερα συνδυάσαμε το μάθημα της Γλώσσας και της Ιστορίας, ώστε να μελετήσουμε τις κακουχίες που βίωσαν οι Πολιορκημένοι του Μεσολογγίου.

Αφορμή ήταν η πηγή 1 (Βιβλίο σελ. 120), η πηγή 2 και το εμβληματικό ποίημα του Διονύσιου Σολωμού "Ελεύθεροι Πολιορκημένοι".

Διονύσιος Σολωμός

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι

Πηγή έμπνευσης των Ελεύθερων Πολιορκημένων είναι ο αγώνας των υπερασπιστών του Μεσολογγίου, κατά τη δεύτερη πολιορκία του από τους Οθωμανούς, που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο (1825-1826) και κορυφώθηκε με την απέλπιδα έξοδο της Κυριακής των Βαΐων στις 10 Απριλίου 1826. Ο Σολωμός στο έργο του επιχειρεί να αναδείξει σε ποιητικό λόγο το ηθικό μεγαλείο των Ελλήνων αγωνιστών που οδηγούνται με πλήρη συνείδηση στη θυσία για την κατάκτηση της πνευματικής ελευθερίας τους.

Έγιναν: Ανθολόγιο σελ. , Βιβλίο Ιστορίας σελ. 120 και εργασίες στην τάξη.

🏡Σπίτι: Κάνω επανάληψη τα κεφάλαια 9-10 και απαντώ στις ερωτήσεις:

  • Ποιος ήταν ο Δράμαλης και γιατί επέλεξε αυτόν ο Σουλτάνος;
  • Ποια τακτική εφάρμοσαν οι Έλληνες οπλαρχηγοί για να αντιμετωπίσουν τον Δράμαλη; Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
  • Τι γνωρίζεις για τη μάχη στα Δερβενάκια;
  • Ποιος ήταν ο Μάρκος Μπότσαρης και πώς έδρασε μετά τη μάχη του Πέτα;
  • Τι έκανε ο Μπότσαρης προκειμένου οι Έλληνες να συμφιλιωθούν μεταξύ τους;
  • Ποιο ήταν το σχέδιο του Μάρκου Μπότσαρη για την απελευθέρωση των Ελλήνων κατά την Α' Πολιορκία του Μεσολογγίου; Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

Ιστορία 23/2: Γ12. Η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου- η Έξοδος

Τον Απρίλιο του 1825 ξεκίνησε η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου αρχικά από τον Κιουταχή και στη συνέχεια από τον Ιμπραήμ Πασά. Παρά την ηρωική αντίσταση των Μεσολογγιτών, η πόλη κυριεύθηκε τον Απρίλιο του 1826.
Η έξοδος του Μεσολογγίου στάθηκε μια από τις κορυφαίες στιγμές της ελληνικής Επανάστασης, προκαλώντας βαθιά συγκίνηση σ' ολόκληρο τον κόσμο.

Έγιναν: Βιβλίο σελ. 118-121

🏡Σπίτι: Μελετώ το μάθημα και απαντώ: Γιατί νομίζεις ότι η έξοδος του Μεσολογγίου θεωρήθηκε το συγκλονιστικότερο γεγονός της Ελληνικής Επανάστασης, όχι μόνο από τους Έλληνες, αλλά και από τους άλλους λαούς;