English

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΠΕ – Β΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Πηγή: ΑΡΧΕΙΑ ΙΕΠ

 

1.Αλγοριθμική και προγραμματισμός υπολογιστικών συστημάτων

1.1 Αλγοριθμική.

Οι μαθητές/-τριες ναείναι σε θέση να:

 αναγνωρίζουν γραφικά μοτίβα
 περιγράφουν με λεκτικό τρόπο τα βήματα απλών αλγορίθμων
 σχεδιάζουν έναν απλό αλγόριθμο με καθορισμένο αριθμό επαναλήψεων

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

εντοπίζουν και επεκτείνουν επαναλαμβανόμενα μοτίβα με γραφικό τρόπο (π.χ. γεωμετρικά σχήματαχρώματα, μουσικοί ρυθμοί)
 εντοπίζουν επαναλήψεις σε διαδικασίες της καθημερινής ζωής (π.χ. πλύσιμο δοντιών, χορός, τραγούδι, ανάβαση σκάλας). Αποτυπώνουν σε  φυσική γλώσσα τους αλγόριθμους αυτούς

1.2 Προγραμματισμός και προγραμματιστικά περιβάλλοντα.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

αναγνωρίζουν ότι ο αλγόριθμος μπορεί να εκτελεστεί από υπολογιστικές συσκευές ως πρόγραμμα
 αναγνωρίζουν ότι το σύνολο των εντολών που δίνουν είναι αυστηρά καθορισμένο και μπορεί να παραμετροποιηθεί
 επιλέγουν την κατάλληλη δομή (ακολουθίας, επανάληψης με καθορισμένο αριθμό επαναλήψεων) για τη δημιουργία ενός προγράμματος
 ελέγχουν και διορθώνουν τα λάθη ενός προγράμματος  δημιουργούν ένα
απλό πρόγραμμα με πλακίδια που περιλαμβάνει εντολές κίνησης, εμφάνισης, χειρισμού συμβάντων και καθορισμένου αριθμού επαναλήψεων
 αναγνωρίζουν τα διακριτά τμήματα ενός προγράμματος

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

αξιοποιούν περιβάλλοντα οπτικού προγραμματισμού για να:
α) υλοποιήσουν σε πρόγραμμα έναν αλγόριθμο που έχουν ήδη διαπραγματευτεί
β) διακρίνουν την ύπαρξη επαναλαμβανόμενου μοτίβου σε δομή ακολουθίας
γ) μετατρέψουν ένα πρόγραμμα με δομή ακολουθίας σε δομή επανάληψης με καθορισμένο αριθμό επαναλήψεων
δ) δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα με χειρισμό συμβάντων
ε) περιγράψουν τη λειτουργία των διακριτών τμημάτων ενός προγράμματος

1.3 Επίλυση προβλημάτων με προγραμματιστικά εργαλεία (ρομποτική και αυτοματισμοί).

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

Δημιουργούν ένα απλό πρόγραμμα με αυτοματισμό που αξιοποιεί εντολές χειρισμού συμβάντων και καθορισμένου αριθμού επαναλήψεων

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 γνωρίζουν την κατασκευή και εκτέλεση προγράμματος με αυτοματισμό (π.χ. μικροελεγκτή) ή σε περιβάλλον προσομοίωσης
 δημιουργούν ψηφιακό τεχνούργημα για τον έλεγχο μικροελεγκτή που μπορεί να αξιοποιηθεί και για την κατασκευή υλικού τεχνουργήματος, π.χ. κατασκευή εξωγήινου ρομπότ που απεικονίζει συναισθήματα

2. Υπολογιστικά συστήματα, Ψηφιακές συσκευές, δίκτυα

2.1 Υπολογιστικά συστήματα και ψηφιακές συσκευές.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

απαριθμούν παραδείγματα χρήσης των ψηφιακών συστημάτων
 αναγνωρίζουν ότι τα δεδομένα στο υπολογιστικό σύστημα αποθηκεύονται με τη μορφή δυαδικών ψηφίων (0 και 1)
 περιγράφουν τα βασικά μέρη ενός υπολογιστικού συστήματος και τη λειτουργία τους
 εντοπίζουν τις βασικές μονάδες αποθήκευσης του υπολογιστικού συστήματος
 αναγνωρίζουν και ενεργοποιούν εφαρμογές στο υπολογιστικό σύστημα
 χειρίζονται εικονίδια και παράθυρα στο σύστημά τους

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

περιγράφουν διαφορετικές χρήσεις υπολογιστικών ψηφιακών συσκευών με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή
 χρησιμοποιούν μαθησιακά αντικείμενα για να γνωρίσουν την έννοια του δυαδικού ψηφίου (bit)
 χρησιμοποιούν προσομοιώσεις αλλά και φυσικές αναπαραστάσεις για να εξοικειωθούν με τα βασικά μέρη, τις περιγραφές και τα χαρακτηριστικά των υπολογιστικών συστημάτων
 χειρίζονται εικονίδια και παράθυρα στο λειτουργικό σύστημα (μετακίνηση, άνοιγμα/κλείσιμο, μέγεθος), ενεργοποιούν και τερματίζουν εφαρμογές και εξοικειώνονται με τοπαραθυρικό περιβάλλον

2.2 Δίκτυα υπολογιστών και το Διαδίκτυο.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

κατονομάζουν εφαρμογές δικτύων για επικοινωνία, συνεργασία και ανταλλαγή δεδομένων
 αναγνωρίζουν ότι τα δίκτυα υπολογιστών αποτελούν υποδομή για την παροχή πολλαπλών υπηρεσιών όπως παγκόσμιος ιστός, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, διαμοίραση αρχείων, εφαρμογές επικοινωνίας και συνεργασίας) με τη διασύνδεση συσκευών διαφορετικού τύπου

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 συζητούν και περιγράφουν εφαρμογές και πλεονεκτήματα για τη δικτύωση ψηφιακών συσκευών. Προβληματίζονται για την ποικιλομορφία και τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών τύπων ψηφιακών συσκευών και τις ομαδοποιούν σε κατηγορίες. Αντιλαμβάνονται το δίκτυο ως υποδομή και συζητούν/περιγράφουν υπηρεσίες που προσφέρονται χάρη σε αυτή την υποδομή κάνοντας συσχετίσεις με άλλες εφαρμογές δικτύων στον φυσικό κόσμο

3. Δεδομένα και Ανάλυση δεδομένων

3.1 Συλλογή και διαχείριση δεδομένων.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

 χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές για αποθήκευση και ανάκτηση περιεχομένου
 δημιουργούν και ονοματοδοτούν αρχεία και φακέλους

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

αποθηκεύουν αρχεία που δημιουργούν σε ποικίλες εφαρμογές στο επιθυμητό αποθηκευτικό μέσο του υπολογιστικού συστήματος με κατάλληλο όνομα

3.2 Μοντελοποίηση, συμπερασμός και λήψη αποφάσεων με βάση τα δεδομένα.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

 αναγνωρίζουν τα δομικά στοιχεία ενός εννοιολογικού χάρτη
 εντοπίζουν έννοιες/αντικείμενα και συσχετίσεις στον εννοιολογικό χάρτη
 σχεδιάζουν βασικές συσχετίσεις μεταξύ εννοιών/αντικειμένων σε πρόβλημα που μελετούν

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

κατασκευάζουν έναν απλό εννοιολογικό χάρτη, όπου διακρίνονται τα βασικά δομικά στοιχεία του: κύρια έννοια (ρίζα), κόμβοι (έννοιες), πιθανές συνδέσεις.
 οικοδομούν αυθεντικά προβλήματα διασυνδέοντας έννοιες και συσχετίσεις, όπως την περιγραφή των βασικών μερών ή των περιφερειακών συσκευών του υπολογιστικού συστήματος, τη γειτονιά τους,
τον ήρωα μιας ιστορίας, ομαδοποιούν ζώα σε κατηγορίες κ.λπ.

4. Ψηφιακός γραμματισμός

4.1 Χρήση εφαρμογών,μέσων και υπηρεσιών.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

 αναγνωρίζουν τη λειτουργία του φυλλομετρητή
 χρησιμοποιούν βασικές λειτουργίες και επιλογές του φυλλομετρητή (κουμπιά πλοήγησης,
ανανέωση)
 χρησιμοποιούν τους ψηφιακούς πόρους μιας ιστοσελίδας
 αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία ενός ηλεκτρονικού μηνύματος
 συνθέτουν, απαντούν σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 αναγνωρίζουν τη λειτουργία του φυλλομετρητή
 χρησιμοποιούν βασικές λειτουργίες και επιλογές του φυλλομετρητή (κουμπιά πλοήγησης,
ανανέωση)
 χρησιμοποιούν τους ψηφιακούς πόρους μιας ιστοσελίδας
 αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία ενός ηλεκτρονικού μηνύματος
 συνθέτουν, απαντούν σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα

4.2 Μαθησιακή τεχνολογία και Τεχνολογικά βελτιωμένη εκπαίδευση.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

εξοικειωθούν με ψηφιακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες
 εντοπίζουν την ψηφιακή μορφή των σχολικών τους βιβλίων

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 χρησιμοποιούν εκπαιδευτική πλατφόρμα και αξιοποιούν εκπαιδευτικό υλικό μαθημάτων της τάξης
τους
 πλοηγούνται στον δικτυακό τόπο με τα διαδραστικά βιβλία της τάξης τους, εντοπίζουν επιλεγμένες
ενότητες και μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το εμπλουτισμένο περιεχόμενο

5. Ψηφιακές τεχνολογίες και κοινωνία

5.1 Ψηφιακή πολιτειότητα.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

ερμηνεύουν βασικές έννοιες που αφορούν ζητήματα ψηφιακής πολιτειότητας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης σε δύο ευρύτερες κατηγορίες: Σύνδεση στο Διαδίκτυο, Δικαιώματα στο Διαδίκτυο

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

συζητούν, με βάση ψηφιακό υλικό που τους παρέχεται, για ζητήματα ψηφιακής πολιτειότητας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Συμβούλιου της Ευρώπης εστιάζοντας σε διαφορετικούς τομείς, οι οποίοι ομαδοποιούνται σε δύο ευρύτερες κατηγορίες: Σύνδεση στο Διαδίκτυο, Δικαιώματα στο Διαδίκτυο

5.2 Επίδραση της πληροφορικής και των ψηφιακών τεχνολογιών στην κοινωνία και τον πολιτισμό.

Οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να:

 περιγράφουν τα δικαιώματα των χρηστών στο Διαδίκτυο – ενεργή συμμετοχή: Αξίες και στάσεις ζωής που τηρούμε στο Διαδίκτυο, διαμορφώνοντας το ψηφιακό περιβάλλον

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

 δημιουργούν σελιδοδείκτες με λέξεις-κλειδιά μέσω του κειμενογράφου (από πρότυπο), τους οποίους
επικολλούν σε χαρτόνι για να κατανοήσουν τους τομείς και τις κατηγορίες για την ψηφιακή πολιτειότητα.
Έμφαση δίνουν στον τομέα που αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις (η δραστηριότητα προτείνεται
ως διαθεματική)