Ελληνικά

Ψαρεύουμε χαμόγελα με τον Τριγωνοψαρούλη

Κατά το Α΄ τρίμηνο θα υλοποιήσουμε μια συνεργατική δράση ανάμεσα στις Α΄ και Β΄ τάξεις του 1ου και 13ου Δημοτικού Σχολείου Δράμας, με στόχο την καλλιέργεια της αποδοχής, την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού και την ενίσχυση της θετικής επικοινωνίας στο διαδίκτυο.

Η αφετηρία της δράσης θα είναι η ανάγνωση του βιβλίου «Ο Τριγωνοψαρούλης», που αναδεικνύει την αξία της διαφορετικότητας, της φιλίας και της ενσυναίσθησης. Έπειτα, οι μαθητές/τριες θα δημιουργήσουν στον υπολογιστή, με τη βοήθεια του προγράμματος Ζωγραφική, μια εικόνα που θα αποτυπώνει το σημείο της ιστορίας που τους άγγιξε περισσότερο.

Οι ζωγραφιές θα αναρτηθούν σε έναν κοινό ψηφιακό τοίχο (Padlet). Εκεί, οι μαθητές του άλλου σχολείου θα έχουν τη δυνατότητα να δουν τις δημιουργίες, να επιλέξουν εκείνη που τους άρεσε περισσότερο και να αφήσουν ένα θετικό σχόλιο. Θα ενθαρρύνουμε τα παιδιά να γράψουν μόνο καλά λόγια, καλλιεργώντας έτσι την κουλτούρα του σεβασμού και της ενθάρρυνσης.

Με τη δράση αυτή τα παιδιά θα:

  • εξασκηθούν σε βασικές δεξιότητες ΤΠΕ,

  • εκφραστούν δημιουργικά,

  • βιώσουν τη χαρά της συνεργασίας μεταξύ σχολείων,

  • πειραματιστούν με έναν ασφαλή τρόπο επικοινωνίας στο διαδίκτυο,

  • συνειδητοποιήσουν τη σημασία της θετικής ανατροφοδότησης για την ενδυνάμωση των συμμαθητών τους.

Η δράση θα συμβάλει στην πρόληψη του σχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού και θα αποτελέσει καλή πρακτική που θα μπορεί να παρουσιαστεί στο πλαίσιο της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, αλλά και στο Πανελλήνιο Φεστιβάλ κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού.

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τις οδηγίες της δραστηριότητας.

Πατήστε εδώ για να δείτε το padlet.

Γίνε Cyber Detective!

🔍 Περιγραφή Διδακτικής Δραστηριότητας

Η δραστηριότητα «Γίνε Cyber Detective!» είναι μια βιωματική άσκηση για μαθητές Ε’–Στ’ Δημοτικού, όπου οι μαθητές καλούνται να υιοθετήσουν τον ρόλο του «ψηφιακού ντετέκτιβ», να ερευνήσουν πραγματικές περιπτώσεις ψηφιακών κινδύνων (όπως phishing, ψεύτικα προφίλ, παραπλανητικές διαφημίσεις και συλλογή προσωπικών δεδομένων) και να αναπτύξουν κριτική σκέψη σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Η δραστηριότητα εντάσσεται στο πλαίσιο Ψηφιακού Γραμματισμού και Ασφάλειας στο Διαδίκτυο, ευθυγραμμισμένη με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Πληροφορικής και τα επίπεδα δεξιοτήτων UNESCO.

🧠 Διδακτικοί Στόχοι

  • Γνώση: Κατανόηση προσωπικών δεδομένων και ψηφιακών κινδύνων.

  • Κατανόηση & Εφαρμογή: Αναγνώριση phishing, fake profiles, scams.

  • Στάσεις: Υιοθέτηση υπεύθυνης συμπεριφοράς και ενσυναίσθησης.

 

🎬 Σενάριο-Ερέθισμα:

Ένας συμμαθητής σας λαμβάνει μήνυμα:
«Έχεις κερδίσει ένα κινητό! Πάτα εδώ για να το διεκδικήσεις!»"                      
Ερώτηση: "Τι θα τον συμβουλεύατε; Είναι ασφαλές;Γιατί;"

Το σενάριο ενεργοποιεί την κριτική σκέψη και προετοιμάζει τους μαθητές για τη δραστηριότητα.

🕵️ Δραστηριότητα: «Γίνε Cyber Detective!»

  1. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 3 ατόμων.
  2. Κατεβάζουν τα αρχεία «Καρτέλες Υποθέσεων Ψηφιακού Κινδύνου» και «Γίνε Cyber Detectiv».
  3. Τους ανατίθεται μία υπόθεση από τις Καρτέλες Υποθέσεων Ψηφιακού Κινδύνου.
  4. Συζητούν και συμπληρώνουν το έγγραφο «Γίνε Cyber Detective»

➡️ Κατεβάστε τις Υποθέσεις Ψηφιακού Κινδύνου, πατώντας εδώ.
➡️ Κατεβάστε το Φύλλο Δραστηριότητας "Cyber Detective", πατώντας εδώ.

💡 Παρουσίαση Αποτελεσμάτων

Κάθε ομάδα παρουσιάζει τη «λύση» της. Ενισχύεται ο προφορικός λόγος, η επιχειρηματολογία και ο ψηφιακός γραμματισμός.

🧩 Ατομικό Quiz: "Είσαι Cyber Detective;»

Έπειτα ο καθένας ατομικά μπορεί να παίξει το Quiz Cyber Detective και να δει πόσους πόντους μάζεψε!

Το quiz αποτελεί ατομική αξιολόγηση και γίνεται μέσω διαδικτύου. Περιλαμβάνει εικόνες με υποθετικά περιστατικά και επιλογές απάντησης.

➡️ 🔗 Πατήστε εδώ για να παίξετε το Quiz «Cyber Detective»

🎨 Exit Ticket (Μινι Αξιολόγηση Μαθήματος & Μεταγνώση)

Οι μαθητές συμπληρώνουν έντυπα:

  • ✅ Κάτι που έμαθα και μου άρεσε

  • ❌ Κάτι που με δυσκόλεψε ή δεν κατάλαβα

  • 💭 Κάτι που θέλω να μάθω ή να ρωτήσω για την ασφάλεια στο διαδίτκυο

➡️ Κατεβάστε το Exit Ticket εδώ

📎 Υλικό Μαθήματος – Λήψεις

Περιγραφή Σύνδεσμος
Υποθέσεις Ψηφιακού Κινδύνου Πατήστε εδώ
Φύλλο Δραστηριότητας Cyber Detective Πατήστε εδώ
PowerPoint παρουσίασης Πατήστε εδώ
Quiz (online) Πατήστε εδώ
Exit Ticket Πατήστε εδώ

✨ Παιδαγωγική Τεκμηρίωση

Η δραστηριότητα βασίζεται στη βιωματική και συνεργατική μάθηση, ενσωματώνει παιχνιδοποίηση, διαφοροποιημένη διδασκαλία και διαμορφωτική αξιολόγηση, προσφέροντας ευκαιρίες αυτενέργειας, μεταγνώσης και ενεργού συμμετοχής.

Ρομπο-περιπέτειες: Μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε με ασφάλεια την Τεχνητή Νοημοσύνη!

Στο πλαίσιο του Μαθητικού Διαγωνισμού για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2025, οι μαθητές μας συμμετέχουν σε μια δημιουργική δράση με τίτλο «Ρομπο-περιπέτειες».
Μέσα από τη δημιουργία κόμικ, τα παιδιά γνωρίζουν με βιωματικό και διασκεδαστικό τρόπο τους κινδύνους και τις ευκαιρίες της Τεχνητής Νοημοσύνης, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, μαθαίνουν να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα και να αναγνωρίζουν παραπλανητικές πληροφορίες ή εικόνες.

Η δράση εντάσσεται στην προσπάθεια του σχολείου μας να ενισχύσει τον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών και να τους καλλιεργήσει δεξιότητες υπεύθυνης και ασφαλούς διαδικτυακής συμπεριφοράς.

Ακολουθούν οι οδηγίες και τα σενάρια των τεσσάρων "Ρομπο-περιπετειών", μέσα από τις οποίες οι μαθητές θα ανακαλύψουν πώς η ΤΝ μπορεί να γίνει πολύτιμος βοηθός — αλλά και παγίδα αν δεν τη χρησιμοποιούμε σωστά!

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τις οδηγίες.

Πατήστε εδώ για να δείτε το κομικ μας.

Πρoστατευμένο: Ταινία με το Scratch με θέμα τον διαδικτυακό εκφοβισμό

Αυτό το περιεχόμενο είναι προστατευμένο με συνθηματικό. Για να το δείτε εισάγετε το συνθηματικό σας παρακάτω:

Η Λιλίκα και το Σκοτεινό Σύννεφο

Στο πλαίσιο του μαθήματος Τ.Π.Ε. και με αφορμή το Φεστιβάλ κατά της Σχολικής Βίας, οι μαθητές θα δημιουργήσουν το ψηφιακό παραμύθι «Η Λιλίκα και το Σκοτεινό Σύννεφο», με θέμα τον διαδικτυακό εκφοβισμό. Μέσα από τη συγγραφή, την εικονογράφηση και τη χρήση εργαλείων Τ.Π.Ε., τα παιδιά θα αναδείξουν τη σημασία του σεβασμού, της συνεργασίας και της ασφάλειας στον ψηφιακό κόσμο, στέλνοντας το δικό τους μήνυμα ενάντια σε κάθε μορφή βίας.

 

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τις οδηγίες της δραστηριότητας.

Πατήστε εδώ για να απολαύσετε το παραμύθι μας.

 

Virtual Tour για την Ονειρούπολη Δράμας

Στο πλαίσιο του project μας, θα δημιουργήσουμε ένα virtual tour της Ονειρούπολης. Κάθε ομάδα θα αναλάβει να συμπληρώσει μία ενότητα / σελίδα με φωτογραφίες και σύντομο κείμενο.

Τι πρέπει να γράψετε

  • Για κάθε ενότητα (π.χ. Κεντρική Πλατεία, Κεντρική Σκηνή, Μαγαζάκια, Σπιτάκι Ονειρούπολης, Λούνα Πάρκ):

    • Θα γράψετε 2–3 προτάσεις που περιγράφουν το σημείο.

    • Το κείμενο θα είναι σύντομο και κατανοητό.

    • Το κείμενο θα πρέπει να γραφτεί και στα Ελληνικά και στα Αγγλικά.

Πατήστε εδώ για να επεξεργαστείτε το virtual tour.

Δημιουργούμε το δικό μας e-book: «Χριστούγεννα στην Ελλάδα – Από τα Κάλαντα έως την Ονειρούπολη της Δράμας»

Οι μαθητές μας θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση του ευρωπαϊκού έργου eTwinning δημιουργώντας ένα συνεργατικό ψηφιακό e-book.
Μέσα από αυτή τη δράση, θα παρουσιάσουμε τα ελληνικά χριστουγεννιάτικα έθιμα, το σχετικό λεξιλόγιο στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, καθώς και την Ονειρούπολη της Δράμας.

Οδηγίες για τους μαθητές:

1️⃣ Ομαδοποίηση:

  • Οι μαθητές θα χωριστούν σε μικρές ομάδες (2–4 άτομα).
  • Κάθε ομάδα θα αναλάβει μία σελίδα για ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο έθιμο.

2️⃣ Σελίδα λεξιλογίου – Χριστουγεννιάτικο δέντρο:

  • Όλοι οι μαθητές θα συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μία σελίδα με το δέντρο του χριστουγεννιάτικου λεξιλογίου.
  • Η σελίδα θα περιλαμβάνει 10–15 λέξεις στα Ελληνικά με τις αντίστοιχες Αγγλικές μεταφράσεις.
  • Οι λέξεις θα τοποθετηθούν πάνω σε μπάλες ή στολισμό του δέντρου, με χρώματα και διακόσμηση για πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

3️⃣ Σελίδες εθίμων – Ανά ομάδα:
Κάθε ομάδα θα δημιουργήσει μία σελίδα για ένα από τα ακόλουθα θέματα:

  • Σελίδα 1: Τα Κάλαντα (Christmas Carols)
  • Σελίδα 2: Το Χριστουγεννιάτικο Δέντρο (The Christmas Tree)
  • Σελίδα 3: Παραδοσιακά Γλυκά (Traditional Sweets)
  • Σελίδα 4: Το Χριστουγεννιάτικο Τραπέζι (The Christmas Feast)
  • Σελίδα 5: Η Πρωτοχρονιά και ο Άγιος Βασίλης (New Year’s Day and Saint Basil)
  • Σελίδα 6: Τα Φώτα (Epiphany)
  • Σελίδα 7: Η Ονειρούπολη της Δράμας (Oneiroupoli of Drama)

Οδηγίες για τις σελίδες των εθίμων:

  • Η ομάδα θα γράψει 2–3 σύντομες προτάσεις στα Αγγλικά για το έθιμο που αναλαμβάνει.
  • Θα προσθέσει εικόνες, ζωγραφιές ή φωτογραφίες σχετικές με το θέμα.
  • Θα φροντίσει η σελίδα να είναι σαφής, καθαρή και ευανάγνωστη.

Στόχος της δράσης:
Οι μαθητές θα εξασκηθούν στην αγγλική γλώσσα, θα γνωρίσουν την ελληνική πολιτιστική παράδοση και θα συνεργαστούν δημιουργικά σε ψηφιακό περιβάλλον, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό και χρήσιμο υλικό για το ευρωπαϊκό έργο eTwinning. 🎄✨

Πατήστε εδώ για να επεξεργαστείτε το  e-book.

Πράσινοι ντετέκτιβ σε αποστολή

Η δράση «Πράσινοι ντετέκτιβ σε αποστολή» συνδυάζει την αγάπη των παιδιών για τη φύση με τη χρήση της τεχνολογίας. Οι μαθητές θα βγουν σε εξερεύνηση στο φυσικό περιβάλλον, θα συλλέξουν φυτά που τους εντυπωσίασαν και χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Google Lens με λήψη φωτογραφίας θα αναζητήσουν πληροφορίες για το όνομά τους. Στη συνέχεια, θα δημιουργήσουν ένα αρχείο παρουσίασης στο Word με στιγμιότυπα οθόνης και προσωπικές εντυπώσεις για κάθε φυτό. Στο αρχείο αυτό, αφού εκτυπωθεί θα κολλήσουν πάνω και τα φυτά που έχουν συλλέξει. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, τα παιδιά θα αναπτύξουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού και παρατήρησης, ενώ παράλληλα θα έρθουν πιο κοντά στο φυσικό κόσμο.

Για να κατεβάσετε τις οδηγίες της δραστηριότητας αυτής πατήστε εδώ.

Για να κατεβάσετε το πρότυπο του αρχείου "Τα αγαπημένα μου φυτά" πατήστε εδώ.

 

Ανακαλύπτω το μουσείο – Παρουσιάζω τα εκθέματα που με εντυπωσίασαν

  • Με την βιωματική αυτή δραστηριότητα οι μαθητές θα αξιοποιήσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες για να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με θέμα την επίσκεψή τους στο μουσείο. Εργαζόμενοι σε ομάδες, θα επιλέξουν τέσσερα εκθέματα που τους εντυπωσίασαν, θα συγκεντρώσουν πληροφορίες και θα τα παρουσιάσουν χρησιμοποιώντας το λογισμικό PowerPoint.

Μέσα από την παρατήρηση και καταγραφή πληροφοριών για εκθέματα που τους εντυπωσίασαν, οι μαθητές εξασκούνται στην αναζήτηση, οργάνωση και παρουσίαση δεδομένων. Η τελική εργασία με τη δημιουργία ψηφιακής παρουσίασης (PowerPoint) ενισχύει τις ψηφιακές δεξιότητες των παιδιών, καλλιεργεί τη συνεργασία σε ομάδα και τους δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν τις εμπειρίες τους με δημιουργικό τρόπο. Οπότε, μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα αναπτύξουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν την τεχνολογία ως εργαλείο έκφρασης, οργάνωσης πληροφορίας και δημιουργικής παρουσίασης.

Για να κατεβάσετε τις οδηγίες της Δραστηριότητας, πατήστε εδώ.

Για να κατεβάσετε το φύλλο καταγραφής των εκθεμάτων, πατήστε εδώ.

 

Πατήστε εδώ (Αρχείο 1, Αρχείο 2, Αρχείο 3) για να κατεβάσετε τις φωτογραφίες για την παρουσίαση των ομάδων της Ε1 & Ε2 Τάξης.

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τις φωτογραφίες για την παρουσίαση των ομάδων της ΣΤ1 & ΣΤ2 Τάξης.