Ελληνικά

1. Γρήγορη ξενάγηση στο Περιβάλλον Εργασίας Scratch online

Αφού ολοκληρώσαμε το θεωρητικό μέρος σχετικά με τους αλγορίθμους και τον προγραμματισμό (Κεφ.1 του σχολικού εγχειριδίου), ξεκινάμε επιτέλους να προγραμματίζουμε στην πράξη! Το προγραμματιστικό περιβάλλον που θα χρησιμοποιήσουμε είναι το Scratch.

Το Scratch είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού που κάνει εύκολη τη δημιουργία προγραμμάτων και την κοινοποίησή τους στον Παγκόσμιο Ιστό. Έχει αναπτυχθεί από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας MIT, είναι ανοικτού κώδικα, διατίθεται δωρεάν και έχει μεταφραστεί στα ελληνικάΤο Scratch τρέχει και στον φυλλομετρητή (φυλλομετρητές είναι τα Firefox, Crome, IE, Edge κ.α.). Για να μεταβείτε στη σελίδα του Scratch πατήστε εδώ.

Στην  παρακάτω εικόνα παρουσιάζεται το περιβάλλον του Scratch στον φυλλομετρητή και περιέχονται διαδραστικά σημεία: Κάντε κλικ σε κάθε σημείο για να δείτε πώς λέγεται η κάθε περιοχή και τι κάνει.

Κάποια Βασικά σημεία:

  • Οι βασικές περιοχές του περιβάλλοντος εργασίας του Scratch είναι τέσσερις: Σκηνή, Περιοχή σεναρίων, Παλέτα εντολών και Λίστα των αντικειμένων (ή μορφών).
  • Η Σκηνή είναι ο χώρος όπου "ζωντανεύουν", κινούνται και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους τα αντικείμενα (σύμφωνα με τα σενάρια που τους έχουμε φτιάξει).
  • Η Σκηνή είναι χωρισμένη σε άξονες x και y και το κέντρο της Σκηνής έχει συντεταγμένες x:0 και y:0.
  • Η Λίστα των αντικειμένων παρουσιάζει μικρογραφίες όλων των αντικειμένων του έργου. Το όνομα της κάθε αντικειμένου εμφανίζεται κάτω από τη μικρογραφία του.
  • Για να δούμε ή να επεξεργαστούμε τα σενάρια, τις ενδυμασίες και τους ήχους ενός αντικειμένου, κάνουμε κλικ πάνω στη μικρογραφία του στη Λίστα των αντικειμένων ή κάνουμε διπλό κλικ πάνω στο ίδιο το αντικείμενο μέσα στη Σκηνή. (Το επιλεγμένο αντικείμενο είναι "μαρκαρισμένο" με μπλε περίγραμμα μέσα στη Λίστα των αντικειμένων).
  • Για να προγραμματίσουμε ένα αντικείμενο, σέρνουμε εντολές (τουβλάκια) από την Παλέτα εντολών προς την Περιοχή σεναρίων. Για να εκτελεστεί μια εντολή, κάνουμε κλικ επάνω της.
  • Δημιουργούμε σενάρια ενεργειών (προγράμματα) ενώνοντας εντολές μεταξύ τους. Όταν σέρνουμε μία εντολή μέσα στη Περιοχή σεναρίων, μία γκρι υπογράμμιση υποδεικνύει πού μπορούμε να την αφήσουμε ώστε να δημιουργήσει μια σωστή ένωση με άλλη εντολή.

Για να μεταβείτε στη σελίδα του Scratch πατήστε εδώ: https://scratch.mit.edu/projects/editor