Κεφ 3: Πολυμέσα
3.1 Εισαγωγή στα πολυμέσα
Μία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:
- Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας (κείμενο, εικόνα, κινούμενη εικόνα, ήχο, βίντεο).
- Συνδέει ποικίλες πληροφορίες μεταξύ τους με μη γραμμικό τρόπο (όπως και στον Παγκόσμιο Ιστό, οι πληροφορίες σε μία εφαρμογή πολυμέσων είναι ειδικά δομημένες).
- Η μη γραμμική οργάνωση των εφαρμογών πολυμέσων μας δίνει την δυνατότητα να αλληλεπιδρούμε με τον υπολογιστή και να επιλέγουμε τις πληροφορίες που θέλουμε. Σε αντίθεση με μία τηλεοπτική εκπομπή, ο χρήστης δεν παρακολουθεί παθητικά τη ροή εξέλιξης της εφαρμογής, αλλά μπορεί να παρεμβαίνει, όπως για παράδειγμα σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, καθορίζοντας τη μορφή, τη σειρά και την ταχύτητα με την οποία παρουσιάζεται η πληροφορία. Η ιδιότητα αυτή ονομάζεται αλληλεπιδραστικότητα χρήστη-υπολογιστή.
παραδείγματα: π.χ. μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια, ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, ένας ιστότοπος στο Διαδίκτυο κ.α.
3.2 Εικόνα - Φωτογραφία
Θυμηθείτε ότι… Η οθόνη έχει κατασκευαστεί έτσι, ώστε η επιφάνεια της, στην οποία εμφανίζονται οι εικόνες, να χωρίζεται σε μικρές ορθογώνιες περιοχές. Κάθε περιοχή ονομάζεται εικονοστοιχείο (pixel) και σ’ αυτό εμφανίζεται ένα μόνο χρώμα κάθε φορά (σχολ. βιβλίο Κεφ.3 Α’ Γυμνασίου).
Δραστηριότητα: Ανάλυση μιας εικόνας σε εικονοστοιχεία (από φωτόδεντρο)
Άσκηση 1: Πειραματιστείτε με τη δραστηριότητα Ψηφιογραφικές – Διανυσματικές εικόνες (από το φωτόδεντρο) και Ψηφιογραφικές και διανυσματικές εικόνες - Αλλαγή κλίμακας απεικόνισης (Scaling) και περιγράψτε τη διαφορά μεταξύ των ψηφιογραφικών και διανυσματικών εικόνων.
Βάθος χρώματος είναι το εύρος των δυαδικών ψηφίων που θα χρησιμοποιήσει ένας υπολογιστής για να αναπαραστήσει το χρώμα κάθε εικονοστοιχείου μιας εικόνας. Το εύρος αυτό εκφράζεται ως δύναμη του 2 (επειδή η αναπαράσταση στον υπολογιστή είναι δυαδική) και, κατά συνέπεια, μια εικόνα μπορεί να έχει βάθος χρώματος:
1 bit 21 = 2 διαφορετικές αποχρώσεις
2 bits 22 = 4 διαφορετικές αποχρώσεις
3 bits 23 = 8 διαφορετικές αποχρώσεις
4 bits 24 = 16 διαφορετικές αποχρώσεις
8 bits 28 = 256 διαφ. αποχρώσεις (Grayscale – ασπρόμαυρη φωτογραφική εικόνα)
16 bits 216 = 65.536 διαφορετικές αποχρώσεις (Hi Color)
24 bits 224 = 16.7 εκ. Διαφ. Αποχρώσεις (True Color – έγχρωμη φωτογραφική εικόνα)
48 bits 248 = Αυτό το βάθος χρώματος υπερβαίνει την διακριτική ικανότητα του ανθρώπινου ματιού. Χρησιμοποιείται, ωστόσο, για πρακτικούς λόγους, από πολλούς σαρωτές.
Πηγή: Βικιπαίδεια, Θεωρία ψηφιακής εικόνας
Άσκηση 2: Στο Βάθος Χρώματος. Εκτελέστε τα παρακάτω βήματα:
- Ανοίξτε το φυλλομετρητή των ιστοσελίδων και αναζητήστε μία έγχρωμη εικόνα – φωτογραφία για την Νάξο.
- Με το ποντίκι πάνω στην εικόνα, πατήστε το δεξί κλικ του ποντικιού και αποθηκεύστε την στο φάκελο σας με όνομα b1. Αφήστε την προέκταση (κατάληξη) του αρχείου ως έχει.
- Ανοίξτε την εικόνα που κατεβάσατε με το πρόγραμμα Ζωγραφικής (Paint) των Windows.
- Επιλέξτε από το μενού Αρχείο -> Αποθήκευση ως… και αλλάξτε το όνομα του αρχείου σε b2 και τον τύπο του αρχείου στη μορφή Bitmap μονόχρωμο (βάθος χρώματος 1).
- Πατήστε Ναι στο παράθυρο που ανοίγει και σας ενημερώνει για αλλαγές στην ποιότητα.
- Δείτε τη νέα μορφή της εικόνας σας.
- Από το μενού επιλέξτε Αρχείο -> Άνοιγμα και ανοίξτε το αρχείο b1.
- Επαναλάβετε τα βήματα 4 - 7 αποθηκεύοντας κάθε φορά το αρχείο b1 με τα ονόματα b3, b4 και b5 στις μορφές Bitmap 16 χρώματα (βάθος χρώματος 4), Bitmap 256 χρώματα (βάθος χρώματος 8) και Bitmap24-bit (βάθος χρώματος 24).
Τι συμπέρασμα βγάζετε για τη σχέση του βάθους χρώματος και της ποιότητας του αρχείου; Πηγή: Πληροφορικός @ σχολείο
Μέγεθος εικόνας
Μέγεθος εικόνας (σε Byte) = (Οριζόντιος αριθμός εικονοστοιχείων x Κάθετος αριθμός εικονοστοιχείων x Βάθος χρώματος): 8
Δραστηριότητα: Υπολογισμός μεγέθους ψηφιογραφικής εικόνας (από το φωτόδεντρο)
Προσθετική Παραγωγή Χρώματος
Κάθε εικονοστοιχείο μιας εικόνας στην οθόνη του υπολογιστή έχει ένα μοναδικό χρώμα. Το χρώμα αυτό παράγεται από το συνδυασμό διαφορετικών τόνων των βασικών χρωμάτων: του κόκκινου (Red), του πράσινου (Green) και του μπλε (Blue) – RGB. Με τον συνδυασμό των διαφορετικών τόνων των τριών αυτών χρωμάτων μπορεί να επιτευχθεί τελικά η εμφάνιση οποιουδήποτε χρώματος στην οθόνη.
Άσκηση 3: Προσθετική Παραγωγή Χρώματος. Με τη βοήθεια της εφαρμογής Προσθετική Παραγωγή Χρώματος, βρείτε ποια χρώματα προκύπτουν από τους παρακάτω συνδυασμούς:
| Κόκκινο | Πράσινο | Μπλε | Χρώμα |
| 255 | 255 | 255 | |
| 0 | 0 | 0 | |
| 255 | 255 | 0 | |
| 0 | 255 | 255 | |
| 255 | 0 | 255 | |
| 128 | 128 | 128 |
Επιπλέον δραστηριότητες:

