English

Κεφ 3: Πολυμέσα

3.1 Εισαγωγή στα πολυμέσα

Μία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:

  • Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας (κείμενο, εικόνακινούμενη εικόνα, ήχο, βίντεο).
  • Συνδέει ποικίλες πληροφορίες μεταξύ τους με μη γραμμικό τρόπο (όπως και στον Παγκόσμιο Ιστό, οι πληροφορίες σε μία εφαρμογή πολυμέσων είναι ειδικά δομημένες).
  • Η μη γραμμική οργάνωση των εφαρμογών πολυμέσων μας δίνει την δυνατότητα να αλληλεπιδρούμε με τον υπολογιστή και να επιλέγουμε τις πληροφορίες που θέλουμε. Σε αντίθεση με μία τηλεοπτική εκπομπή, ο χρήστης δεν παρακολουθεί παθητικά τη ροή εξέλιξης της εφαρμογής, αλλά μπορεί να παρεμβαίνει, όπως για παράδειγμα σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, καθορίζοντας τη μορφή, τη σειρά και την ταχύτητα με την οποία παρουσιάζεται η πληροφορία. Η ιδιότητα αυτή ονομάζεται αλληλεπιδραστικότητα χρήστη-υπολογιστή.

παραδείγματα: π.χ. μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια, ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, ένας ιστότοπος στο Διαδίκτυο κ.α.


3.2 Εικόνα - Φωτογραφία

Θυμηθείτε ότι… Η οθόνη έχει κατασκευαστεί έτσι, ώστε η επιφάνεια της, στην οποία εμφανίζονται οι εικόνες, να χωρίζεται σε μικρές ορθογώνιες περιοχές. Κάθε περιοχή ονομάζεται εικονοστοιχείο (pixel) και σ’ αυτό εμφανίζεται ένα μόνο χρώμα κάθε φορά (σχολ. βιβλίο Κεφ.3 Α’ Γυμνασίου).

Δραστηριότητα: Ανάλυση μιας εικόνας σε εικονοστοιχεία (από φωτόδεντρο)

Άσκηση 1: Πειραματιστείτε με τη δραστηριότητα Ψηφιογραφικές – Διανυσματικές εικόνες (από το φωτόδεντρο) και Ψηφιογραφικές και διανυσματικές εικόνες - Αλλαγή κλίμακας απεικόνισης (Scaling) και περιγράψτε τη διαφορά μεταξύ των ψηφιογραφικών και διανυσματικών εικόνων.